جمعه 7 اردیبهشت 1403

27 بهمن 1397

امام حسین در ایمان را به رویم گشود

نشست تخصصی عکس اربعین با حضور خانم امیلی گرث ویت از کشور انگلستان، برگزار شد.


اربعین جلوگاه همه دلدادگان و عاشقان حقیقت ناب و عاشق انسان ملکوتی و معنویت است. که در این بزم و مجمع شور، زبان، رنگ، قومیت، مذهب و دین نه تمایز و نه حجاب و مانعی نخواهد بود.

بانویی نصرانی از مغرب‌زمین که از دریچه های دروبین در مجمع عشاق محبان حسین(ع) از ایمان و از انسان ملکوتی روایت می کند، از روایت دغلکاران و سیاهکاران که همه چیز را به دلخواه و نگاه کینه‌آلود و جهل خود وارونه حکایت کردند می گوید.

او در سال‌های 2107 و 2018 در این تجمع الهی و مسیر نورانی برای روایت این دلدادگی‌ها حضور یافت و خود می‌گوید که در انگلستان از کربلا به عنوان یک دهی دورافتاده و دور از همه آثار تمدنی برایمان گزارش کرده بودند، ولی وقتی جمعیت چندمیلیونی را در این مسیر دیدم، متوجه مدنیتی جدید شدم که انسان و داستان او متفاوت بود. نه از ستیزه‌جویان متصلب و خشن خبری بود، و نه از جنگ و خونریزی، بلکه اجتماع بزرگ صلح و مودت بود. با پدران و جوانانی که برای دفاع از ایمان و شهر و کشورشان در مقابل تهاجم گروهی بی‌منطق و جاهل و آواره از خانواده‌هایشان جدا شدند، مواجه شدم که آنها با مهربانی تمام، همه‌ی زندگی‌شان را برای زائرانی که نمی‌شناختندشان خالصانه اهدا می کردند و خود به عنوان خادمان میزبان زائران از هر ملیت و گروه از عراق و غیر عراق بودند.

در این مسیر و در کربلا زنان خلاف روایتی که در غرب از زنان مسلمان داردف فعالانه و با امنیت حضوری پررنگ‌تر از مردان داشتند.

این بانوی کنجکاو و جستجو گر از تفاوت اجتماع باشکوه اربعین با سایر تجمعات در دنیا این‌ چنین حکایت می کند:

در تظاهرات و اجتماعات دنیا اکثراً با خشم و اعتراض و نفرت همراه است ولی در این اجتماع باشکوه همه اش آرامش و وقار بود و دریایی از انسان‌ها که هر لحظه قطره‌ای و رودی به آن وارد می‌شد در بین الحرمین در بلندی که نظاره‌گر باشید این آرامش را درک خواهید کرد. و من به همین ویژگی‌هایش می‌گریستم که برخی پرسش می‌کردند که تو که مسلمان نیستی چرا گریه می کنی؟ گریه‌ام از این همه دلدادگی، عشق و تحیر و چنین وصل شدن به یک حقیقت بود.

او گفت: در مراسم اربعین معنا و حقیقت همکاری دو ملت و دو دولت را دیدم که چگونه این همکاری ملت و دولت عراق و ایران امنیت و آرامش و آن همه خدمات را فراهم و ممکن ساخته بود.

از او درباره‌ی نگاهش به امام حسین(ع) بعد از حضور در اربعین پرسیدند، کوتاه و زیبا و والا پاسخ داد: «حسین درب‌های ایمان را به روی من گشود.»

و در مقایسه با حضرت مسیح پیامبر خداوند، گفت حسین مسیح ثانی است.

خانم گرث ویت از کم گذاشتن و نادیده‌گرفتن رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و سیاست در غرب گفت، کسی چیزی نمی‌گوید و آن را روایت نمی‌کند، ولی باید با اعتماد به نفس همه همت کنیم تا آن را با همه زیبایی‌های آن و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و مردمی و جلوه‌های بیشمار آن را در قاب‌ها و قالب‌ها، بیان و ترسیم و روایت کنیم.

خانم گرث ویت درباره‌ی موضوع مسأله‌ای که برای اربعین 2019 در نظر گرفتند و قصد کارکردن و طرح آن را دارند گفت: توجه به طبیعت و بهداشت محیط و فرهنگ‌سازی برای این مسأله که هر زائر با خود لیوان، قاشق، کاسه و ظروف مورد نیاز اولیه را همراه بیاورد تا ناچار به استفاده از ظروف یکبار مصرف که محیط زیست را‌ آلوده می کند نشویم و همه برای حفظ و حراست از محیط و مسیری که سال‌ها قرار است عاشقان امام حسین(ع) در این مسیر پا بگذارند تلاش کنیم.

گفتنی است در حاشیه این جلسه نمایشگاه عکس اربعین سوگواره عبرات برگزار شد.