حجت الاسلام حمید احمدی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در حاشیه همایش بینالمللی «معرفت و رسالت حسینی» در کربلا، اظهار داشت: اربعین به عنوان زمینهساز مهم و پیشران تمدن اسلامی است و لازمه آن جهانی شدن آن وحدت و همگرایی امت اسلامی است و قطعا اساتید و نخبگان دانشگاهها و مراکز علمی و دینی و اصحاب فرهنگ و رسانه در پیشانی این وحدت و همگرایی قرار دارند.
رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین گفت: یکی از اهداف و مسئولیتهای ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی اربعین از ابتدا تشکیل ستاد توسعه ارتباطات و تعاملات فرهنگی میان دو ملت ایران و عراق به ویژه جامعه نخبگانی است، در همین راستا با همکاری دوستان در مراکز علمی و دانشگاهی در ایران و عراق همایشها و نشستها،هماندیشیهایی طراحی کردیم تا بتوانیم این ارتباطات را هر چه بیشتر گسترش دهیم.
اهالی فرهنگ و رسانه پیشگام در جهانی شدن اربعین
احمدی بیان کرد: اگر میخواهیم اربعین جهانی شود و جهانی بماند نیازمند گفتمانسازی ادبیات وحدت و همکاری میان نخبگان و رسانهها در کشورهای اسلامی هستیم زیرا پیشگام و پیشتاز وحدت آفرینی و همگرایی میان ملت ها اهالی فرهنگ و قلم و اصحاب رسانه هستند.
وی تصریح کرد: برای جهانی شدن جریان اربعین نیازمند تبیین صحیح آن به عنوان یک حرکت الهی برای جهانیان هستیم، اربعین یک پدیده فراملی، فرامذهبی و فرا دینی است.
رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین توضیح داد: سومین همایش بین المللی رسالت و معرفت حسینی که - پنجشنبه ۳۰ فروردین - در دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط برگزارشد با همکار دانشگاه و مراکز دینی و حوزوی ایران و عراق برنامه ریزی شده است؛ بیش از ١٣٠ مقاله به چهار زبان فارسی عربی انگلیسی و فرانسوی به دبیرخانه این همایش رسیده بیش از ٩٠ مقاله پذیرفته و داوری نهایی شده است که در ۶ مجلد تدوین شده و رونمایی شد.
اربعین یک رسانه بزرگ و موثر است
احمدی گفت: همایشها و نشستها با موضوع رسالت حسینی و اربعین گام ارزشمندی در توسعه دیپلماسی فرهنگی دینی و از ضروریات جهانی شدن حرکت عظیم اربعین است تا بتوانیم به کمک رسانهها و با تولید و تبیین ادبیات مشترک، فرهنگ و ارزشهای نهضت بزرگ سیدالشهدا (ع) را به جهان معرفی کنیم.
رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: اربعین به خودی خود یک رسانه بزرگ و موثر است، اما برای رساندن پیام و ابعاد الهی، انسانی، زیبا شناختی آن به همه جهان، رسانهها نقش محوری و موثری دارند، بدون انعکاس رسانهای اربعین فقط در همین منطقه و سرزمین محصور خواهند ماند، که هدف سیدالشهدا هم این نبوده است، بنابراین برای انتقال پیام اربعین و کربلا و تبیین معارف ناشناخته آن مانند ابعاد مردمی و اجتماعی، ارزشهای انسانی و فضایل اخلاقی مانند ایثار و گذشت که در نهضت حسینی و اربعین تجلی دارد، رسانه ها نقش مهم و پیشگام دارند.
به گزارش ایرنا، سومین همایش بینالمللی معرفت و رسالت حسینی با حضور اساتید دانشگاه و مرکز پژوهشهای کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، کمیته فرهنگی ستاد اربعین و بنیاد بینالمللی اربعین در دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط پنجشنبه -۳۰ فروردین ۱۴۰۳- در کربلا برگزار شد.