جمعه 7 اردیبهشت 1403

18 آبان 1396

اربعين الگويي حقيقي و عيني براي جهانيان

سخنرانان همایش علمی بین المللی اربعین با اشاره به فراگیر شدن مراسم اربعین تصریح کردند : اربعين به الگويي حقيقي و عيني براي جهانيان تبدیل شده است.


 

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعين، حجت الاسلام «نجف سعيد» رئيس موسسه امام خميني در كشور لبنان از جمله سخنرانان نشست امروزهمایش علمی بین‌المللی اربعین بود كه با اشاره به حضور ميليون ها عاشق و دلداده اباعبدالله الحسين(ع درحماسه پیاده روی اربعین، خاطرنشان كرد: بدون شك اين اجتماع ميليوني در عالم وجود بي نظير و جهان امروز از درك فلسفه آن عاجز مانده است.

وي با اشاره به عظمت حضور عاشقان امام حسين (ع) دراین مراسم گفت: عشق به ابا عبدالله با حب و بصيرت همراه است و بدون شك ادامه راه سیدالشهداء معاني و مفاهيم بسياري دارد كه بايد آن را درك كرد و بکار گرفت.

اين انديشمند لبناني با اشاره به اهمیت پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در عصر حاضر و تاثيرگذاري آن در جهان امروز، تاكيد كرد: امروزه انصار امام حسين (ع) به گونه ای جديد در جهان ظاهر شده اند و درمقابل همه طواغيت بدون اين كه ترسي از خود نشان بدهند، ایستاده اند.

نجف سعيد با اشاره به تاثير قيام اباعبدالله الحسين در میان ملت های مختلف، افزود: راهپیمایی اربعین حركتی مردمي و خودجوش است و برای راه انداختن آن  كسي پولي هزينه نمي كند، اين مراسم به نمادي براي مردم لبنان، سوريه، عراق ، يمن و... تبديل شده است.

وی افزود: مراسم اربعین را مي توان به حرکتی جهانی تبدیل کرد لذا  بايد از اين فرصت تاريخي استفاده و امكانات لازم را براي گسترش آن مهيا کرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: نهضت فراگير اربعين  در جهان امروز قدرت مسلمانان را به جهانيان نشان دهد.

سيدعبدالهادي رئيس سنديكاي عشايرعراق‌، سوريه و لبنان، نیز دیگر سخنران این نشست بود که در باره ابعاد مردمی و اجتماعی همايش بين المللي اربعين سخن گفت.

وي به نقش مردم ايران در راهپيمايي اربعين اشاره و تاکید کرد : ابعاد مختلف نهضت اربعين با شکل گرفتن تجمع ميليوني زائران حسینی برای جهانیان درحال آشکار شدن است و درمیان زائران مسئولان رده بالای کشورهای مختلف حضور می یابند و به محبان اباعبدالله خدمت می کنند.

سيدعبدالهادي با اشاره به اینکه درصورت لغو روادید بيشتر مردم ايران در مراسم اربعين شركت خواهند کرد، اظهار داشت: راهپيمايي بزرگ اربعین نه تنها باعث ترس آمريكا و رژيم صهيونيستي بلكه موجب وحشت ديكتاتورهاي عرب شده است.

يعقوب توكلي پژوهشگرایرانی نیز درجمع اندیشمندان و اساتید دانشگاههای مختلف درباره رويكردهاي در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامي درمنطقه خاورميانه سخن گفت و اظهار داشت: رژيم صهيونيستي، وهابيت و رويكردهاي ناسيوناليستي افراطي، جبهه مخالف انقلاب اسلامي را ترويج مي كنند.

وي زمينه ظهورجريان هاي مقاومت در منطقه را یادآور شد و گفت: سال 1982 میلادی با تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان جريان جديدي ظهور و بروز پيدا كرد و جوانان لبناني با استفاده از منطق عاشورايي در برابر رژيم صهيونيستي صف کشیدند و بر اين اساس رويكرد جديدي در منطقه شكل گرفت كه بسیار نقش و اهميت دارد.

توكلي درادامه وحدت شكل گرفته در مراسم اربعين را فرصتی ارزشمند دانست و اظهار كرد: اين وحدت نشات گرفته ازمنش ومشی امام حسين (ع) و حضرت زينب کبری (س) است؛‌ به اين معني كه همچون سیدالشهداء مظلومانه به شهادت مي رسيم و مانند حضرت زينب پیرو راه امام حسين خواهیم بود.

وي با بیان اینکه دشمنان تلاش دارند با تبلیغات سوء علیه اتحاد عظيم شکل گرفته دراربعین ، از آن برای  تحریک جهانیان علیه  مسلمانان استفاده کنند، اظهار داشت : بايد برای خنثی کردن این توطئه، همدلی و تعامل را محور فعالیت های خود قرار داده  و با کنارگذاشتن مناقشات، به تقویت وحدت  اولویت دهیم.

وی تصریح کرد: گروه هاي مقاومت درکنار هم می توانند جمعيتي را با زبان و گفتمان واحد شكل دهند و دشمنان را مایوس کنند.

برپایه این گزارش ، همایش علمی بین‌المللی اربعین حسینی با محور اربعین و مقاومت، امروز درهتل جواهر کربلا به کار خود پایان داد.