سه شنبه 6 آذر 1403

12 مهر 1397

نشست «بررسی ظرفیت¬های اجتماعی اربعین» برگزار شد / اربعین یک نماد است

دومین نشست از سلسله نشست¬های «هم اندیشی اربعین» با عنوان «بررسی ظرفیت¬های اجتماعی اربعین» در روز سه شنبه مورخ دهم مهرماه 1397 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر کریم خان محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم برگزار گردید.


اربعین یک نماد است

اربعین ضمن این که یک حقیقت تاریخی است؛ یک نماد هم هست؛ نماد دینی و نماد ایثار. خداوند برای بقای دین خاتم، فیلم­نامه­ای نوشته و نقش اول آن را امام حسین علیه­السلام بازی کرده است. حادثه عاشورا یک علم و نماد و پرچم است و تا روز قیامت باید بماند تا از دین، اسم و رسمی باقی بماند. اربعین، اعلان حضور و اعلام وجود است. پدیده اربعین و پیاده روی اربعین، نماد حمایت از عدالت و اعلام نپذیرفتن ظلم است. زیارت حسین علیه السلام در اربعین یک زیارت سیاسی است.

شروط کسب فضیلت زیارت امام حسین علیه­السلام

احادیثی در فضیلت زیارت ایشان ذکر می­گردد. برخی از این احادیث به طور مطلق بر فضیلت زیارت امام حسین علیه­السلام تأکید دارند اما احادیثی نیز چنین روایات مطلقی را با ذکر شروطی مقید کرده است. در روایتی از امام رضا علیه­السلام چنین آمده است: «عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ»؛ امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس اباعبدلله علیه السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است»(تهذیب‏ الأحکام،ج6، ص46).

در روایت دیگری، «قدامة بن مالک» از امام صادق(ع) نقل می­کند که حضرت فرمود: « َمنْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ».کسی که حسین علیه السلام را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می­ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می­شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می­گذارد، حجّی برایش نوشته می­شود و با هر قدمی که برمی دارد، عمره­ای برایش ثبت می­گردد.

پس با توجه به این دو روایت، می­توان گفت زیارتی مقبول می­افتد که از روی خوش گذرانی و ریا نبوده، و توریستی و به هدف دستیابی به احسان مجانی و رایگان نباشد. روایت دیگری وجود دارد که باید به آن نیز توجه کرد. «دخلتُ علَيهِ فقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ ، إنّ الحسينَ قد زارَهُ الناسُ مَن يَعرِفُ هذا الأمرَ و مَن يُنكِرُهُ ، و رَكِبَت إلَيهِ النِّساءُ ، و وَقَعَ حالُ الشُّهرَةِ، و قدِ انقَبَضتُ مِنهُ لِما رَأيتُ مِن الشُّهرَةِ. قالَ : فَمَكَثَ مَلِيّا لا يُجِيبُني، ثُمّ أقبَلَ عَلَيَّ فقالَ : يا عِراقِيُّ، إن شَهَرُوا أنفسَهُم فلا تَشهَرْ أنتَ نَفسَكَ ، فوَ اللّه ِ ما أتَى الحسينَ آتٍ عارِفا بِحَقِّهِ إلاّ غَفَرَ اللّه ُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَأخَّرَ» خدمت امام كاظم عليه السلام رسيدم و عرض كردم: فدايت شوم ! مردم، چه آن­هايى كه به اين امر(امامت) معتقدند و چه آنان كه منكرند، به زيارت حسين عليه السلام مى­روند و [حتى ]زنان، سواره براى زيارت، رهسپار مى شوند و حالت شهرت به وجود آمده است و من به علّت ترس از شهرت، از رفتن به زيارت باز ايستاده­ام. حضرت لختى درنگ كرد و جوابم را نداد. سپس رو به من كرد و فرمود: اى مرد عراقى! اگر آنها خودشان را شهره مى كنند ، تو خود را شهره مساز . به خدا قسم هر كس با شناخت و آگاهى به حق حسين، به زيارت او رود ، خداوند گناهان گذشته و آينده او را ببخشد.

 در جمع این روایات باید گفت که زیارت حسین علیه السلام به ویژه در اربعین بسیار مهم است. هر چند زیارت اربعین دارای آسیب­هایی نیز هست اما نباید ترک شود. باید از این مراسم آسیب زدایی کرده، خودمان را اصلاح کنیم، و اخلاص را رعایت نماییم و در عین حال در این مراسم شرکت کنیم.

امتیازات و ویژگی­های مراسم اربعین

یک؛ نماد قدرت مداری تشیع: این واقعه، به دلیل وسعت، خودش خبر ساز است. در سال­های گذشته، اگر چه رسانه­های جمعی استکباری تلاش می­کردند تا این حادثه مهم را پوشش ندهند؛ اما به سبب عظیم بودن این مراسم، این رسانه­ها چاره­ای جز انعکاس آن نداشتند. معرفی حرکت بزرگ حسینی باعث می­شود تا تشیع به صورت مثبت به جهان معرفی شود.

دو؛ مراسم اربعین جزئی از «مناسک تقویت» است. ما دو نوع مناسک داریم؛ مناسک گذار و مناسک تقویت. مناسکی همچون ازدواج، و عزاداری از جمله مناسک گذار هستند. در مناسک تقویت، هنجارها تقویت می­شوند. در مراسم اربعین، انبوهی از مؤمنان در کنار یکدیگر جمع شده و دوباره با تمام آموزه­های شیعی و با امام حسین علیه السلام پیمان می­بندند و شیعه را تقویت می­نمایند.

سه؛ در مناسک، انسان­ها دگرگون می­شوند. افراد حاضر در مراسم اربعین، در این چند روز حالتی مؤمنانه و عرفانی پیدا کرده و دنیا را به گونه­ای دیگر می­بینند. در این حالت، مراسم اربعین به تبلور خوبی­ها و فضایل اخلاقی انسان­ها کمک می­کند. برخی فضایل اخلاقی که در طول این مراسم در وجود انسان­ها رشد می­کنند عبارتند از: یکم) تواضع و خودشکنی اخلاقی. دوم) احترام و اعتماد، و تمرین اعتماد اجتماعی: مراسم اربعین به یک سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. اعتماد و امنیت بین آحاد جامعه از مهم­ترین مؤلفه­های سرمایه اجتماعی هستند که هر دو در این مراسم دیده می­شوند. سوم) عطوفت و مهربانی و کمک به یکدیگر: در مراسم اربعین، فضیلت­ها به منصه ظهور می­رسند. چهارم) اهتمام به نماز و نماز اول وقت. پنجم) اعتماد به روحانیت. ششم) قلوب منکسر و آماده و نرم شدن دل­ها برای پذیرش حق. هفتم) ریاضت و ورزش: پیاده روی خودش یک ریاضت و ورزش است.

هشتم) با توجه به گستردگی و وسعت مراسم اربعین، آنجا نوعی گم گشتگی برای انسان پیش می­آید همانند مراسم حج. با کمک این گم گشتگی است که یک «حوزه عمومی»(public sphere) شکل می­گیرد و همه انسان­ها در آن مکان و آن زمان برابر می­شوند. در این حالت، انسان­ها در وضعی ناشناخته و برابر و یکسان به سمت حسین علیه السلام حرکت می­کنند. چنین حالت معنوی برای تقویت نفس بسیار حیاتی است. فضایل دیگر این مراسم عبارتند از: شادابی روحی؛ قناعت و اکتفا به حداقل خوراک و حداقل مکان برای استراحت؛ امانت و حفظ حریم دیگران.

آسیب­های مراسم اربعین

همه زیبایی­ها، زشتی­هایی نیز دارند. آسیب در ذات این عالم ناسوت است و همه پدیده­ها پس از مدتی گرایش به اندراس پیدا می­کنند. دین اسلام نیز گرایش به انحراف داشت که حسین علیه­السلام آن را اصلاح فرمود. برخی از آسیب­های مراسم اربعین عبارتند از: یکم) خودنمایی و معرکه گیری برخی از افراد و جریان­ها: در این مراسم با شکوه، عده­ای حزب بازی می­کنند و به ویژه بعضی از گروه­های مذهبی به طور مثال مرجع خود را به رخ دیگران می­کشند. عده­ای نیز در خدماتی که ارائه می­دهند به رقابت با دیگران می­پردازند.

دوم) اختلافات مذهبی و حرکاتی که به تفرقه منجر می­گردند. سوم) کارناوالی شدن و بروز گرایش­های پوپولیستی در این مراسم. به طور مثال برخی از حرکات و سنن جدید توسط افراد ناآگاه ایجاد شده و توسط دیگران تقلید و ترویج می­گردد.

چهارم) اختلاط زن و مرد. پنجم) افراط و رقابت در احسان و اکرام و تفاخر به کریم بودن. ششم) حضور و فعالیت مدعیان دروغین مهدویت در طول مسیر پیاده روی اربعین. هفتم) بروز تذلل و تواضع به نحوی که موجب وهن شیعه می­گردد. هشتم) لعن علنی و آشکار که با عنایت به حضور برادران اهل سنت در پیاده روی اربعین باید برای آن راه حلی ارائه داد. نهم) تأکید بر گرایش­های ملی و دوگانه عرب-عجم و ایرانی-عراقی. دهم) دولتی شدن مراسم اربعین؛ در برخی مواقع، عراقی­ها احساس می­کنند که ایرانی­ها در صدد هستند تا میزبانی را ازآن­ها بگیرند. دولتی شدن مناسک سهم مهلکی است و دولت فقط باید در زمینه­ها و زیرساخت­ها کمک نماید اما در محتوا و فرهنگ دخالت نکند. مراسم باید مردمی باشد نه دولتی و توسط خود مردم اداره شود. دولت نباید در صدد یکسان سازی مراسم برآید و الگوی واحد ایجاد کند. یازدهم) عدم امکان ارتباطات و تعامل بین نخبگان ایرانی و عراقی. دوازدهم) اسراف که ریشه در تفاخر عربی و قوم مداری ایرانی دارد.

 سیزدهم) ایجاد مراسم­های موازی: معمولاً پدیده­های جمعی حالت اشاعه­ای دارند مثلاً مراسم پیاده روی در روز اربعین از حرم حضرت معصومه(س) تا جمکران، و یا از میدان امام حسین علیه السلام تهران تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع). این گونه مناسک سازی مفید نبوده و منسک اصلی را تضعیف می­کند. بدترین راه تضعیف مراسم اربعین، تولید جایگزین و نسخه بدل برای آن است. دهه سازی نیز مخرب است. اگر این دهه­های عزاداری زیاد شوند؛ از ابهت و تأثیر آن­ها کاسته می­شود. معمولاً مناسک باید در یک زمان خاص، و در یک مکان خاص و با مختصات خاص برگزار شود. مراسم اربعین مربوط به کشور عراق است و در کنار حرم حسین علیه­السلام معنا دارد نه در جایی دیگر.

چهاردهم) ترویج خرافات آسیب دیگر این مراسم است. مناسک چون انسان­ها را دگرگون می­کند و احساسات آن­ها را به اوج می­رساند؛ باعث می­شود تا پذیرندگی افراد زیاد شده و زمینه برای فهم و پذیرش خرافه زیاد گردد. پانزدهم) عدم رعایت بهداشت در بعضی موقعیت­ها. شانزدهم) غلو و استفاده ابزاری از عوام الناس و مبالغه در نشان دادن و کثرت زائران حسینی. هفدهم) قوم مداری: در این مراسم دعاوی قوم­گرایانه نباید شکل بگیرد و در آن فضا گفتمان عوض شده و همه باید یا زائر الحسین علیه السلام ­شوند و یا خادم الحسین(ع).