شنبه 8 اردیبهشت 1403

01 آبان 1395

راديو اربعين و بازتوليد هويت ديني

مناسك اربعين در فرهنگ شيعه و همزاد با عاشوراي حسيني، همواره در كانون توجه شيعيان و محبان اهل بيت(ع) قرار داشته و در لسان امام عسكري(ع) از زيارت اربعين به عنوان يكي از عوامل پنجگانه مومن ياد شده است.


تبديل اين مناسك به يك اجتماع منسجم جهاني كه بيش از 20 ميليون از شيعيان، محبان اهل بيت(ع) و آزادگان جهان از ديگر اديان را دربر مي‌گيرد، همچون نگيني در عرصه معنويت‌گرايي قرن بيستم مي‌درخشد، به نحوي كه بي‌شك از آن مي‌توان به بزرگ‌ترين اجتماع صلح‌آميز و ضد‌سلطه جهان نام برد؛ اجتماعي كه حامل مهم‌ترين پيام‌هاي همزيستي متعالي است.

بي‌شك مديريت چنين اجتماع بزرگي بدون حضور همه‌جانبه رسانه ملي ممكن نبوده و لذا سازمان صداوسيما با اهتمام به وظيفه محوري خود در عرصه فرهنگ‌سازي و تبديل مناسبت‌هاي مذهبي به يك مناسك ملي از سال گذشته اقدام به تاسيس رسانه ويژه‌اي براي اين مناسك كرده و با راه‌اندازي راديو اربعين تلاش داشته تصوير ممتاز و يكپارچه‌اي از اين اجتماع ايماني به جامعه ارائه كند و با اطلاع‌رساني مناسب، فضا‌سازي معنوي، ترويج آموزه‌هاي اصيل عاشورايي و هم پيوندي دل‌هاي عاشق زائران حسيني به هموطنان داخل كشور، اين فضاي معنوي را به عرصه همبستگي ملي و اتحاد امت اسلامي تبديل كند.

استقبال زائران و هموطنان داخل كشور از «راديو اربعين» در سال گذشته و همراهي شورانگيز آنها با اين راديو مويد قاطعي بر ضرورت تاسيس اين راديو و خلأ آن در اين عرصه اجتماعي ـ مذهبي بود. به تحقيق در سپهر رسانه‌اي متنوع امروز جهان و اشتغالات متعدد مخاطبان، اين رسانه راديوست كه با توجه به ماهيت خاص خود در سرعت انتقال پيام و صميميت خاص آن به دريچه‌اي براي ارتباط جمعي تبديل شود و نقش‌آفريني خاص خود را در عرصه گفتمان‌سازي داشته باشد.

بي‌ترديد راديو اربعين با آسيب‌شناسي برنامه‌هاي خود در گذشته و برنامه‌ريزي جامع و دقيق تلاش دارد با بسيج تمام ظرفيت‌هاي ملي در عرصه‌هاي مختلف و بهره‌گيري موثرتر از ظرفيت‌هاي هنري و آموزه‌هاي انسان‌ساز حسيني، آيينه‌ تمام‌نماي زيبايي‌هاي اربعين حسيني باشد و با انعكاس عواطف خالصانه و همدلي‌هاي عاشقانه زائران كربلاي معلي همنوايي امت اسلامي با كاروان حسيني و آل الله را به تصوير بكشد.

با توجه به اهميت مراسم آييني ـ مذهبي در شكل‌دهي به سبك زندگي ديني و وجود پيام‌هاي بي‌نظير انسان‌ساز حسيني، اميدواريم راه‌اندازي راديو اربعين منجر به تعميق ايمان مذهبي و بصيرت‌افزايي مردم عزيزمان شود تا با تكيه به اين سرمايه عظيم فرهنگي شاهد جامعه‌اي پويا و الهام‌بخش باشيم.

رضا كوچك‌زاده
مدير راديو اربعين