به گزارش ستاد خبری الاربعین، سیدمحمدرضا خوشرو، معاون رسانهای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشوربا اشاره به نقش رسانهها در احیا، ترویج و فرهنگ سازی پیاده روی اربعین اظهار داشت: یکی از دلایل پوشش دادن رسانه ای هر موضوعی، جذابیت برای مخاطب است. و مراسم اربعین حسینی از منظر ژورنالیستی یک طیفی گسترده از ارزشهای خبری را برای مخاطب رسانه دارد و بزرگی و فراوانی کنشگران این رویداد جذابیت شگفتی ایجاد میکند.
وی در خصوص نحوه پوشش خبری در رسانههای بینالمللی از حماسه اربعین گفت: پوشش خبری حضور 15 تا 20 میلیون زائر و میزبان برای رسانهها از منظر ژورنالیستی لازم میشود و رسانههای جهان در پوشش این مراسم 4 نوع مواجه دارند.
خوشرو ابراز داشت: رسانهها خودی که در جهان تشییع، جبهه مقاومت، جمهوری اسلامی ایران و عراق فعالیت دارند، به طور معمول پوشش مناسب از مراسم اربعین خواهند داشت.
معاون رسانهای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور عنوان کرد: گروه دوم که اکثر رسانههای حرفهای جهان را تشکیل میدهند؛ جریان اربعین را بایکوت میکنند و هیچ اثری در این رسانهها نمیبینید، عموم رسانههای جهان به دلایل مختلف این کار را میکنند و این قدرت ژئوپولتیکی برای شیعیانی است که در اقلیت، جهان هستند وامپریالیسم خبری دوست ندارد قدرت شیعه به رخ جهان کشیده شود.
وی گفت: بخشی دیگر مثل صهیونیستها علاقه ندارند که تبلیغ شیعه صورت بگیرد و آموزههای مذهبی مناسک این رویداد میتواند توجه همگان را به اسطوره این حرکت یعنی امام حسین (ع) جلب کند که دارای چه ویژگیهای بود تا بعد از این همه قرن جمعیت و افراد زیادی در مراسم اربعین شرکت میکنند؛ پاسخ به این سوالها منجر به تحقیق و مطالعه گسترده و در نهایت منجر به گرایش شیعه میشود و افرادی از ادیان مختلف به سمت تشییع سوق پیدا می کنند در نتیجه اولین و راحتترین کار برای این رسانهها بایکوت خبری جریان پیادهروی اربعین است.
معاون رسانهای کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور ادامه داد: گروه سوم از رسانهها علاقهی به مذهب تشییع ندارند اما معتقدند که اسلام صلحدوست منجر به رقم خوردن این حضور در اربعین شده است که این دست از رسانهها در پوشش خبری پیادهروی اربعین به تخریب، تحقیر و تخفیف این جریان اقدام میکنند و در مواجه با این رویداد سعی میکنند آن را کوچکتر کنند.
خوشرو گفت: برخی از این رسانهها، در پوشش اخبار مربوط به تجمعات دیگر مشخصا در عناصر خبری از "میلیونها" استفاده میکنند اما در پوشش اخبار اجتماع زائران امامحسین (ع) در اربعین همین رسانهها از عبارت "هزارن" نفر استفاده میکنند و به تنزل و تخفیف جمعیت اقدام میکنند و در ترفند دیگر به طور مثال میگویند هزاران شیعه به سمت امام سوم خود حرکت کردند در حالی که در جریان اربعین حجم و تعداد زیادی از اهل سنت، مسیحی و ... حضور دارند و با این عبارات سعی میکنند حرکت و ابعاد و اهداف مناسک اربعین را کوچکتر کنند.
وی همچنین بیان داشت: چهارمین نوع از مواجهه رسانهی در پوشش اخبار مناسک اربعین، مربوط به رسانههای معاند میشود که راهبر رسانهی آنان تفرقهافکن است که در بازنمایی اخبار این مراسم سعی میکنند طوری پوشش دهنده که یک ملت، قوم و مذهب را تحریک کنند.
وی اضافه کرد: به طور مثال در بیبیسی فارسی از عبارت "لشگرکشی شیعیان"، "اشغال عراق توسط ایرانیان و جمهوری اسلامی ایران در مراسم اربعین" استفاده میکنند در حالی که فقط دو میلیون نفر از ایران در این مراسم 20 میلیونی حضور دارند ، با این عبارات در تلاشند که مردم عراق را نسبت به حضور ایرانیها تحریک کنند و از سوی دیگر با استفاده از ترفند فریب و تحریف این رسانههای معاند در تلاشند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان اشغالگری نشان دهند که سعی دارد به واسطه مراسم دینی بر عراق مسلط شود.
وی با اشاره به تاثیر پوشش اخبار اربعین در حضور پرشکوهتر مردم افزود: رسانهها در پرشکوهتر برگزار شدن این مراسم نقش بسزایی دارند، رسانهها با بازگو کردن ویژگیها، زیباییها سختیها و .. این مراسم میتوانند مردم را برای شرکت در مناسک اربعین ترغیب کنند و رسانهها میتوانند بخشی از مردم را که میل و قصدی برای شرکت در مراسم پیادهروی اربعین ندارند را این میل را در آنها ایجاد کنند و بخش دیگر از کارکرد رسانهای در مناسک اربعین آگاهیبخشی و بصیرت افزایی است؛ وقتی یک عده تصمیم گرفتند و فعال شدند برای شرکت در این مراسم با نحوه رفتن، توصیهها و راهکارها برای اخذ رواید، بلیت، عبور از مرز و ... توسط رسانهها آشنا میشوند.
وی با اشاره به راهکارهای رسانه برای افزایش حضور زائران از کشورهای چون پاکستان، هندوستان، چین، میانمار گفت: رسانههای رسمی میتوانند در بازنمایی اخبار مراسم اربعین با پوشش زبان دیگر کشورها و انجام مخاطبشناسی ملتها، دولتها و فرهنگهای گوناگون با بررسی اقتضات مراسم اربعین بپردازند.
وی تاکید کرد: هر زائر اربعین میتواند به ترویج فرهنگ این مراسم کمک کند؛ یکی از بهترین و راحتترین روشها استفاده از فضای مجازی است. هر ساله تعدادی زائر از کشورهای خاص به مراسم اربعین میآید که هر کدام از آنها به عنوان نماینده آن کشور میتواند صحنههای مختلف از این حضور حسینی را پوشش دهد.
سید محمد رضا خوشرو افزود: پوشش این مراسم باید به زبانهای مختلف از جمله چینی، هندی و .. تشریح شود و کنشگران فعال اربعین با ملیتهای مختلف نیز عکس، کلیپ، خاطره، شعر، دل نوشته، مشاهدات و غیره را با ابزارهای فرا رسانهی برای جامعه خود و جهانیان انعکاس دهند.
وی با اشاره به توصیه برای خبرنگاران اعزامی به مناسک اربعین گفت: ستاد مرکز اربعین آموزشهای را به فعالان رسانهی و مجازی داده است و هشتک در این راستا طراحی شده است و فعالان فضای مجازی و رسانههای رسمی ساماندهی جدی میشوند و به آنها توصیه شده که بازنمایی مراسم به زبانهای مختلف صورت بگیرد و به کنشگران رسانهی کمک شده تا در این مراسم حضور پیدا کنند و فیلم و مستند بینالمللی بسازند و در این راستا نمایشگاههای عکس در کشورهای اروپایی و آسیایی برپا شده است تا مردم آن کشورها با این مراسم آشنا شوند.
دکتر خوشرو در پایان با توضیح فعالیت های رسانه ای ستاد اربعین افزود:استقرار سه تیم رسانه ای در سه مسیر منتهی به کربلا و دو تیم خبری در نجف و کربلا همچنین استفاده از ظرفیت پیام رسان های داخلی ، رصد تمامی سایت ها و رسانه هایی که اخبار اربعین را منتشر میکنند از جمله وظایف امسال در ستاد رسانه ای کمیته فرهنگی اربعین است.