جمعه 7 اردیبهشت 1403

25 مهر 1396

کاربردی کردن نقش شهدا در طرح «نائب‌الشهید»

یکی از اقداماتی که به مناسبت موسم پیاده‌روی اربعین انجام می‌شود، اجرای طرح نائب‌الشهید به منظور احیای نقش شهدا به عنوان الگوهای جامع و اثرگذار و کاربردی کردن نقش آنهاست.


یکی از موضوعاتی که در گذشته موجود بود و امروزه نسبت به آن غفلت صورت گرفته است، نائب‌الزیاره بودن از کسانی است که نمی‌توانند به زیارت اماکن متبرکه نائل شوند؛ طرحی که امروزه کمتر از آن سخن به میان می‌آید و اربعین فرصت مناسبی برای این طرح پسندیده است. 
در همین راستا  کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین موضوع ایثار و شهادت و پرداختن به موضوع شهدا را در دستور کار قرار داده است. این موضوع در حالی که حائز اهمیت است،‌ ولی برای جامعه مغفول مانده است. 
هدف از اجرای این طرح آن است که فرهنگ ایثار و شهادت به زندگی روزمره جامعه اسلامی وارد شود و شهدا را اگر چه حیّ و حاضر هستند، به الگوهایی کارآمد تبدیل کند و این موضوع هنگامی بروز و ظهور دارد که ما برای آن برنامه‌ای داشته باشیم و در مسیر آنها گام برداریم.
در طرح نائب‌الشهید، شهدای کشورهای مختلف انتخاب و کارت‌های نائب‌الشهید برای این کسانی که به نیابت از این شهیدان به زیارت می‌روند صادر و چاپ می‌شود. این کارت‌ها به چهار زبان فارسی، اردو، عربی و انگلیسی صادر می‌شود.
در موکب‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود، خادمان مسلط به این زبان‌ها،‌ علاقه‌مندان به طرح نائب‌الشهید را درباره چگونگی اجرای این طرح توجیه می‌کنند. در این طرح شهدای کشورهای مختلف برای زائران همان کشور معرفی می‌شوند و اسامی این شهدا در بانک اطلاعات به ثبت رسیده است. 
از کارت‌ها و طرح «نائب‌الشهید» با حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر طی صبح دوشنبه، 24 مهرماه در وزارت کشور رونمایی شد.