یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

10 فروردین 1403 - 15:47

تحفه الهیه حضرت موسای کلیم برای شب قدر!

حقیقت لیلةالقدر فیض منبسط حق و حقیقت محمدیه است. چون انسان کامل و خلیفه الهی در زمین، واسطه فیض و بروز و ظهور تدبیر حق در عالم است.‌‌‌


 تحفه الهیه حضرت موسای کلیم برای شب قدر! 

 

حقیقت لیلةالقدر فیض منبسط حق و حقیقت محمدیه است. چون انسان کامل و خلیفه الهی در زمین، واسطه فیض و بروز و ظهور تدبیر حق در عالم است.‌‌‌ مراد وساطت ولی خدا در عالم مُلکی و پایین؛ به ویژه انسان است. حتی فرشتگان الهی در این وساطت پیرو ولی کامل هستند و شب قدر شب بروز و ظهور این سلطنت و ولایت است که فرشتگان بر او فرود آمده و عرضه می‌دارند و دستور می‌گیرند، چه وساطت در روزی باشد و چه در زندگی و مرگ. فرشتگان در این امر کارگزاران ولی الله اعظم هستند.

البته باید ذهن را در نزول و ارائه گزارش و اخذ فرمان، از ادبیات و تصورات دنیایی فارق و دور ساخت تا این تعابیر را به روح معنا و حقیقت آن ادراک کنیم.[ ر.ک: قدری از قدر،تفسیر سوره قدر از امام خمینی]

 بر همین مبنا و اساس است که گفته‌اند که قدر اختصاص به اسلام و پیامبر خاتم صلوات‌الله‌علیه ندارد. چنان‌چه آورده‌اند که خداوند سبحان از آغاز خلقت لیلةالقدر را آفرید، و در آن‌ بر اولین پیامبر حکم کرد که هر سال شبی باشد که در آن شب فرشتگان فرود آیند تا به تفسیر امور بپردازند. چنان‌چه در کتاب شریف کافی از امام باقر علیه السلام روایت شده است: 

لَقَد خَلَقَ الله جَلَّ ذِکرُهُ لَیلَةَالقَدرِ اَوّل ما خَلقَ فیها اوّل نَبی یَکونُ وَ اَوّل وَصی یکون، و قَد قضَی اَن یَکونُ فی کُلِّ سِنة لَیلَة یَهبَطُ فیها بِتَفسیرِ الاُمورِ اِلی مِثلِها مِن‌السّنة المُقبِله[کافی ،ج۱، ص۲۵]

"خداوند حلّ و علا، لیلةالقدر را از آغاز آفرینش در دنیا آفرید و در آن اولرپیامبر و اول وصی که باید باشد ؛آفرید،حکم کرد که در هر سال شبی باشد ، که در آن شب [فرشتگان] به تفسیر کارها تا مثل آن شب در سال آینده فرود آیند."

بر حسب این روایت و بر مبنای آن‌که حقیقت لیلةالقدر، فیض منبسط حق است در هستی، لذا در هر زمان مُظهری دارد و ولی او در هر دوره و زمانی، مُظهر آن خواهد بود.

بر این اساس از پیامبر خاتم و اولیای الهی اخباری در خصوص اهمیت و سلوک پیامبران در شب شریف قدر روایت شده است. 

 از جمله از پیامبر خدا صلی‌الله علیه، روایت شده است که حضرت موسی علیه‌السلام تمناهای دارد که در مناجات با خداوند، آنها را طلب می‌کند. 

خداوند سبحان که به کلیم و ولی خود عنایت خاص دارند، تحفه‌ای ارزشمند بر او و به فیض وجود حضرتش، به همه خلق عنایت کردند. 

به دلیل اهمیت این تحفه الهی که خداوند آن را محفوف به لطف و رحمت خویش نموده و به عبد صالح و کلیم خود هدیه نمودند و راه و ساحت بر آوردن این تمناهایش را به شب قدر حوالت فرمودند و حضرت خاتم الانبیا به دلیل اهمیت و ارزش والای این تحفه الهیه آن را در فضیلت لیلةالقدر به همه توصیه و عرضه داشته‌اند، به عنوان هدیه‌ای به همه صاحب‌دلان، اهل ایمان و اهل ذکر، فکر و طالبان نجات در این شب‌های قدسی هدیه می‌کنم. روایتی که شایسته تأمل و اهتمام و تو‌جه است.

این روایت را عالم ربّانی و عارف بالله مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال آورده‌ است. [اقبال‌الاعمال، ج۱،ص۳۴۵-۳۴۴] و می‌نویسد که در کتاب [کنز] یواقیت تألیف ابوالفضل بن محمدالهروی، يافتم، اخباری در فضل لیلةالقدر. 

 تا آن‌که می‌گوید از پیامبر نقل است که فرمود: 

"موسی [در مناجات با خداوند] 

گفت: الها! من قرب تو را می‌خواهم.

خداوند فرمود: قرب من برای کسی است که بیدار باشد در شب قدر.

گفت: خدای من! رحمت تو را می‌خواهم.

فرمود: رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر.

گفت : الها! من عبور از صراط را می‌خواهم.

فرمود: این برای کسی است که صدقه‌ای بدهد در شب قدر. 

گفت: خدایا! از درخت‌های بهشت و میوه‌های آن تمنا دارم.

فرمود: این برای کسی است که تسبیح کند به تسبیحی در شب قدر.

گفت: الها! نجات می‌طلبم.

فرمود: نجات از آتش؟

گفت: آری معبودم! 

فرمود: این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر.

گفت: الها! رضای تو را می‌خواهم.

فرمود: خشنودی من نصیب کسی اسی است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر.

 

 این روایت شریف خود دستورالعمل نیکویی است برای شب قدر ،که پیامبر خدا صلی‏الله‏عليه‏و‏آله برای قرب و جلب رحمت خداوند، نجات و بهره‌مندی از نعمت‌های بهشت برین و کسب خشنودی خداوند از مناجات موسی کلیم الله بیان فرمودند که ذکر، استغفار، تهجد و دست‌گیری خلق خداوند و مناجات و نیایش و انابه و استغفار راه‌ وصول به آن کمالات و رهایی و تعالی و نجات است.

   و تعلیم دادند که ذکر و فکر و عبادت به تنها چاره ساز نخواهد بود بلکه شایسته است همراه فکر و ذکر و عبادت خدا، به کمک خلق خدا شتافتن و ایشان را از غم رهانیدن، کلید رهایی و نجات و تعالی است. 

از صاحب لیالی قدر و به برکت حقیقت قدر مسئلت داریم که توفیق قرب و رضای حق و نجات و رهایی از آتش و هواهای نفسانی و دست گیری و اعانت به نیازمندان را به دعای نیکان به همه ما عنایت فرمایند.

  •        حمید احمدی
  •        ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  •       ۱۰ فروردین ۱۴۰۳