جمعه 7 اردیبهشت 1403

05 خرداد 1400

سردار شهید سلیمانی الگوی ایثار در عرصه بین‌الملل است

ابراهیمی‌ترکمان در سخنرانی خود در نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» که با حضور رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت وبینار در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد، گفت: سردار شهید سلیمانی الگوی ایثار و شهادت طلبی در عرصه بین‌الملل است.


به گزارش  خبرگزاری «الاربعین» به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ايثار و پيروزی، نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» به صورت وبینار و با محوریت تحقق تمدن نوین اسلامی و با هدف هم اندیشی و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و طی آن از ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد در حوزه ایثار و شهادت نیز رونمایی به عمل آمد.

ایثار یعنی مقدم داشتن دیگران بر خود

ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود، با اشاره به اهمیت برگزاری همایش «دیپلماسی ایثار» با محوریت تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: اساسا مسائل معنوی اختراع شدنی نیستند، کشف شدنی هستند.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه از بعثت پيامبران و فلسفه آن و سرانجام از بعثت پيامبر اسلام(ص) و عظمت قرآن مجيد و اهميّت سنّت پيامبر(ص) سخن مى‏‌گويد و تأکید دارد که خداوند انبیاء را معبوث کرد تا بشر را راهنمایی‌ کنند.

وی افزود: انسان داراى یک روح است که به آن نفس نیز گفته می‌شود. این نفس داراى مراتب و درجات متفاوت است. حب به نفس یعنی انسان خودش را دوست دارد زشتی را نمی‌بیند. اما خاصیت عشق آن است که انسان را از تمرکز بر خویشتن دور کرده و توجه او را که نسبت به خویشتن دایم الذکر است، از خود منصرف می‌کند. اما اینکه توجه منصرف شده از خویشتن خویش، به کدام سو هدایت می‌شود، در افراد مختلف، متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: گاه این عشق به مال و مقام و دنیا دوستی کشانده می‌شود که عشق نازل و بی‌ارزشی است چه آنکه معشوق ارزش عشق ورزیدن ندارد و عشق یکسویه است و معشوق قادر به پاسخگویی به عشق عاشق نیست. گاه نیز این عشق به معشوقی متوجه می‌شود که قادر به پاسخگویی است که این معشوق نیز یا انسان فانی است و یا خداوند باقی. عشق به خداوند به مقتضای یحِبُّهُمْ وَیحِبُّونَهُ عشق دوسویه خالق و مخلوق را رقم می‌زند.

وی درباره فضیلت شهادت و ایثار در راه خدا تأکید کرد: یکی از این معنویات که در همه انسان‌ها وجود دارد، ایثار است. بعضی، آن را خاموش و بعضی دیگر، آن را مشتعل می‌کنند. در واقع ایثار یعنی مقدم داشتن دیگران بر خود.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: ایثار به معنای برگزیدن دیگران و نفی خود است. کسی که بتواند نفس خود را مهار کند، از شیطان و فریب‌های دنیا دور می‌ماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سردار شهید سلیمانی را برجسته ترین الگوی ایثار و شهادت طلبی دانست و تأکید کرد: ایثارگر، شناور نیست؛ شناگر است. خودش مبارزه می‌کند تا به مقصد برسد و منتظر نیست بقیه او را به جلو هدایت کنند.

با اشاره به نقش فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش آن در جهان، گفت: زبان و فرهنگ ایثار و شهادت بین‌المللی است و مختص به جامعه خاصی نیست. اوج ایثار به معنی این است که ایثارگر برای نجات سایر مردم جامعه خودش را فراموش کند، ایثارگر کسی است که حس مالکیت به نفس ندارد و معتقد است که مالک او خدا است و برای رسیدن به اهدافش تلاش و مبارزه می‌کند.

دیپلماسی ایثار گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان است

سعید اوحدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دیپلماسی ایثار را گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان دانست و افزود: دیپلماسی ایثار نقش مهمی برای مقابله با جنگ نرم دارد.

وی ضمن گرامیداشت سوم خرداد و یاد و خاطره شهدای عملیات بیت‌المقدس اظهار کرد: دیپلماسی ایثار نقش مهمی برای مقابله با جنگ نرم دارد و گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان است.

معاون رییس جمهور افزود: ویژگی متمایز انسان از سایر مخلوقات کمال طلبی است، اگر کمال طلبی در انسان در مسیر درست قرار بگیرد باعث می‌شود که همه ویژگی‌های انسان ارزشمند و در مسیر رشد قرار بگیرد و اگر در مسیر درست قرار نگیرد همین انسان که استعداد خدایی شدن دارد به فنا و نابودی سوق داده می‌شود.
وی با اشاره به کلید واژه‌ای از رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتدار معنوی»، افزود: جوامعی که به اقتدار معنوی برسند پیروز هستند. هر میزان انسان در مسیر ارزش‌های فطری قرار بگیرد به همان میزان به اقتدار معنوی دست پیدا می‌کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص دیپلماسی ایثار گفت: دیپلماسی ایثار از جنس اخلاق و یکی از ویژگی‌های بنیادی انسان، اخلاق است. امروز کشور‌های استعمارگر به دلیل گسترش فرهنگ ایثار و شهادت دچار سردرگمی شده‌اند که به دلیل همین اقتدار معنوی شهدا و ایثارگران است.

اوحدی با اشاره به نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در عرصه‌های بین‌المللی گفت: رهبر معظم انقلاب از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی نام بردند که این مکتب در همه جهان فراگیر شده است، چرا که خداوند وعده پیروزی به کسانی که در مسیر حق قرار می‌گیرند داده است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که داعش با وجود تجهیزات فراوان نابود شد و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی‌ها بودند که به اقتدار معنوی و محبوبیت دست پیدا کردند.

وی با اشاره به پیروزی عظیم محور مقاومت در روز‌های اخیر گفت: آثار دیپلماسی ایثار را در روز‌های اخیر در تظاهرات مردم فلسطین و همه ملت‌ها و ادیان مختلف جهان در حمایت از مردم فلسطین شاهد بودیم که چه جمعیتی به خیابان‌ها آمده بودند و به مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیست پرداختند.

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست گفت: رفتار ایثارگرانه به فطرت انسان‌ها باز می‌گردد، در همه جای دنیا این حرکت فرهنگی پذیرفته شده است و برای گسترش آن توسعه فرهنگی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران از نظر مکان و زمان محدودیتی ندارد و فرهنگ ایثار و شهادت از تنگه احد آغاز شد و در طول تاریخ این فرهنگ تداوم پیدا کرد و امیدوار هستیم که بتوانیم مروج فرهنگ ایثار و شهادت در دنیا باشیم.

کامیار ثقفی، رییس دانشگاه شاهد نیز در این نشست با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و ایجاد تحول در دنیا، گفت: ارتباط با دنیا و نگاه تمدنی خارج از مرز‌ها برای توسعه فرهنگ ایثار و شاهد نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهید سلیمانی؛ نماد فرهنگ ایثار در عرصه بین‌الملل

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به مفهوم واژه ایثار و نقش آن در طول تاریخ پرداخت و گفت: واژه ایثار که عربی است در زبان فارسی به معنی فداکاری و فدا شدن است، در طول تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر نیز شاهد ایثارگری‌های فراوانی بوده‌ایم و جلوه بارز ایثارگری را در مبارزات مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌ها شاهد هستیم.

محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در سخنرانی خود، مطرح کرد: مفهوم ایثار در جوامع بشری مفهومی شایسته تکریم و تعظیم است و بنابراین ارزشی انسانی در عرصه بین‌الملل و امری فرا ملی است و می‌تواند در زیر سیستم دیپلماسی تعریف و به گفتمانی بین‌المللی تبدیل شود. از سویی دیپلماسی به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در سیاست خارجی است که اساس آن ایجاد اعتماد و برقراری روابط با مردم سایر کشورهاست تا بتوان در پی آن حوزه‌های مشترک را برای تبادل نظر به وجود آورد.

وی ادامه داد: دیپلماسی حوزه عمل وسیعی است که شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد، هنر و تبادلات دانشگاهی و یا هر زمینه‌ای که بتواند درک و فهم مشترک را نسبت به کشور در اذهان مردم سایر کشورها ایجاد کند تحت پوشش قرار می‌دهد. به عبارت دیگر دیپلماسی ایثار، زبان صلح جهانی است.

احمدی تأکید کرد: امروز دیپلماسی ایثار کاربرد مؤثر در ارتباط منطقی بین ملت‌‎ها دارد و ایثارگری و شهادت ابزار قدرت شده است. به عنوان مثال می‌بینیم شهید سلیمانی بعد از شهادتش قدرتی چند برابر پیدا کرده است و تاثیر او بر عالم از دوره حیاتش نیز بیشتر شده است. این نشان می‌دهد که دیگر ابزار قدرت در جهان تغییر کرده است.

دیگر اقتصاد و حوزه نظامی ابزار قدرت نیستند بلکه ابزار قدرت امروز فرهنگ و ایثارگری است و این ارزش بشری است که امروز افکار عمومی جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. رزمنده‌ای که شهید می‌شود، ارزش و تاثیر او پس از این ازخود گذشتگی چندین برابر زمانی که هنوز در قید حیات بود می‌شود.

وی افزود: دیپلماسی ایثار می‌تواند گفتمان مشترکی باشد میان این دو تمدن برای بیدار کردن وجدان‌های خفته و یادآوری ارزش‌های فراموش شده. برای زنده کردن آموزه‌هایی که در تمامی ادیان الهی ارزش محسوب می‌شوند به ویژه آموزه از خودگذشتگی. چرا که این گفتمان به صورت فطری مورد پذیرش و احترام همه انسان ها ست.

احمدعلی محسن‌زاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در این نشست با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، گفت: در تمدن نوین اسلامی فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهمی دارد و امروز ما امتحان بزرگی برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت داریم.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند، در این نشست با اشاره به نقش مهم فرهنگ و هنر برای توسعه فرهنگ ایثار و هنر گفت: استفاده از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی مثل سینما و موزه به دلیل جذابیت نقش مهمی برای گسترش دیپلماسی ایثار در عرصه بین الملل دارد.

حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، با اشاره به شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین نماد فرهنگ ایثار در عرصه بین‌الملل گفت: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی منجر به محکم شدن فرهنگ ایثار و دیپلماسی در جهان و عرصه مقاومت شد که امروز اثرات آن را در مقاومت مردم فلسطین شاهد هستیم.

در این همایش که با محور تحقق تمدن نوین اسلامی، با هدف هم اندیشی تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، از ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد با عنوان مجموعه ۵ جلدی «ترکش‌های ولگرد» و «کسی که هیچ وقت گم نمی‌شود» در حوزه نوجوان و کتاب‌های «پاوه سرخ»، «پرواز سفید»، «گلین عروس سرخ پوش» و «پا به پای شما می‌دویدم»، «آن روز هشت صبح»، «داستان بهنام»، «داستان مریم»، «چه کسی ماشه را خواهد کشید؟» و «به آن چشم‌ها نگاه کن» در حوزه ایثار و شهادت رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شهید «ابراهیم انصاری»، شهید «صادق گنجی»، شهید «محمد حسین نواب»، جانباز «محمدتقی امینی»، جانباز «اکبر قولی»، جانباز «محمدمهدی ایمانی پور» و «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است؛ این نشست به همت بنیاد شهید و امور ايثارگران و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.