جمعه 7 اردیبهشت 1403

04 آبان 1396

مجله اربعین حسینی منتشر می‌شود

رئیس دانشگاه کربلا در اختتامیه همایش علمی بین‌المللی اربعین از راه‌اندازی نشریه اربعین حسینی با مشارکت عتبه حسینی، دانشگاه‌های کربلا، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و مرکز پژوهش علوم انسانی ایران خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، رئیس دانشگاه کربلا در مراسم اختتامیه همایش علمی بین‌المللی اربعین ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان ایرانی این رویداد معنوی،‌ اظهار کرد: فعالیت‌های علمی در رکاب امام حسین(ع) یکی از نتایج همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های کربلا و علامه طباطبایی است. زیارت اربعین از بُعد ملی به بین‌المللی بدل شده است و این پدیده باید مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به ارائه 86 مقاله در این همایش، گفت: با وجود فرصت اندکی که در اختیار داشتیم،‌ همایش به خوبی برگزار شد. این رویداد طی دو روز برپا شده است که بسیار مفید و ارزشمند بود؛ البته مطالب ارائه شده باید مورد بحث علمی بیشتر قرار گیرد. برای هماهنگی بیشتر درباره برپایی همایش‌های آینده در بازه زمانی و وقت مناسب با حضور سایر کشورها، باید تلاش‌های بیشتری انجام شود. البته این رویداد هسته اولیه دیگر فعالیت‌ها خواهد بود.

رئیس دانشگاه کربلا به روابط دانشگاهی میان ایران و عراق که یک رابطه علمی است، اشاره کرد و افزود: در این همایش به توافق راه‌اندازی مجله‌ای با موضوع امام حسین(ع) رسیدیم که در این نشریه، همه افکار، ا‌ندیشه‌ها و فعالیت‌هایی که ممکن است درباره امام حسین(ع) انجام می‌شود، به چاپ می‌رسد. البته انگیزه ما از این کار آن بود که مجله‌ای به نام اربعین حسینی منتشر شود تا عمومیت بیشتری داشته باشد. بر همین اساس توافق شد که 5 مجموعه در این مجله شرکت کنند که یکی از آنها آستان قدس حسینی است و دانشگاه کربلا، دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز پژوهش علوم انسانی در تهران و دانشگاه شهید بهشتی از جمله مشارکت‌کنندگان در این حوزه هستند.

وی ادامه داد: قرار است که هماهنگی‌های لازم برای برپایی سومین دوره این همایش در کربلا طی ماه شعبان صورت گیرد که قطعاً پژوهشگران بسیاری از داخل و خارج کشور در آن شرکت می‌کنند.

دیدار با نمایند وزیر آموزش عالی عراق و استادان و رؤسای دانشگاه عراق و صحبت‌هایی که در این رابطه صورت گرفت، بر پایه عشق به امام حسین(ع) بود تا از رهگذر مبانی علمی به انقلاب امام حسین(ع) کمک کنیم. توافق بر سر همکاری با دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با موضوعات مختلف از برکات این همایش بود. بر این اساس توافق شد که هیئت‌های علمی و بورسیه تحصیلی برای دانشجویان عراقی در سطح عالی در نظر گرفته شود. همچنین مرکزی برای ابعاد مختلف زیارت، رویکرد فقهی و انعکاس آن در جامعه، از جمله فعالیت‌هایی است که در این همایش صورت گرفته است.