یکشنبه 15 مهر 1403

راه امام حسین(ع) ، راهی روشن در طول تاریخ است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش بین‌المللی اربعین، نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی گفت: ظرفیت‌های اربعین در بُعد تربیتی بسیار است که مهمترین آن اخلاص است.


حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در هفتمین «همایش بین المللی اربعین، نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی»، با اشاره به شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به دست صهیونیست ها، اظهار کرد: سید حسن نصرالله، حسینی بود، حسینی زیست و حسینی به لقاء خدا رفت.

وی با اشاره ظرفیت‌های تربیتی اربعین افزود: ظرفیت‌های اربعین در بعد تربیتی بسیار و مهمترین آن اخلاص است، اربعین حرکتی برای پایه گذاری نهضت حسینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اظهارکرد: راه امام حسین راهی روشن در طول تاریخ بوده و هست. وی اضافه کرد: قیام امام حسین علیه السلام برای خدا بود و این درس تربیتی را به همه داد که مخلصانه وارد شوید و در حال حاضر در موسم اربعین، بیش از ۲۰ میلیون زائر دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به درس وحدت و همدلی اربعین، گفت: همگرایی و وحدتی که در برگزاری مراسم اربعین هست، در هیچ آیین دیگری نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: حسینی ماندن با اکسیر عشق به قرآن درس دیگر اربعین است. امام حسین علیه السلام در واپسین لحظات زندگیشان قبل از نبرد با یزیدیان، قرآن خواندند و نماز به جای آوردند و بعد به نبرد دشمن رفتند.وی اضافه کرد: جهاد تبیین و تبدیل تهدید به فرصت نیز از درس‌های دیگر امام حسین برای ما بود.

 حسن ملکی، دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت: شهادت شهید مقاومت همه ما را محزون کرد که البته امید به این داریم که خون این شهید عالی مقام مانند شهدای قبلی که آثار معرفتی، فکری و اجتماعی در مسیر دستیابی به اهداف بلند انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت داشت، اثرگذار باشد.

وی با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مردانى‏‌اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند»، گفت: در این آیه اشاره دارد که از مؤمنین مردانی به میثاقی که با خدایشان بسته‌اند عمل می‌کنند و از بین آنها تعدادی وفای عهد عملی می‌کنند و به شهادت می‌رسند و برخی نیز منتظر هستند و این قاعده تغییر کردنی نیست و کسی نمی‌تواند آن را نسخ کند و از بین ببرد. 

ملکی افزود: شهید عالی مقام سید حسن نصرالله از مصادیق همین آیه است. دشمن خبیث و حرمله زمان مانند محاسبات غلط قبلی اینجا هم لابد تصورش این بود که با شهادت ایشان جبهه مقاومت ضربه می‌خورد و تضعیف می‌‌شود ولی هرگز این اتفاق نمی‌افتد و خون این شهید به جبهه مقاومت روح تازه‌ای خواهد بخشید.

 

حسینی بودن یعنی سید حسن نصرالله 

دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین تصریح کرد: سید حسن نصرالله به تمام معنا حسینی بود. خیلی‌ها مطرح می‌کنند که حسینی هستند اما حسینی بودن یعنی سید حسن نصرالله و آنچه او انجام داد و محقق کرد.

وی با اشاره به اینکه برای این همایش سه پیش همایش برگزار شده که دو پیش همایش در ایران و یک پیش همایش در کربلا بوده، صمیمانه از برگزاری پیش همایش کربلا با رونق علمی بالا تشکر کرد و گفت: ۷۰ مقاله به این همایش ارسال شده است که امکان ارائه همه آنها نبود و ۹ مقاله انتخاب شد که در نشست‌ها ارائه می‌شود و سایر مقالات در نشریه چاپ خواهد شد.

ملکی عنوان کرد: این همایش، اقدام مشترکی است بین دانشگاه علامه طباطبایی و کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین که امیدواریم این کار را با صلاحدید معاونت پژوهشی دانشگاه دنبال کنیم.

در این همایش تعدادی از اساتید و خادمان اربعینی تجلیل شدند.

  • #کربلا_طریق_الاقصی