شنبه 6 مرداد 1403

هشتاد و سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی برگزار شد.

هشتاد و سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی در روز سه شنبه 22 خرداد بصورت وبیناری با حضور رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و دبیر ستادمرکزی اربعین و مسئولان استانی و مسئولان بخش‌های فرهنگی نهادهای مختلف فعال در اربعین برگزار شد.


هشتاد و سومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی در روز سه شنبه 22 خرداد بصورت وبیناری با حضور رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و دبیر ستادمرکزی اربعین و مسئولان استانی و مسئولان بخش‌های فرهنگی نهادهای مختلف فعال در اربعین برگزار شد.
 در ابتدای جلسه مسئله نحوه ثبت و فعالیت موکب های فرهنگی مطرح و اعلام شد که فرم درخواست برپایی موکب‌های فرهنگی فراهم و ارائه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به تکمیل و درخواست مجوز برای تشکیل موکب‌های فرهنگی اربعین اقدام کنند.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: بحث موکب‌های فرهنگی در حال توسعه است و کارهای خوبی در سال‌های گذشته انجام گرفته است اما نحوه عملکردها باید بررسی شود و با روحانی که عضو هیئت امنای موکب‌هاست ارتباط برقرار کرده و ایده‌ها و نظرات را با آنها در میان بگذاریم.و پس از اتمام اربعین باید از موکب‌داران فرهنگی بخواهیم که گزارش عملکرد خود را ارائه کنند، گفت: باید موکب‌داران را راهنمایی کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که هم‌اکنون در مکه مکرمه به سر می‌برد در پیگیری‌های خود از برنامه‌های اربعین خواستار توجه به روایتگری در اربعین شده‌اند.

وی این مسئله را متذکر شد که سایر موکب‌های درمانی، خدماتی، اسکان و ... نیز باید بخش فرهنگی و پیوست فرهنگی داشته باشند و گفت: جلسات آموزشی موکب‌داران را قبل از محرم برگزار خواهیم کرد و رابطان، مسئولان و مبلغان موکب‌ها به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش می‌بینند. اساتید آموزشی نیز برای آموزش در استان‌‌ها اعزام خواهند شد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از ماه ذی‌الحجه برنامه‌‌ریزی‌های فرهنگی اربعین شروع شده و گفت: برنامه تقدیر از مؤلفان آثار اربعینی که با نهاد کتابخانه‌‌های عمومی، خانه کتاب و وزارت ارشاد صحبت شده تا قبل از محرم برنامه برگزار کنیم تا نویسندگان تشویق و ترغیب شوند در حوزه اربعین به تولید محصول بپردازند.و همچنین از مسئولان استانی اربعین خواست جلسات نقد کتاب‌های اربعینی را در شهرهای مختلف برگزار کنند.

حجت‌الاسلام احمدی به موضوع موکب‌های فرهنگی کودکان و نوجوان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰۰ گروه مردمی کودک و نوجوان در اربعین حضور داشتند و ۷۰ موکب‌دار در برنامه‌های آموزشی ما شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه برای حضور در موکب‌های کودک باید مربی کودک داشته باشیم، گفت: با همکاری کانون‌ پرورش فکری و کانون‌های مساجد از حضور مربیان کودک در موکب‌ها استفاده خواهد شد. همچنین مربیان کودک به موکب‌های داخل ایران در شهرهایی که زائران خارجی تجمع دارند اعزام می‌شوند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به فعالیت گسترده گروه‌های مردمی در سرتاسر دنیا برای اربعین، گفت: با گروه‌های مرمی از کشورهای مختلف جلسات خوبی داشتیم و توافق‌های خوبی صورت گرفت؛ نیازها، اولویت‌ها و رویکردهای اصلی بررسی و قرار شد اقدامات مشترکی داشته باشیم. تلاش ما حمایت از گروه‌های مردمی در کشورهای مختلف است چراکه کار اربعین را گروه‌های مردمی انجام می‌دهند.

و همچنین از برگزاری نشست‌های مختلف علمی در اربعین سال جاری با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف خبر داد و گفت: شورای علمی اربعین در سال‌های گذشته متشکل از اساتید ایرانی و عراقی بود اما امسال با اساتید شش کشور دیگر ارتباط برقرار شده که همایش‌ها و نشست‌ها را برگزار خواهند کرد و جمع خوب نخبگانی در حال شکل‌گیری است.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ استاد سال گذشته در موکب علمی اربعین حضور داشتند و امسال نیز فعالیت آنها به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد و از ظرفیت نخبگان برای ایده‌پردازی و حل مسائل جهان اسلام استفاده می‌شود. 

وی اعلام کرد: همایش اربعین و همبستگی مذاهب اسلامی با حضور علمای اهل سنت روز ۱۴ ماه صفر در عتبه حسینی برگزار می‌شود. 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به انتخاب شعار «کربلا طریق الاقصی» برای اربعین ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: محتواها، رویکردها و ... باید براساس مقاومت باشد. هویت جدیدی برای ما شیعیان در مقاومت شکل گرفته که محل معرفی و تبلیغ آن اربعین است و باید تولیداتی در این حوزه صورت گیرد.

تهیه محصولات فرهنگی چند زبانه با محور مقاومت و انجام کار رسانه‌ای در این زمینه از دیگر مباحث مطرح در این نشست بود که در خصوص آن تبادل نظر صورت گرفت. در ادامه، حجت‌الاسلام احمدی خواستار جایگزین کردن عبارت دیگری به جای عبارت «جاماندگان اربعین» شد و گفت: به جای «جاماندگان اربعین» عبارت بهتری باید انتخاب شود، چراکه اربعین دیگر در کربلا نیست و اکنون در همه جای دنیا برگزار می‌شود و رویدادی جهانی است. دیگر کسی جامانده نیست و حضور همه افراد در تمام نقاط جهان در اربعین جدی است.

و در این نشست پیرامون فعالیت های پیش رو بحث و گفتگو صورت گرفته است.