محمدامین صمیمی، مدیر شتاب دهنده فرهنگی و قرآنی شفق در گفتوگو با کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره همایش رویدادهای استارتآپ عنوان کرد: این رویداد درباره کارهای نوپای مذهبی از سال گذشته به ویژه در حوزه اربعین ورود پیدا کرده که در حوزه ایدهپردازی و تبدیل ایدههایی که در زمینه خدمترسانی و تولید محصول برای زوار اربعین است فعالیت میکند که نخستین دوره آن با عنوان «فرصتهایی با پای پیاده؛ نوآوری در اربعین» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
وی ادامه داد: کمیته فرهنگی اربعین امسال ورود جدیتری به این حوزه داشته است و ستاد اربعین با بخشهای مردمی، جوانان، ایدهپردازان، خلاقان و نوآوران در حوزه افراد و موسسات و شرکتها که محصولاتی برای اربعین تدارک دیدهاند، ارتباط داشت که این روند نیز به این رویدادها اضافه شد.
صمیمی با اشاره به برپایی دومین دوره این همایش در روز سوم تا ششم آبانماه با میزبانی از افراد خلاق و شرکتهای نوآور درباره تولید محصولات، کارها، ایدهها و خدمات فرهنگی درباره اربعین خبر داد و افزود: این رویداد 4 روزه و به صورت محصولمحور و از جنس رویدادهای شبیهساز است که فضای کسب و کار اربعین را شبیهسازی میکند تا محصولات و ایدههای خام را به ایدههای پخته و محصول آماده تبدیل کنند.
وی اظهار کرد: از 12 گروه طی سال گذشته، 12 ایده تایید شد که 4 محصول مشخص از میان آنها برای اربعین به مرحله بهرهوری رسید. در رویداد سال گذشته نزدیک به 35، 40 درصد محصولات ارائه شد. امسال محصولات در راستای نیاز زائران حسینی ساماندهی شده است.
صمیمی با اشاره به اینکه شرکتکنندهها دو دسته هستند، گفت: یک گروه افراد علاقهمند به ارائه خدمات در اربعین هستند، خواه فرهنگی و خواه رفاهی. رویدادها گروهبندی و ساماندهی شدهاند و حول ایدهای به تولید محصول میپردازند. بخش دوم شرکتکنندگان را شرکتها، موسسات و استارتآپها که اکثراً خصوصی هستند تشکیل میدهند. شرکتکنندگان این حوزه نیز در رویداد ثبت نام میکنند. درباره برخی از آنان وضعیت به این صورت است که محصولات برای ارائه در اربعین آماده است و ما آنها را ارائه میکنیم و یا محصولات عمومی است و میتواند برای ایام اربعین خاصسازی شود. مجموعههای دولتی هنوز به این حوزه ورود نکردهاند.
وی با بیان اینکه محصولات شامل کالا و خدمات است، عنوان کرد: کالاها از جمله لوازمی است که مورد نیاز زوار است، مثل ابزار حمل کوله یا دستبندهایی که تیمها یکدیگر را گم نکنند یا ابزار درباره واقعیت افزوده و مجازی است. برخی از آنها نیز خدمات هستند مانند موکبهای خلاقانه و سیار که سال گذشته یک نمونه از آنها داشتیم. اطلاعرسانی نوآورانه مثل روزنامه 61 هجری که با سبک و سیاق روزنامهنگاری مدرن بود و مطالب ایام پیادهروی اربعین در سال 61 هجری نیز نوآوری دیگر بود. همچنین کمپین شیعه و سنی و صفحات مجازی هم در این باره صورت گرفت. امسال هم برخی محصولات از جنس کالا و برخی از جنس خدمات فرهنگی هستند که در عین کاربردی بودن، تبلیغات را در دل خود دارند.
صمیمی گفت: علاقهمندان به شرکت در این رویداد میتوانند برای کمک به ایدههای دیگران و کار فرهنگی در سایت Shafagh.ir ثبتنام کنند. ممکن است برخی ایدهها به کار بیشتری نیاز داشته باشند. با کمک ستاد اربعین و سازمانهای دیگر فضای شتابدهی را فراهم میکنیم که در یک سال آینده میزبان این محصولات باشیم.
وی اظهار کرد: این همایش از جنس رویدادهای محصولمحور یا هکاتون است. در این رویدادها به کمینه نمونه اولیه میرسند. مخاطبان در این همایش با نمونه استارتآپهای مذهبی در جهان اسلام، مسیحیت و یهودیت آشنا میشوند. 14 کارگاه برگزار میشود که مسئلهشناسی که فرصتهای اربعین و نیازها را ارائه میکند تا ایدهها براساس آنها ارائه و ساماندهی شود، طراحی محصول، خلاقیت، نوآوری، طراحی ارزش، ارائه موثر، کار گروهی، رابط کاربری و تجربه مشتری از این جمله هستند که روند کارها رسیدن به محصول است.