جمعه 7 اردیبهشت 1403

04 اردیبهشت 1397

مراسم اربعين در جهت تعادل بخشيدن به بخشهای مختلف جامعه است

چهارمین جلسه ستاد مرکزی اربعين در سال جاري به ریاست معاون امنيتي انتظامي وزير كشور و با حضور نمایندگان ارشد دستگاه های 18 گانه عضو ستاد در محل وزارت كشور برگزار شد. حسين ذوالفقاری در اين جلسه ضمن تاكيد بر اهميت مراسم اربعين در جهت تعادل بخشی به بخشهای ديگر جامعه گفت: خدمتگزاری به مردم در راستای عواطف، علائق و باورهای دينی مردم می تواند در ارتقای روحيه جامعه و جلب رضايتمندي مردم تأثيرگذار باشد. ‌


به گزارش پایگاه اطلاع رساني الاربعین،‌ حسين ذوالفقاري رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در این جلسه ‌گفت: اربعين ظرفيتي است كه مي توان براي تعادل بخشي ديگر بخش ها از آن استفاده كرد.
معاون امنیتی وزارت کشور با اشاره به اينكه امنيت در كشور بعد از انقلاب اسلامي اجتماعي شده است،‌ افزود: امروز از حمايت مردم در حفظ امنيت برخوردار هستيم و اگر در رفتار و گفتار خود دقت نكنيم، همين امنيت اجتماعي تبديل به تهديد مي شود.
وی افزود: هر دستگاهي در حوزه خود بتواند به خوبي عمل كند و مردم را راضي نگه دارد، بر بخش بزرگي از جامعه تاثير مثبتي مي گذارد.
در ادامه اين جلسه، شهريار حيدري دبیر ستاد مرکزی اربعین، ضمن تشريح دستور كار اين جلسه ستاد گزارش مختصري از اقدامات دبيرخانه ستاد مركزي ارائه کرد. وی گفت: دستورالعمل مديريت و سازماندهي كميته هاي دوازده گانه توسط رئیس ستاد  ابلاغ شده كه  اصول و قواعد کلی آن تغييری نداشته اما در جزئيات از جمله در ساختار با تغییراتی بنابه پيشنهاد كميته ها، مواجه شده است.
سخنگوي ستاد اربعين افزود: موضوع دوم دستورالعمل ستاد اربعين در استان هاي سراسر كشور است. بنابر پيشنهاد اعضاي ستاد و نقطه نظرات استان ها، مديران استاني و شهرستاني هماهنگ و در ذیل سياست هاي ستاد مركزي و ستادهای استاني فعاليت مي كنند. وی ادامه داد: در دستورالعمل جديد، در استان ها كميته زيرساخت، مشاركتهاي مردمي اسكان و تغذيه به دو كميته مستقل و كميته بهداشت و امداد و نجات هم به دو كميته مستقل تفكيك شدند.
حیدری با اشاره به اينكه با استانهاي مرزي كرمانشاه و ايلام و خوزستان جلساتي برگزار كرديم كه مشكلات سالهاي گذشته را نداشته باشيم،‌ افزود: مرز خسروي هم به مرزهاي فعال در زمان اربعين اضافه خواهد شد. در تقسيم بندي استان ها هم، سمنان از مرز چزابه به مرز مهران منتقل مي شود. او تاكيد كرد: سعي داريم با كمك سازمان حج و زيارت، امكانات داخل مرزهاي كشور را همانند خارج از كشور بهبود بخشيم تا شرايط اسكان و پذيرايي از زائرين به خوبي عملياتي شود.
حيدري اظهار كرد: بر اساس يادداشت تفاهمي که  به وزارت خارجه ابلاغ شده، زمینه هایی برای بازگشايي مرز خسروي و مرز چيلار در ايلام فراهم شده است. او در ادامه خاطرنشان کرد: آمادگي صد در صد براي بازگشايي مرز خسروي وجود دارد اما براي مرز چيلار بايستي رايزني هايي با طرف مقابل در كشور عراق صورت گيرد و وزارت خارجه هم هماهنگي لازم را براي ايجاد زيرساخت انجام دهد،‌ تا اين مرز فعال شود.
سخنگوي ستاد اربعين در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در خصوص جعل رواديد گفت: با تحقيقات انجام شده، روشن است که جعل روادید به صورت گسترده انجام نشده است اما حتي يك مورد جعل رواديد هم براي ما مهم است و پيگيري مي كنيم كه در سال جاري جعلی صورت نگيرد.
حيدري با بيان اينكه بلافاصله بعد از پايان برنامه سال گذشته برنامه ريزي و جلسات مراسم اربعين سال 97 را آغاز كرديم،‌ اظهار كرد: يكي از مسائل محوري و مهم همايش بين المللي اربعين حسيني است كه در اين ارتباط با وزارت علوم، دانشگاهها و سازمانها، ادارات و ارگانها همكاري و مكاتباتي انجام شده است.
در ادامه اين جلسه، مرتضي آقايي مديركل عتبات سازمان حج و زيارت با اشاره به برنامه هاي اين سازمان براي مراسم اربعين امسال گفت: طرح اعزام گروهي و شبه كارواني زائران به كمك مساجد و پايگاه هاي بسيج و راهيان نور در حال بررسي است.
در اين جلسه همچنین، سردار محسن فتحي زاده جانشين معاون هماهنگ كننده ناجا تاكيد كرد:‌ فرايند اخذ روادید بايد ساده، روان و در دسترس باشد، تا مردم گرفتن رواديد را به روزهاي منتهی به مراسم اربعين موكول نكنند و يا خدای نکرده بدون ويزا به مرز مراجعه نكنند.
همچنين احمد محمدي فر مديركل اتباع خارجي وزارت كشور هم يكي از مشكلات سال گذشته را برخی ناهماهنگي ها در صدور رواديد برای عراقي هاي مقيم ايران اعلام كرد و اظهار امیدواری کرد با پیگیری های بعمل آمده، این مسأله حل و فصل شود. او همچين افزود: مكاتباتي با سفراي پاكستان و افغانستان و عراق در ايران براي تسهيل شرايط عبور زائران پاكستاني و افغانستاني از ايران انجام شده است.
دکتر ذوالفقاري در پايان اين جلسه ضمن جمع بندي گفت: ساختار دبيرخانه ستاد مرکزی اربعين تهيه و به مركز توسعه منابع رياست جمهوري ارائه شده است كه با تصويب و ابلاغ آن، شاكله دبيرخانه براي انجام امور ستاد محكم تر خواهد شد.
ذوالفقاري اشاره كرد: يكي از پيشنهادات هم طراحي سامانه اي براي موكب ها در جهت شناسايي گمشدگان است كه در صورت انجام اين طرح مشخصات و محل حضور فرد گم شده به كليه موكبها اطلاع رساني مي شود.
معاون وزير كشور در پايان تاكيد كرد: يكي از كاركردهاي ستاد مركزي اربعين هماهنگي ميان كميته ها و بررسي اقدامات صورت گرفته از سوي آنها است تا در زمان باقيمانده تمام اقدامات مورد نياز براي برگزاري باشكوه تر مراسم اربعين انجام شود.