جمعه 7 اردیبهشت 1403

04 آذر 1396

اجرای 109 برنامه فرهنگی در اربعین

دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از اجرای 109 برنامه فرهنگی توسط این کمیته در 27 سرفصل طی موسم اربعین یاد کرد.


سعید غضنفری،‌ دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین،‌ با اشاره به برنامه‌ریزی و ساماندهی صورت گرفته در راستای برپایی این جریان عظیم،‌ از برگزاری جلسات، همایش‌ها، نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها در این موسم یاد کرد و افزود: تولیدات فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای بخش دیگری از اقدامات کمیته در این ایام بود.

وی همچنین به حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد و تهیه تجهیزات و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی را در این راستا برشمرد و ادامه داد: از جمله فعالیت‌ها و اقدامات کمیته فرهنگی و آموزشی می‌توان به برنامه ریزی، ساماندهی، تهیه و تدوین سیاست‌ها و راهبردها (97 اصل) و اقدامات (378 اقدام) فرهنگی، آموزشی و تبلیغی بر مبنای سیاست‌ها و اصول ابلاغی اشاره کرد.

غضنفری در ادامه سخنانش از تدوین و تصویب برنامه فرهنگی و آموزشی اربعین 96 با 27 سرفصل و 109 عنوان برنامه یاد کرد و گفت: تشكیل 2 اتاق فكر و 3 هیئت علمی در قالب 11 جلسه، تشكیل 5 معاونت و 6 شورا و 11 کارگروه تخصصی و ایجاد گروه یاوران معنوی اربعین با استفاده از شبكه سراسری ائمه جمعه و جماعات به منظور فرهنگسازی اربعین در 31 استان را می‌توان در این راستا عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد و شورای برنامه‌ریزی مشترک با کمیته فرهنگی عراق،‌ افزود: تعیین شعار سال اربعین با رایزنی و مشورت با دستگاه‌ها، نهادها و مؤسسات و شخصیت‌های ایرانی و عراقی و تشكیل کارگروه ویژه زائران خارجی ترانزیت از ایران با حضور روحانیون و فعالان فرهنگی از پاکستان، هندوستان، ترکیه، افغانستان و آذربایجان نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین همچنین به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: تهیه و ابلاغ پیوست فرهنگی برای موکب‌های ایرانی با همكاری ستاد بازسازی عتبات عالیات، تشكیل 31 کمیته فرهنگی و آموزشی در استان‌ها، تشكیل 6 گروه رصد از کارشناسان برای رصد مسائل فرهنگی و تبلیغی در موسم و فضای مجازی و رسانه‌ها و تشكیل 5 تیم ارزیابی و نظارت برای ارزیابی میدانی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی نیز در این راستا انجام شده است.

غضنفری همچنین به تشكیل ستاد خبری حوزه فرهنگی متشكل از نمایندگان رسانه‌ها، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کمیته در تهران، ایجاد دبیرخانه ستاد فرهنگی اربعین در کربلا، تشكیل دبیرخانه علمی همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه و دانشگاه کربلا و اجرای دو طرح نیازسنجی از زائران ایرانی و غیر ایرانی و تعیین نماینده معاونت امور بانوان و کارگروه شاهد در همه استان‌ها را می‌توان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه به شمار آورد.