جمعه 7 اردیبهشت 1403

05 آبان 1397

هر زائر اربعین یک سفیر فرهنگی است

'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد می گوید هر زائر اربعین یک سفیر برای جمهوری اسلامی و تاریخ و فرهنگ ایران است.


به گزارش الاربعین، مراسم میلیونی اربعین در سال 96 طبق آمار رسمی عراق، با حضور 14 میلیون نفر برگزار شد، آمارهای رسمی ایران نشان داد که دو میلیون و 350 هزار نفر از این زائران، ایرانی بوده اند. 
اهمیت این حجم از حضور انسانی، فرهنگی و اجتماعی که بزرگترین اجتماع انسانی جهان لقب گرفته است و گستره آن از شیعیان و کشورهای منطقه فراتر رفته، به اندازه ای است که موافق و مخالف توان نادیده گرفتن آن را ندارند. 
اکنون با اوج گیری راهپیمایی زائران از نقاط مختلف عراق به سوی شهر مقدس کربلا و پیوستن صدها هزار زائر ایرانی به خیل میلیون زوار امام حسین (ع) سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و رئیس ستاد اربعین در عراق در گفتگوی اختصاصی با ایرنا بر این نکته تاکید دارد که زیارت میلیونی اربعین میدان بزرگی است که هر زائر با حضور در آن نقش یک سفیر برای جمهوری اسلامی و تاریخ و فرهنگ ایران را بازی می کند.
تاکید بر این که هر زائر یک سفیر است، شاید وجه دیگری نیز دارد و آن این که هر مسافر و زائر 'باید' یک سفیر شایسته برای کشورش باشد و تعامل، رفتار و سلوکی داشته باشد که بتواند بدرستی کشور و فرهنگش را نمایندگی کند. 
شاید به دلیل همین حجم حضور زائران ایرانی و نیز اهمیتی که کمیت و کیفیت این حضور دارد، مقامات جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته همکاری و کمک به دولت و ملت عراق را در برگزاری هر چه بهتر مراسم بزرگ اربعین در سرلوحه روابط فیما بین قرار داده اند. 
ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد در دومین سال ریاست خود بر ستاد اربعین در عراق در حالی که این روزها فعالیت ها و هماهنگی های مربوط به برگزاری مراسم اربعین، در اوج خود قرار دارد در گفتگو با ایرنا، وضعیت امسال زیارت میلیونی اربعین را در مقایسه با سال قبل تشریح می کند. 

س: تاکنون چه اقداماتی برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به عراق انجام شده است؟ 
- در سال جاری با استفاده از تجارب سال های گذشته مشکلات ورود زوار و موکب ها به عراق بسیار کمتر از سال های قبل است و ما شاهد ورود آرام و روان زوار به عراق هستیم.
امسال همچنین با پیگیری های سفارت و همکاری دولت عراق افزایش دفاتر و مراکز کنسولی این کشور در ایران برای صدور ویزا موجب شد که ویزاها با سرعت بیشتری نسبت به قبل صادر شود. 
پرداخت هزینه روادید به ریال توسط زائران یکی دیگر از اقدامات و تسهیلاتی بود که امسال با پیگیری های صورت گرفته، بار دیگر انجام شد و مردم را از سردرگمی در آورد.
- ورود بدون ویزا علاوه بر اینکه مجازات شدیدی در عراق دارد نوعی بی احترامی به حاکمیت میزبان نیز تلقی می شود و ورود عده ای بدون ویزای در چند سال پیش خاطره بسیار تلخی را در بین مردم و مسئولان عراقی گذاشته بود و دشمنان روابط خوب دو کشور همسایه نیز از این اقدام سوء استفاده و عنوان می کردند که زائران ایرانی به حق حاکمیت عراق احترام نمی گذارند. 
خوشبختانه با هماهنگی ها و اقدامات انجام شده از سال گذشته ما دیگر شاهد این پدیده نبودیم و این نشان داد مردم کشورمان مردمی قانونمند می باشند. 
در این خصوص باید از تلاش های موثر نیروی انتظامی در جلوگیری از ورود افرادی که ویزای عراق را ندارند به مبادی خروجی کشور تشکر کنیم.
- از مهمترین دستاوردهای اربعین سال جاری امضای تفاهمنامه اربعین بین دو کشور بود که در جریان سفر وزیر محترم کشورمان در شهریورماه امسال میان دو وزیر کشور امضاء شد و دو کشور در بسیاری از مسائل مربوط به اربعین به توافق مکتوب رسیدند. 
- چند روز بعد از برگزاری موفق اربعین سال گذشته که به کمک خداوند بزرگ و عنایت ائمه اطهار علیهم السلام شاهد کمترین حواشی و مشکلات بودیم شاهد آغاز برنامه ریزی و اولین جلسه هماهنگی برای اربعین سال جاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد بودیم. 
- طی چند ماه گذشته نیز جلسات فراوانی در سفارت، سرکنسولگری ها و با مقامات عالی عراقی در سطوح مختلف صورت گرفته است. 
- کمیته مشترک اربعین میان دو کشور تشکیل و هماهنگی های بسیار خوبی انجام شده است.
- در همین رابطه با سفر جناب آقای رحمانی فضلی در تاریخ 14/6/ 97 به بغداد و امضای یادداشت تفاهم همکاری اربعین بین دو کشور انجام شد. 
- من از این فرصت برای تشکر و تقدیر از تمامی دست اندرکاران مسئولین موکب ها و که برای برگزاری با شکوه این مراسم تلاش می نمایند استفاده می کنم.
در اینجا لازم است یاد آور شویم که توجه و عنایت ائمه اطهار مهمترین عامل موفقیت دو طرف عراقی و ایرانی در مراسم اربعین است. 

** مفاد تفاهم نامه اربعین چیست؟
- یادداشت تفاهم امضا شده بین دو وزیر کشور در 9 فصل و 71 بند محورهای خدمات متقابل ایران و عراق برای تامین امنیت زائرین و همکاری های دستگاهها را مشخص کرده است.
- در این یادداشت تفاهم مرزهای ورودی اربعین مشخص شد و سه مرز اصلی مهران، چذابه و شلمچه و همچنین مرز خسروی نیز مشروط به آمادگی طرف عراقی اشاره شده است. 
امسال چون تاکنون طرف عراقی در خصوص بازگشایی این مرز اعلام آمادگی نکرده است ورود و خروج زائران از این مرز انجام نشده است. 
- مرز سومار نیز به عنوان احتیاط و مرز دریایی خرمشهر نیز در همین زمینه در نظر گرفته شده است. 
- ایجاد 16 دفتر صدور ویزا توسط عراق در ایران علاوه بر سفارت و سرکنسولگری ها این کشور از دیگر محورهای تفاهم نامه اربعینی میان تهران و بغداد است. 
- ایجاد هفت قرارگاه در عراق به ابتکار سفارت برای همپوشانی اربعین در کربلا، نجف ، بصره، سامرا، کاظمین، کوت و ستاد هماهنگی فرهنگی از دیگر اقداماتی بود که برای کمک به زوار اربعین در نظر گرفته شد.

** توصیه های رئیس ستاد اربعین به زائران چیست؟
- زائران عزیز جمهوری اسلامی ایران و مسئولین موکب ها در مراسم اربعین هر کدام مانند یک سفیر می باشند لذا از همه عزیزان می خواهم مقررات و قوانین کشور عراق را رعایت نمایند و به دستور العمل های ستاد اربعین توجه کنند. 
بدون شک هدف اصلی اربعین بعد فرهنگی آن است و الحمدالله زوار ایرانی اربعین با رعایت قوانین و مقررات کشور عراق و تعامل با مردم عراق شان و منزلت کشور را بالاتر می برند و همین باعث شده است که هر روز علاقمندی مردم عراق به مردم جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.
توصیه اکید اینجانب این است که زائران عزیز کلیه دستور العمل ها و مقررات کشور عراق چه در خصوص اخذ روادید، عبور از مرز و مطمئن شدن از درج مهر ورود و خروج در گذرنامه ، رعایت توصیه های بهداشتی و مسائل امنیتی اکیدا رعایت شود و به توصیه مدیران و مسئولین کاروان ها توجه جدی صورت گیرد.

** زائر ایرانی چه میزان دینار با خود داشته باشد؟
- با توجه به نوسانات ارز و گران شدن برخی از امور خدماتی برای زائران ایرانی در عراق زائران این سئوال مطرح می شد که زائر ایرانی باید به چه میزان دینار برای این سفر به همراه داشته باشند؟
علیرغم تلاش های مذبوحانه ای که دشمنان مشترک مردم عراق و ایران نموده اند که اختلاف بین دو کشور ایجاد کنند اما مردم عراق بی صبرانه منتظر استقبال از زائران ایرانی برای مراسم اربعین بودند استقبال گرم از سوی مردم عراق از زوار اربعین می باشیم. 
این پیام خوبی است تا آمریکا واقعیت های منطقه و مردم دو کشور را بهتر بشناسد. 
زیارت اربعین همانند هر سفر خارجی از جمله سفر حج مستلزم آن است که قبل از سفر به اندازه نیاز با خود ارز همراه داشته باشند تا بتوانند حداقل ضروریات را مانند هزینه سفر بین شهرهای مختلف عراق و یا ضروریات دیگر را تهیه کنند. البته با تدابیری که در مرکز اندیشیده شده اقداماتی برای فروش دینار به زائران در حال انجام است و امیدوارم در سالهای آینده این موضوع شکل بهتر و کاملی پیدا کند اما بهتر است زائران مقداری ارز عراقی در ایران تهیه و با خود به عراق بیاورند. 

** تاثیر متقابل راهپیمایی اربعین حسینی بر روابط دو ملت و دو دولت 
- بدون شک حضور میلیونی مردم بزرگ ایران همگام با دیگر محبان اهل بیت (ع) موجب تعمیق روابط برادری و دوستی تمامی آزادگان و محبان اهل بیت (ع) به خصوص مردم دو کشور همسایه و دوست خواهد شد. 
انعکاس بزرگترین راهپیمایی جهان در آرامش و شکوه موجب احترام جهانیان به محبین اهل بیت (ع) می شود. 
شناخت جهانیان از عظمت امام حسین (ع) هر سال بیشتر می شود و استقبال گرم مردم عراق از زائران ایرانی نیز نشان می دهد که مردم عراق به چه میزان به مردم ایران علاقمند هستند. 
البته حضور میلیونی مردم در این مراسم این پیام را نیز به آمریکا داد که مردم ایران علیرغم فشارهای ظالمانه و تحریم های غیر قانونی دست از عقاید خود بر نمی دارند. 
حضور در مراسم اربعین نشانه ای از عشق به امام حسین (ع) که دوستداران اهل بیت و آزادگان جهان را به سوی این رهبر آزادگان افتخار آفرین می کشاند. 
در اینجا باید یادآوری کنم که حضور در مراسم اربعین مختص به شیعیان نمی باشد و در این مراسم پیروان مذاهب و ادیان دیگر نیز حضور دارند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می شود. 

** ارزیابی میزان همکاری دولت عراق 
- در سال جاری همکاری بسیار خوبی از سوی دولت عراق برای فراهم کردن شرایط سفر زائران ایرانی برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی صورت گرفته است. 
- اولا تسهیلات خوبی برای صدور ویزا در نظر گرفته اند و ماموران کنسولی خود را به شدت افزایش داده اند به طوری که در بیش از 20 شهر و استان اقدام به صدور ویزا می نمایند.
دولت عراق همچنین تسهیلات خوبی برای استقرار موکب های ایرانی و خدمه موکب ها فراهم کردند.
در مجموع دولت و مردم عراق تاکنون حداکثر همکاری را در موضوع اربعین و دو حوزه اصلی امنیتی و خدماتی داشته اند.