شنبه 8 اردیبهشت 1403

11 خرداد 1399

هم اندیشی مجازی بقیع؛ نگین تراث اسلامی برگزار شد

هم اندیشی مجازی بقیع؛ نگین تراث اسلامی با حضور اندیشمندانی از جهان اسلام از سوی پژوهشکده حج و زیارت با همکاری معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، هم اندیشی مجازی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» عصر امروز(شنبه 10خرداد) به همت پژوهشکده حج و زیارت و کمیته فرهنگی اربعین حسینی در آستانه هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب»نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که بقیع مدرسه ای بزرگ و تراثی عظیم برای کل مسلمانان است، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) به این مکان اهمیت زیادی می‌ دادند.

همچنین «نورالدین ابولحیه» اندیشمند الجزایری با اشاره به آثار منفی تخریب قبور ائمه بقیع بر وحدت اسلامی گفت: تا پیش از تخریب قبور ائمه اطهار(ع) در بقیع، همه مسلمانان در زیارت ایشان وحدت داشتند و به زیارت ائمه اربعه مدفون در بقیع می‌ رفتند.

آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به این که حساب اهل سنت از وهابیت تکفیری جداست، گفت: برخلاف وهابیت و اتباع ابن تیمیه، بسیاری از علمای اهل سنت زیارت نامه های مفصلی برای مدفونان بقیع به ویژه حضرت زهرا و ائمه اهل بیت نوشته اند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین «سید کاظم خرسان» رئیس مؤسسه امام الحسن(ع) عراق قبرستان بقیع را یکی از اجزاء تمدنی مهم تمدن اسلامی دانست و گفت: تعظیم و تکریم بقیع در حقیت تکریم شخصیت های بارز و تاریخ ساز و چهره های برجسته علمی و فرهنگی و اساسا تعظیم انسانیت است که در قبرستان بقیع مدفون شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مصطفی میرمحمدی» استاد حقوق بین الملل دانشگاه مفید نیز در این نشست گفت: فعالیت های سعودی ها در تخریب بقیع و همچنین حمله به کربلای معلا با معیارهای امروز حقوق بین الملل از جمله مواد هفت و هشت دیوان بین المللی کیفری از مصادیق جنایت علیه بشر محسوب می‌ شود.

همچنین «احمد خامه یار» مدیر واحد میراث پژوهشکده حج و زیارت در بیان گزارشی از تاریخچه ساخت و ساز گنبد قبور ائمه بقیع گفت: گنبد ائمه بقیع (ع)، تا پیش از تخریب آن در آغاز روی کار آمدن دولت سوم سعودی، از مهم‌ترین بناهای تاریخی مدینه منوره به شمار می‌آمد.

در ادامه حجت الاسلام «محمدسعید نجاتی» مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت به ارائه گزارشی از نشست هم اندیشی بقیع و واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت پرداخت و گفت: در آینده نزدیک کنگره بین المللی علمی هنری فرهنگی بقیع برگزار می‌ شود.

حجت الاسلام «عمار ابوطالبی» راوی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست به ارائه گزارشی از سیر تحول اماکن و ابنیه تاریخی در بقیع پرداخت و گفت: از قرن سوم تا قرن سیزدهم وچهاردم ساختمان ها و گنبدهایی تا 15 عدد در بقیع ساخته شده بود.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام «سید باقر عباس زیدی» استاد حوزه و دانشگاه پاکستان با تأکید بر این که تخریب قبور ائمه بقیع هیچ سند و مدرک عقلی و شرعی نداشت، گفت: انگیزه تخریب این قبور تنها مسائل سیاسی و دور کردن مردم از اهل بیت(ع) بوده است.

گفتنی است، در بخش پایانی این نشست، شش جلد از کتاب های جدید پژوهشکده حج و زیارت در موضوع بقیع به همراه آخرین شماره نشریه میقات حج که در موضوع بقیع منتشر شده است، رونمایی شد.