جمعه 7 اردیبهشت 1403

16 آبان 1396

تبیین مولفه‌های بانوی تراز اول انقلاب اسلامی

در نشست علمی تخصصی بانوان با موضوع اربعین، مولفه‌های بانوی تراز اول انقلاب اسلامی از سوی متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها تبیین شد.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، در آخرین روز از سلسله نشست های علمی تخصصی بانوان با موضوع اربعین، فائزه عظیم زاده اردبیلی به ارائه مقاله ای با محوریت خانواده تراز انقلاب اسلامی با تاکید بر مسئله جمعیت پرداخت.

وی بلد طیب را سرزمینی پاک دانست که محصولش پاک و مطهر است و گفت: مرحوم علامه طباطبایی، بلد طیب را خانواده معرفی می کند که منظور خانواده‌ای است که محصولات پاک و خانواده خبیث محصولی آفت زده را تولید می کند.

عظیم زاده با اشاره به آیه 80 سوره نحل ادامه داد: در این آیه با قسم جلاله، خانه ها را مکان امن معرفی کرده است و در آیه 21 سوره روم، ازدواج را امری جهت آرامش بیان می کند. رمز بقا و سکینه طرفین، مودت و رحمتی است که مودت و عشق باطنی زمانی بین زوجین پیش می آید که رابطه قبل تعاملی بین زوجین شکل گرفته باشد.

وی با تاکید براینکه زن و مرد باید مثل لباس، هم اندازه باشند، عنوان کرد: این ادبیات قرآن برای یک خانواده تراز اول انقلاب اسلامی است که باید هم اندازه بوده تا با هم شأنی و هم کفوی محصولی طیب را تولید کنند.

عظیم زاده با اشاره به مواردی که زندگی انسان را می سازد اظهار کرد: اعتقادات، گرایشات و خرده فرهنگ های مدل سبک زندگی را می سازد.

این مدرس دانشگاه در ارتباط با معیارهای خانواده تراز اول اسلامی، سه کارکرد اساسی معرفی کرد و گفت: ارضای نیازهای عاطفی زوجین، ارضای نیازهای جنسی و برآورده شدن طبیعی غرایز و تربیت نسل جدید سه معیار خانواده تراز اول اسلامی است.

وی درس خانه مکتب وحی را تشریح کرد و افزود: درس اول خانه مکتب وحی محبت، درس دوم گذشت و ایثار و درس سوم تکلیف مداری بوده که توانسته نسلی بصیر و مهذب تربیت کند.

در ادامه این نشست لاله افتخاری به جمع بندی مطالب فایزه عظیم زاده اردبیلی پرداخت و سپس زهرا داروغه مدرس حوزه و دانشگاه نیز به ارائه چکیده ای از مقاله خود پرداخت.

وی با اشاره به الگوی شخصیتی حضرت زینب (س) افزود: حیات طیبه به عنوان مولفه های شخصیتی آن حضرت و سبک زندگی قرآنی به شمار می آورد که شرط برخورداری از این حیات ایمان و عمل صالح است.

داروغه، 9 مورد از شاخصه های الگوی سبک زندگی حضرت زینب (س) را برشمرد و عنوان کرد: بهره مندی از علم و آگاهی و معرفت، دفاع از مقام ولایت از قبل و بعد از عاشورا، حرکت به سمت آرمان گرایی، حضور سیاسی و پیش قدم بودن در جبهه های سیاسی، شهیدپروری، بردباری با کسب مهارت های زندگی، مقاومت و مبارزه با باطل، مقابله با مصرف گرایی و مبلغ دین و پاسدار ارزش های اسلامی از شاخصه های الگوی سبک زندگی حضرت زینب(س) بوده است.