جمعه 7 اردیبهشت 1403

25 مهر 1397

زائر اربعین نماینده ملت ایران است/ ضرورت احترام به مرجعیت و مردم عراق

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه یک زائر اربعین، نماینده ایران اسلامی در عرصه بین‌المللی محسوب می شود، گفت: یکی از ضرورت‌های این سفر احترام به قانون و مردم عراق است.


به گزارش اربعین از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری در نشستی با مدیران فرهنگی ستاد اربعین استان سمنان به میزبانی دفتر خود در شاهرود، ضمن بیان اینکه حضور در  پیاده‌روی اربعین دارای نکات و ظرایفی است که باید آن را رعایت کرد، تأکید داشت: در اسلام آداب مهمانی رفتن و مهمانی دادن یعنی میزبانی و میهمانی، مورد تأکیدات فراوانی قرارگرفته و اربعین نیز از این قاعده مستثنا نیست لذا یکی از مسائلی که ما به زائران تأکید ویژه‌ای داریم این است که به قوانین کشور عراق احترام خاصی بگذارند.

وی بابیان اینکه قوانین در دو بخش داخل ایران شامل قوانین حاکمیت داخلی کشورمان و خارج از ایران یعنی قوانین حاکمیت کشور عراق، الزام رعایت دارند، افزود: در بخش داخلی می‌بایست با رعایت قانون و تفاهم‌نامه‌هایی که بین کشورهای ایران و عراق وجود دارد، نظم برگزاری مراسم اربعین و خروج از کشور را رعایت و حتماً ویزای کشور عراق را تهیه کنند از سوی دیگر باید زائران در سامانه سماح حتماً نام‌نویسی شده باشند تا بتوانند برای اعزام به عتبات، در دفاتر خدماتی تدارک دیده‌شده در سطح استان سمنان مراجعه کنند.

پوشش بیمه‌ای در اربعین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه فرایند قانونی سفر اربعین الزامی است، تأکید داشت: احترام به قانون باعث می‌شود تا بهره‌مندی از این سفر معنوی کامل‌تر شود و از سوی دیگر رعایت قوانین و فرایند قانونی اعزام، عوایدی دارد که نفع آن به خود زائران بازمی‌گردد.

شکری بابیان اینکه طی کردن فرآیندهای قانونی اعزام به اربعین همچنین سبب می‌شود تا فرد زائر از پوشش‌های بیمه‌ای نیز بهره‌مند شود، تأکید کرد: قاعدتاً خارج از مبادی قانونی، شرکت‌های بیمه‌کننده نیز پوششی را به زائران نخواهند داد و لذا بهترین راهکار اعزام، طی فرایندهای قانونی است.

وی بابیان اینکه اگر زائری که قانونی به اربعین اعزام‌شده دچار حادثه‌ای شد، بیمه مسئولیت جبران صدمات را نیز خواهد کرد، ابراز کرد: وزارت امور خارجه در قبال سفر حمایت از هم‌وطنان را در مسافرت‌های خارجی دارد اما این مسئولیت، فقط در ازای اعزام قانونی میسر می‌شود.

تأکید بر اعزام قانونی اربعین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه تأکید ستاد اربعین استان مبنی بر اعزام قانونی زائران است، گفت: پرداخت هزینه ویزای کشور عراق در اصل تضمین امنیت و سفرشان در کنار دفاع از حقوقشان در کشور میزبان محسوب می‌شود و لذا دارای اهمیت بسزایی است.

شکری بابیان اینکه مردم خواستار حذف هزینه ویزای اربعین هستند، تاکید کرد: دولت پیگیر این امر است اما در مجموع کشور عراق باید با این امر موافقت کند.