جمعه 7 اردیبهشت 1403

02 مهر 1396

تبیین ابعاد علمی اربعین به سه زبان

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی از تبیین ابعاد علمی اربعین در قالب همایشی به همین نام در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... به سه زبان خبر داد.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، غلامرضا ذکیان، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست خبری این کمیته که ساعاتی پیش برگزار شد، عنوان کرد: برای ما مایه افتخار است که قدمی علمی در راه اهل بیت(ع) برداریم که اعظم آن در محرم و عاشورا بیان می‌شود و خلاصه شده آن در پدیده جدید و بی‌نظیر اربعین نمود دارد. 
وی درباره موارد  اجرایی عنوان کرد: اولین همایش اربعین طی سال گذشته برگزار شد. امسال نیز دومین همایش در سوم و چهارم آبان‌ماه در کربلا برگزار می‌شود. جلسه سوم با حضور استادان دانشگاه‌ها و به منظور برنامه‌ریزی برای این همایش با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین برپا شد و سبب شد که نسبت به آینده خوشبین باشیم. 
ذکیان گفت: دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه کربلا و علامه طباطبایی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این همایش محدود به دو کشور نیست و در سومین همایش، ابعاد بین‌المللی به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود. امیدوارم که جامعه علمی بتواند وظیفه خود در این حوزه را تبیین کند و در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... مورد بررسی قرار دهد. 
وی اظهار کرد: همان گونه که این پدیده جهانیان را نسبت جهان تشیع آگاه کرد و مبهوت این جریان عظیم شدند، ابعاد علمی خود را در این حوزه به جامعه اسلامی و شیعی در قالب همایش ارائه می‌کنیم. سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برای مقالات در نظر گرفته شده است که در همایش مورد بررسی قرار می‌گیرند.