جمعه 7 اردیبهشت 1403

03 اسفند 1396

نشست مشترک سفیر جمهوری عراق با مدیر کل امور مرزی

در ديدار سيد راجع الموسوی سفير جمهوري عراق در تهران با شهريار حيدری مديركل مرزي وزارت كشور دو طرف بر همكاری تنگاتنگ برای برگزاری موفق مراسم اربعين سال آينده تأكيد كردند.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعین، در اين نشست كه نمايندگاني از وزارت امورخارجه، حج و زيارت و نيروي انتظامي نيز حضور داشتند، حيدري مديركل مرزي وزارت كشور با اشاره به همكاري خوب دو كشور در برگزاري مطلوب و شايسته مراسم اربعين حسيني گفت: برگزاري موفقيت آميز مراسم راهپيمايي بزرگ اربعين رضايت مقام معظم رهبري و مردم كشور را فراهم كرد و تلاش مي شود با ارتباط نزديك دو كشور برخي نواقص مراسم اربعين رفع شود و برنامه ريزي دقيق تري براي سال 97 صورت گيرد.
مديركل مرزي وزارت كشور با بيان اينكه مراسم بزرگ اربعين ظرفيت بالائي براي جهان اسلام و وحدت مسلمانان ايجاد كرده است، افزود: قطعا دشمنان اسلام از اين موضوع نا خرسندند و بايد مراقب برخي حواشي در برگزاري مراسم اربعين سال آينده باشيم.
وي گفت:‌ آماده مقابله با هر اقدامي كه موجب خدشه دار شدن روابط صميمانه دو كشور شود، هستيم و آمادگي كامل داريم كه برخي مشكلات از جمله صدور رواديد جعلي را بطور جدي پيگيري و با آن برخورد كنيم.
دبير ستاد مركزي اربعين با تأكيد بر اهميت صدور ويزاي الكترونيكي براي جلوگيري از هرگونه جعل و ديگر اقدامات مجرمانه گفت:‌ در مراسم اربعين امسال نيروهاي امنيتي و انتظامي كشور با هرگونه موارد جعل رواديد بشدت برخورد كردند، با اين حال در دو سال گذشته بر صدور ويزاي الكترونيكي تأكيد كرديم تا هرگونه جعل رواديد منتفي شود. ضمن اينكه در پيش نويس تفاهم نامه جديد وزيران محترم كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق هم اين موضوع قيد شده است.
حيدري همچنين تشديد اقدامات پيشگيرانه در مرزها براي برخورد با دارندگان ويزاي جعلي و حركت به سمت صدور ويزاي الكترونيكي در سفارت و كنسولگري‌هاي عراق در كشورمان را دو راهكار در زمينه مقابله با جعل رواديد عنوان،‌ و آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارائه هرگونه كمكهاي فني در طراحي و چاپ گذرنامه و رواديد به سفارت عراق ا اعلام كرد.
سيد راجع الموسوي سفير عراق در ايران نيز ابتدا حزن و اندوه عميق خود و دولت و ملت عراق را بخاطر جان باختن تعدادي از هموطنان در حادثه سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج ابراز كرد و با اشاره به برگزاري مطلوب و موفق برگزاري مراسم اربعين امسال گفت: نه تنها كشورهاي اسلامي بلكه هيأتهايي از كشورهاي آمريكا، روسيه و سازمانهاي بين المللي از روند برگزاري منظم اين مراسم متعجب شدند و اين هماهنگي را ستودند. وي گفت: دولت عراق با صدور ويزاي الكترونيكي بطور كلي موافق است و بايد دو طرف تلاش كنيم اين امر محقق شود.
وي از تشكيل جلسات ستاد مركزي اربعين حسيني براي هماهنگي مراسم سال آينده استقبال كرد و افزود:‌ امسال شروع درستي داشته ايد كه حاكي عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران از برگزاري شايسته مراسم اربعين سال آينده خواهد بود.
سفير عراق در تهران با اشاره به تحركات دشمنان دو كشور كه مخالف روابط نزديك و صميمانه ايران و عراق و هماهنگي كامل در برگزاري مراسم اربعين هستند،‌ افزود: دشمنان در تبليغات خود موضوع اربعین را هدف گرفته اند  و بايد تلاش كنيم با همكاري نزديك این توطئه ها را خنثی کنیم.