جمعه 7 اردیبهشت 1403

17 آبان 1396

نگاهی به فعالیت های شبانه روزی درمانگاه الزهرا س شهر نجف

این روزها گوشه ای از صحن حضرت زهرا «س» شاهد تراکم زواری است که برای درمان برخی از بیماری ها و مشکلات ناشی از پیاده روی به آنجا می روند.کادر درمانی و پرسنل درمانگاه الزهرا به صورت شبانه روزی در خدمت بیماران هستند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، درمانگاه پزشکی الزهرا (س) در شهر نجف با همت بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه علوم دزشکی برپا و به مکانی برای رسیدگی به مشکلات و بیماری زوار ایرانی و دیگر کشورها تبدیل شده است.
در این مکان تعداد زیادی از پزشکان، پرستاران، داروسازها و عوامل پشتیبانی مشغول خدمت به زوار نجف می باشند.
برای اطلاع از چگونگی خدمات رسانی دراین مرکز به صحن حضرت زهرا (س) رفته و پس از گذر از صف طولانی مراجعه کنندگان، با مسوولان بخش های مختلف این درمانگاه گفت و گویی انجام دادم.
«غلامرضا محمدی» مسوول پشتیبانی درمانگاه با بیان این که طرح برپایی این مرکز از ایده های بسیج دانشجویی است، گفت:  بسیج دانشجویی برای خدمت رسانی هر چه بهتر به زایران اباعبدالله در بخش های مختلف پیش قدم شده، ویکی از این بخش ها  توجه به سلامت زوار است.
محمدی گفت: در دو شهر نجف و کربلا و همچنین مسیر پیاده روی آن،  سه درمانگاه توسط بسیج دانشجویی برپا شده و تمامی آنها زیر نظر  بسیج اساتید و بسیج دانشجویی فعالیت می کنند.
مسوول پشتیبانی درمانگاه الزهرا (س) گفت: تمام پرسنل و کادر درمانی این مجموعه به صورت داوطلبانه در اینجا حضور پیدا کرده و تا پایان راهپیمایی اربعین در اینجا خواهند ماند.
محمدی با اشاره به اینکه داروهای موجود دراین مرکز از سوی خیرین و مردم نیکوکار کشورمان تهیه و تمامی خدمات رایگان دراختیار بیماران قرار می گیرد، افزود: افراد زیادی در شبانه روز به این مرکز مراجعه می کنند  و بیشترآنان با مشکلاتی مانند اسهال، استفراق، تاول و گرفتگی عضله دست به گریبانند.
دیگر عضو این درمانگاه مسوول بخش داروسازی و داروخانه درمانگاه الزهرا س است.
 او با بیان اینکه اولین سالی است که افتخار دارد در خدمت زایران باشد، گفت: به عنوان یک دانشجوی داروسازی در این مرکز فعالیت های متعددی دارم و داروهای مورد نیاز بیماران را  تهیه می کنم.
او در زمینه همکاری دولت عراق با مرکز درمانی الزهرا (س ) گفت: نه تنها آنان با ما همکاری می کنند بلکه تعامل خاصی بین پزشکان ایرانی و عراقی است. در بخش زایران نیز علاوه بر زایران ایرانی، حجم گسترده ای از مردم عراق و دیگر کشورها برای درمان به مرکز سلامت حضرت زهرا (س) مراجعه می کنند. 
مسوول بخش داروخانه ای درمانگاه الزهرا (س) گفت: خدمات خوب درمانی این مرکز و شیوه برخورد با زایران کشورهای مختلف موجب شده است تا از دیگر شهرهای عراق نیز برای معالجه به اینجا مراجعه کنند و ما از مترجم استفاده کنیم.
خانم علیپوریکی دیگر از پرسنلی است که به عنوان کادر درمانی مشغول فعالیت است. او به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین گفت: برای ما تفاوتی بین زایران نیست آنچه اینجا  ارزش دارد خدمتی است که زوار بتوانند با استفاده از ان مسیر  رسیدن به کربلا را طی کنند. 
او گفت: با توجه به تجربه دو سال حضوردر مراسم اربعین متوجه شدیم بیماری های خاصی در کمین افرادی است که در راهپیمایی شرکت می کنند، لذا با این پیش زمینه داروهای گرفتگی عضله، اسهال و استفراق و ماسک با خود آورده و در اختیار مردم قرار می دهیم.
به میان بیماران می روم، از همه سنین هستند و هر کسی برای مشکلی به این مرکز آمده است. از خانوم مسنی می پرسم مشکل چیست؟: گفت آمدم فشار خون بگیرم. اینجا رسیدگی خوب است و برای من دارو تجویز کردند.
آنطرف تر مردی با سرم بر روی تخت خوابیده بود. می گوید بیحال بوده و به این مرکز مراجعه کرده است. خوشحال بود که توانسته است با زبان مادری ، مشکل را برای کادر درمانی بگوید و دارو دریافت کند. 
جوانان و نوجوانانی نیز آمده بودند و بیشتر داروهای گرفتگی عضله دریافت می کردند. برخی  گفتند دو تا سه روز پیاده روی دارند و این داورها می تواند آنان را برای رسیدن به کربلا کمک کند. 
البته در این مرکز بیمارانی  از عراق و دیگر کشورها نیز حضور داشتند. از آنان می پرسم رسیدگی چطور بود در جواب تنها یک جمله می گویند شکرا، عالی.