جمعه 7 اردیبهشت 1403

18 تیر 1401

آیین آغاز به کار برنامه‌های فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی

آغاز برنامه‌های فرهنگی ستاد فرهنگی اربعین حسینی با شعار « انا من حسین»


 


به گزارش الاربعین؛ روز  جمعه 17تیرماه 1401  برابر با 8 ذی الحجه 1443  آیین آغاز برنامه‌های فرهنگی ستاد فرهنگی اربعین حسینی با شعار « انا من حسین» و رونمایی از پوستر افتتاحیه ششمین سوگواره عبرات  با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر نگارش ، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)،  ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگي امور زائرين استان قم  و  مسؤولان کمیته فرهنگی اربعین در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

آئین آغاز برنامه های فرهنگی ستاد فرهنگی اربعین هر سال مصادف با هشتم ذیحجه سال 60 هجری حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به طرف کوفه برگزار  می شود،  که به یوم الترویه(حرکت حاجیان از مکه به سرزمین عرفات برای اعمال حج) شهرت دارد.

در این مراسم،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید نگارش عضو شورای سیاستگذاری علمی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی و رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، با اشاره روز «ترویه» یکی از ارزشمندترین روزهای زمان برشمرده شده است که خود آداب و اعمال مخصوصی دارد. براساس روایات مختلف، منزلت روز «ترویه» تا جایی است که درک آن مساوی با درک تمام حج شمرده شده است، چرا که روز ترویه در اصل آماده شدن برای ورود به عرفات و عید قربان است. «ترویه»، از نام ‌های روز هشتم ذی‌ الحجه، ناظر به کوچ حاجیان از مکه به مشاعر است. در این روز حجاج نیت حج تمتع نموده و پس از بستن احرام، از مکه به سمت منا حرکت می ‌نمایند و شب را در آنجا بیتوته کرده و صبح عرفه به جانب عرفات رهسپار می ‌گردند. 
و در ادامه، گفتند که مهمترین اتفاق در این روز  عزیمت امام حسین (ع) و همراهانش به عراق در سال 60 ق. و فرستادن نامه امام حسین علیه ‌السلام به کوفه توسط مسلم ا‌بن عقیل. مورخین خروج امام حسین علیه ‌السلام از مکه به سمت کوفه را هشتم ذیحجه؛ یعنی روز ترویه نگاشته ‌اند نظرات متفاوتی در اینجا بیان شده است. برخی معتقدند که امام حسین علیه السلام در این روز مجبور شد از مکه خارج شود تا مبادا در حرم امن الهی مورد هتک حرمت و بی احترامی قرار گیرد و یا خدای ناکرده خونی در سرزمین وحی و مکان مقدس ریخته نشود. مورخین دو دلیل زیر را برای خروج امام علیه السلام در منابع ذکر کرده اند.

  • خطر جانی
  • شکسته نشدن حرمت بیت‌الله الحرام. ایشان به عبدالله ‌بن زبیر فرمود: «به خداوند سوگند، اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، برای من دوست داشتنی ‌تر است تا آن‌که به اندازه یک وجب در داخل مکه کشته شوم. به خداوند سوگند اگر من به لانه ‌ای از لانه جانواران پناه برم مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن‌چه را از من می ‌خواهند، به دست آورند

درباره برنامه های فرهنگی اربعین 1401 ،  فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و رسانه‌ای قبل از موسم را آغاز می کند، و همه بخش‌ها و گروه‌ها در سراسر کشور براساس اصول و سياست‌هاي حاكم بر مراسم اربعين، اهداف کلان ، سیاست ها، راهبردها، وظایف و ما موریت ها، برنامه ها ، سرفصلها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌ نامه های فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی اربعين  مصوب ستادمرکزی اربعین نسبت به اطلاع رسانی و ارائه آنها به گروه‌ها و مجامع فعال و زائران با همکاری سازمانها ونهادهای مردم نهاد اقدام می نمایند و در ادامه برنامه، مرثیه سرایی توسط مداح محترم اهل بیت علیهم السلام حاج حسن حیدرزاده انجام شد. 

در این برنامه جناب آقای حامد نگارش دبیر سوگواره عبرات گزارشی از آثار ارایه شده در بخش های مختلف و داوریهای آنها ارایه نمودند و برندگان رتبه های اول تا سوم هر بخش را اعلام نمودند.

در پایان این مراسم از لوح ششمین سوگواره عبرات رونمایی شد.