دوشنبه 26 شهریور 1403

حجت‌الاسلام حمید احمدی مطرح کرد

تمرین خانوادگی زیست مؤمنانه در سفر اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، ضمن تأکید بر فرصت تربیتی پیاده‌روی اربعین برای خانواده‌ها، گفت: خانواده‌‌ها باید با هم کار کردن، عبادت کردن، کار خیر کردن و ... را در اربعین تمرین کنند.


حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت بانوان در ایام اربعین، گفت: بانوان عراقی که سرپرست خانوار هستند در طول ایام اربعین از بانوان ایرانی پذیرایی می‌کنند و خانه‌های خود را در اختیار آنها می‌گذارند؛ امسال طرحی برای تکریم این بانوان سرپرست عراقی داریم.

وی به زحمات و ازخودگذشتگی بانوان عراقی در طول ایام اربعین اشاره و اظهار کرد: خانم‌هایی در عراق هستند که در طول مراسم اربعین تمام سختی‌ها را تحمل می‌کنند و خانه‌‌هایشان را به زائران می‌دهند و خودشان به پشت‌بام خانه خودشان یا خانه همسایه‌هایشان می‌روند و تمام خانه را در اختیار زائران قرار می‌دهند تا زائران راحت باشند. این بانوان الگوهای خوبی هستند که باید معرفی شوند که سال قبل تعدادی از این بانوان شناسایی و از آنها تقدیر شد؛ امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه در عراق برخی از موکب‌های اربعین را بانوان اداره می‌کنند، گفت: ما نیز از راه‌اندازی و اداره موکب‌ها توسط بانوان ایرانی استقبال می‌کنیم. بانوان ایرانی می‌توانند موکب‌ راه‌اندازی و آن را مدیریت کنند و از آقایان برای اداره موکب کمک بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه حضور در اربعین به صورت خانوادگی جنبه‌های تربیتی متعددی برای اعضای خانواده‌ دارد، گفت: اگر بانوان در امر مدیریت موکب‌ها فعال شوند بیشتر به خانواده‌محور شدن موکب‌ها توجه و ملزومات آن را فراهم می‌کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که توصیه شما به خانواده‌هایی که با هم به سفر اربعین می‌روند، چیست و آنها چگونه می‌توانند بیشترین بهره معنوی و تربیتی را از اربعین ببرند؟ گفت: اولین توصیه ما در حوزه بهداشت و سلامت است. امسال بحث گرمازدگی را به صورت جدی در اربعین داریم. در سفر حج نیز دیدیم که گرما موجب فوت تعدادی از حجاج شد. بنابراین زائران باید خود را برای مواجهه با این موج گرما آماده کنند، قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند و اگر با بیماری‌هایی مواجه هستند که ریسک سفر برای آنها را بالا می‌برد بهتر است به سفر اربعین نروند و یا اینکه مسیر طولانی پیاده‌روی را طی نکنند و بیشتر طول مسیر نجف تا کربلا را با خودرو طی کنند. هلال احمر نیز یکسری دستورالعمل‌هایی برای مقابله با بیماری‌ها ارائه کرده است که حتماً آنها را مطالعه کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: همچنین بهتر است خانواده‌‌ها بخشی از امکانات مورد نیازشان را با خود همراه ببرند. خواهش ما از زائران این است که اگر خانوادگی به سفر اربعین می‌روند بخشی از ملزومات مثل غذای خشک را با خود ببرند.

وی از خانواده‌هایی که وسیله نقلیه شخصی دارند خواست با وسایل نقلیه خودشان تا مرزهای خروجی بروند و افزود: این مسئله کمک می‌کند خانواده‌ها در طول مسیر بیشتر در کنار هم باشند. البته در مسیر هم عجله نکنند و زمان را مدیریت کنند. همچنین سفر اربعین خود را کوتاه کنند و پس از پیاده‌روی به کشور بازگردند.

حجت‌الاسلام احمدی به خانواده‌ها توصیه کرد مدیریت معنوی سفر اربعین خود را مدنظر داشته باشند و افزود: کتابی برای کمک به زائران در همین خصوص به نام «مدیریت معنوی سفر اربعین» تهیه شده که خانواده‌ها می‌توانند آن را مطالعه کنند. این کتاب حاوی توصیه‌ها ائمه(ع) در ۴۰ گام استخراج و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

وی تصریح کرد: این سفر فرصتی است که خانواده‌ها می‌توانند با هم بنشینند، گفت‌وگو داشته باشند و با خانواده‌های عراقی نیز ارتباط برقرار کنند و فرصت گفت‌وگو و کارهای جمعی عبادی را غنیمت بشمارند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند حج و زیارت تمرین زیست توحیدی است، گفت: خانواده‌‌ها باید با هم کار کردن، با هم عبادت کردن، با هم کار خیر کردن و ... را در سفر اربعین تمرین کنند. به خانواده‌‌هایی که فرزند خردسال دارند نیز پیشنهاد می‌‌کنیم که هدایایی تهیه کنند و به فرزندان خود بدهند تا آنها در طول مسیر هدایا را به عراقی‌ها بدهند؛ در این سفر کمک و توجه به دیگران را به خوبی می‌توان به کودکان آموخت. موکب‌داران نیز می‌پذیرند که خانواده‌ها ساعاتی را برای خدمت به زائران اربعین به آنها کمک کنند.

  • #کربلا_طریق_الاقصی