جمعه 7 اردیبهشت 1403

22 مهر 1397

استقرار ۳۰موکب استان سمنان در اربعین/ ۱۱۰۰ خادم اعزام می‌شوند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان بابیان اینکه ۳۰ موکب از استان برای خدمات‌رسانی به زائران در اربعین امسال مستقر می‌شود، گفت: اعزام یک هزار و ۱۰۰ خادم در دستور کار است.


به گزارش اربعین از سمنان، رمضان‌علی حلوایی در گفتگو با خبرنگار اربعین، ضمن بیان اینکه استان سمنان در اربعین سال گذشته ۲۱ موکب داشت، ابراز داشت: امسال این تعداد به ۳۰ موکب افزایش‌یافته است که عمده‌ترین وظیفه آن‌ها پذیرایی، اسکان و خدمات‌رسانی به زائران طی ایام اربعین در کربلا و نجف و مسیرهای پیاده‌روی است.

وی بابیان اینکه امسال یک هزار و ۱۰۰ خادم اربعین از استان سمنان به عراق اعزام خواهند شد، افزود: از این تعداد ۲۰ درصد را بانوان شامل می‌شوند که باید گفت موکب خاص بانوان نیز دایر است.

پذیرایی روزانه از ۳۲ هزار زائر

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان بابیان اینکه موکب‌های استان روزانه پذیرایی از ۳۲ هزار نفر را عهده‌دار هستند، ابراز داشت: سهمیه استان به‌صورت روزانه شش هزار نفر در کاظمین، ۱۰ هزار نفر در کربلا، ۱۰ هزار نفر در نجف، دو هزار نفر مسیر نجف به کربلا و پنج هزار نفر مرز مهران خواهد بود.

حلوایی بابیان اینکه موکب‌های استان سمنان یک هفته قبل از اربعین تا چهار روز بعدازآن در عراق مستقر هستند، تصریح کرد: جمعاً موکب‌ها ۱۸ روزبه زائران پیاده در اربعین خدمات‌رسانی خواهند داشت.

وی بابیان اینکه هزینه‌های هر موکب معمولاً در پایان مراسم جمع‌بندی شده و به ستاد اربعین اعلام خواهد شد، افزود: هر موکب بسته به امکانات و شرایطی که برای اسکان و پذیرایی در نظر گرفته است بسته‌های رفاهی را تهیه می‌کند که با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی میزان کمک‌ها بعد از مراسم مشخص می‌شود.

حمایت از کالای ایرانی در تهیه اقلام مورد نیاز موکب‌ها

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان بابیان اینکه در موکب‌های استان توجه به شعار سال و حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار دارد، ابراز داشت: با توجه به نرخ دینار و ریال ایرانی امکان تأمین نیازهای موکب‌ها از عراق چندان فراهم نبود که البته دولت عراق نیز اعلام کرد موکب‌ها وسایل موردنیاز خود را می‌توانند از عراق خریداری کنند که اقلام مصرفی نظیر گوشت، برنج و دیگر کالاها از داخل ایران فرستاده شود.

حلوایی در ادامه ضمن بیان اینکه با توجه به موضوع حمایت از کالای ایرانی موکب‌داران اقلام مصرفی خود نظیر برنج و چایی را از نوع ایرانی انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: کالاهای موردنیاز از شهرستان‌ها به مرکز استان ارسال و بعد از پلمب برای انتقال به کشور عراق به مرز مهران ارسال خواهد شد و مشکلی ازنظر ارسال کالا وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ظروف استفاده‌شده در مراسم اربعین اغلب از نوع یک‌بارمصرف هستند لذا برای رعایت مباحث زیست‌محیطی تلاش شد تا بیشتر این اقلام از سایر ظروف باشد و همچنین موکب داران این موارد را در اطراف خود رعایت کنند که برای این مباحث فرهنگی علاوه بر اینکه موکب داران آموزش دیدند مردم و رسانه‌ها نیز باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان با اشاره به ساماندهی خبرنگاران در مراسم اربعین سال‌جاری، اضافه کرد: با توجه به موضوع پیاده‌روی اربعین امسال، موکب رسانه‌ای فجر نیز در دفتر آیت‌الله شاهچراغی دایر شد که به‌صورت مستقل ارسال اخبار، مستندسازی و تهیه گزارش از عملکرد موکب‌ها را عهده‌دار است.