جمعه 14 اردیبهشت 1403

در سومین همایش بین المللی «معرفت و رسالت حسینی» مطرح شد

تاکید بر ضرورت تبیین پیام سیاسی و عقیدتی زیارت اربعین


مدعوین و اندیشمندان حاضر در سومین همایش بین المللی معرفت و رسالت حسینی که به میزبانی عراق در کربلای معلی برگزار شد، ظلم‌ستیزی، زیر بار ظلم نرفتن و حمایت از مظلوم را از جمله آثار فرهنگ عاشورایی دانسته و بر ضرورت تبیین فلسفه شکل‌گیری حرکت عظیم پیاده روی اربعین و اهمیت آن در ترویج فرهنگ صحیح اسلامی تاکید کردند.

 

به گزارش ایسنا، سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» صبح ۳۰ فروردین ماه با عنوان «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی» در دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط کربلای معلی آغاز شد و در آن اساتید دانشگاه شش کشور اسلامی و اندیشمندانی از مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین حضور داشتند.

 

پس از تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید مراسم به صورت رسمی آغاز شد و «فاضل محمد ظاهر»، آیت الله سید مجتبی حسینی، محمود رضا آقا میری، عبدالامیر عزیز القریشی، محمد کاظم ال صادق به ایراد سخنرانی پرداختند.

*هدف والای امام حسین(ع) باید به زوار اربعین یادآوری شود

 

فاضل محمد ظاهر رئیس دانشگاه مهد الفنی از سخنرانان این همایش با تاکید بر اینکه مراسم اربعین سالانه با حضور میلیونی زائران از نقاط مختلف جهان برگزار می شود، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در قالب این برنامه ها باید به آن پرداخت تبیین اهمیت و چرایی برپایی پیاده روی اربعین است تا بدانند این رویداد بزرگ با چه هدفی برگزار می شود و چرا افراد برای زیارت به کربلا می آیند.

 

وی توجه به این مساله را حائز اهمیت دانست و افزود: باید جو مناسبی ایجاد شود تا اقشار مختلفی که به قصد زیارت، قدم در این مسیر می گذارند بدانند که امام حسین (ع) برای چه هدف والایی به شهادت رسید و جان و خانواده اش را در این راه نثار کرد.

 

این استاد دانشگاه در بخش پایانی سخنانش، تبیین پیام عاشورا به زوار اربعین را از جمله موضوعات مهمی دانست که باید به زائران اربعین گوشزد شود. امام حسین(ع) الگوی ما برای مقابله با داعش بود. سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» با ارائه سخنانی از سوی «حسین لطیف الزبیدی» رئیس کل دانشگاه های کربلا پیگیری شد.

 

وی در آغاز سخنانش با اشاره به تحولات مهم در منطقه غرب آسیا گفت: این همایش در حالی برگزار می شود که شاهد وقوع تغییرات گسترده ای در منطقه و جهان هستیم و واجب است که ما جامعه دانشگاهیان توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشیم تا بتوانیم اهداف را به درستی شناسایی کرده و آن را به دنیا برسانیم.

 

وی با تاکید بر این موضوع که امام حسین(ع) برای مقابله با ظلم الگوی همه ما بوده و هست، افزود: وقتی داعش به عراق حمله کرد قصد داشت تاریخ ملت عراق و شیعیان را از بین برده و یاد امام حسین(ع) و ائمه را نابود کند اما جهاد مردم عراق زیر پرچم امام حسین(ع) مانع از وقوع این اتفاق شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به این مساله که با تاسی به سیره امام حسین(ع) در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرده و پایدار ماندیم، تصریح کرد: امام حسین(ع) از خود گذشتگی را به ما یاد داد و ما با این آموزه ها از وطن و ناموسمان دفاع کردیم.

 

الزبیدی ضمن قدردانی از اساتید و حضار برای حضور در این همایش بین المللی اظهار کرد: ما هم موظفیم تا هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا و فلسفه شهادتش را به دنیا برسانیم و پیام رسان هدف و انگیزه والای ایشان باشیم.

 

این مراسم با سخنرانی آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق ادامه یافت.

 

*از خودگذشتگی برای اسلام یکی از مهمترین پیام های امام حسین(ع) است

 

وی گفت: از خودگذشتگی برای اسلام یکی از مهمترین پیام های امام حسین(ع) است که باعث محبوبیت این امام بزرگوار در بین آحاد مردم شده است.

 

وی افزود: شهادت امام حسین(ع) و پیام عاشورا انقلابی بود که اسلام را احیا کرد و ما هم مسئولیت داریم پیامی که از طریق عاشورا به ما منتقل شده است را تبیین کنیم تا همگان بدانند که پیام حماسه کربلا چه بود.

 

«منیر عبدالعالی عباس الدعمی» دیگر سخنران سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» به نمایندگی از اساتید دانشگاه گفت: طبق بررسی هایی که انجام دادیم و جمع کردیم هدف این همایش، توسعه فرهنگ حسینی و خدمت به امام حسین(ع) بود تا پیام حماسه کربلا را که مشتاقان زیادی دارد را به گوش مردم برسانیم و بگوئیم که امام حسین(ع) چرا انقلاب کرد و به شهادت رسید.

وی افزود: در دنیای کنونی مجموعه ای از فکرها و فرهنگ های مختلف وجود دارد و در این میان دشمن به دنبال از بین بردن فرهنگ عاشورا است پس ما وظیفه داریم با برگزاری چنین همایش هایی این روند غلط را تصحیح کرده و حقانیت امام حسین(ع) و فلسفه شهادتش را به گوش مردم برسانیم.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: ما باید فرهنگ اسلامی را توسعه داده و آن را پیش ببریم تا بدین وسیله پیام امام حسین(ع) را جهانی کنیم.

 

*تبیین فلسفه پیاده روی اربعین به ترویج فرهنگ اسلامی کمک می کند

 

محمدکاظم آل‌ صادق سفیر ایران در عراق دیگر سخنران سومین همایش بین المللی «معرفت و رسالت حسینی» ضمن تشکر بابت برگزاری این همایش گفت: فرهنگ زیارت اربعین یکی از مظاهر والای فرهنگ اسلام در بین کشورهاست و این حضور اجتماعی میلیون ها نفر از دلدادگان فرهنگ حسینی باید با رخ جهانیان کشیده شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ اسلامی صحیح را به گوش همه کشورها برسانیم، افزود: فرهنگ اسلامی از عناصر و نقاط قوت زیادی برخوردار است و برای مقایسه با فرهنگ غرب و مقابله با ترویج آن باید تقویت شود.

 

سفیر ایران در عراق ضمن اشاره به این موضوع که همه کشورهای اسلامی باید در کنار هم به حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی توجه کنند، تصریح کرد: انجام این اقدام مهم فرهنگی کمک شایانی می کند تا فرهنگ صحیح اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم.

 

*درس های عاشورایی را باید در غزه پس بدهیم

 

سومین همایش بین المللی «معرفت و رسالت حسینی» با ارائه سخنانی از سوی سیدمحمود آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه پیدا کرد.

 

وی سخنانش را با اشاره به این مطلب که امروز اینجا جمع شدیم تا در خصوص مکتب امام حسین(ع) صحبت کنیم آغاز کرد و با اشاره به عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» (همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست) گفت: می خواهیم درباره مکتب شهادت، فرهنگ عاشورا و ازادگی امام حسین(ع) صحیت کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه تقابل حق و باطل همواره وجود دارد، افزود: نشانه های مرتبط با تداوم درگیری حق و باطل مدام در جریان است و کربلای امروز ما غزه است و عاشورا در آنجا در حال شکل گیری است زیرا تمام باطل در آنجا صف ارایی کرده اند.

 

اقامیری با اشاره به این موضوع که در شرایط کنونی وقت امتحان رسیده و فرصت آن است تا درسهایی که امام حسین(ع) از واقعه عاشورا به ما دادند را در غزه پس بدهیم، تصریح کرد: باید تمام توانمان را تجمیع و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آنها را پشیمان کنیم تا به این صورت از جنایت هایی که در حق مسلمانان انجام می دهند، پشیمان شوند.

 

*رونمایی از مجموعه مقالات همایش

 

گفتنی است؛ سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» با همکاری ستاد فرهنگی اربعین، مجمع دانشگاهیان کربلا، مرکز پژوهش‌های کربلا و به میزبانی دانشگاه صنعتی فرات الأوسط برگزار شد و بنا بر گفته حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در مجموع ۱۲۶ مقاله در قالب ۸۳ مقاله فارسی، ۳۹ مقاله عربی، ۴ مقاله فرانسوی و انگلیسی و همچنین مقالاتی از سوی کشورهای کویت، نیجر، پرتغال، افغانستان، یمن و سوریه به دبیرخانه این همایش ارسال شده شده است که از مجموع آنها سه مقاله منتخب در این همایش و ۲۵ مقاله دیگر نیز در پنل‌ها ارائه خواهد شد.

 

رونمائی از مجموعه مقالات سومین همایش بین‌المللی با عنوان « آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی» در قالب شش جلد از دیگر برنامه های این همایش بین المللی یک روزه بود که در شهر مقدس کربلا برگزار شد.