شنبه 31 شهریور 1403

29 شهریور 1396

لزوم تشکیل مجمع مشترک میان شعرای جهان اسلام

تشکیل یک مجمع مشترک میان شاعران آیینی ایران، عراق و دیگر کشورهای اسلامی در کربلا از جمله موضوعات مطرح شده در دومین نشست مشترک شعرای آئینی ایران و عراق بود.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، دومین نشست مشترک شاعران آئینی ایران و عراق، عصر دوشنبه، ۲۷ شهریور همزمان با روز شعر و ادب پارسی برگزار شد. در این نشست ابتدا شاعران عراقی حاضر، پیشنهادات خود را درباره شعر اربعین و ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن مطرح کردند. 
یکی از اساتید در سخنانی با تقسیم‌بندی شعر به شعر مذهبی و شعر انقلابی در کربلای مقدس، اربعین را یک ظرفیت بزرگ دانست که باید از مرثیه صرف دور بوده و شعر عقایدی باشد؛ یعنی شعر انقلابی مذهبی باشد و جهانیان را با اندیشه حسینی آشنا کند. باید از روایت‌ها و مضامینی که مستند نیستند و گاه برخلاف اندیشه حسینی هستند پرهیز کنیم و در انتقال مفاهیم از موسیقی، لحن‌های حزن‌انگیز و متناسب بهره بگیریم، نه لحن‌های طرب‌انگیز و شاد که امروزه رواج پیدا کرده است.
همچنین استاد علی کاظم با اشاره به ویژگی‌های خاص ایران و عراق در موضوعات مختلف، همزیستی اسلامی را اصلی‌ترین هدف در شعر عراق دانست تا بتوان با استفاده از آن زمینه اتحاد ملی مردم عراق با فرهنگ‌های مختلف را فراهم کرد. 
وی با برشمردن اهمیت مهدویت، این موضوع را از ضرورت‌های شعر حسینی معرفی کرد و افزود: بیشتر قصاید و اشعار حسینی، به ویژه اشعار اربعین با ابیاتی درباره امام زمان(عج) ختم و در پایان از زوار خواسته می‌شود که برای تعجیل در ظهور حضرت دعا کنند. 
یکی دیگر از اساتید زبان و ادب عربی در عراق با اشاره به ضرورت جذب همه فرهنگ‌ها به امام حسین(ع) گفت: شعر حسینی باید از فرم و مضامینی بهره ببرد که صرفاً به مرثیه سیدالشهدا(ع) بسنده نکند و اخلاق، اندیشه و معرفت حسینی را مورد توجه قرار دهد.
همچنین حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک موکب مشترک توسط شاعران عراق و ایران برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی مطرح کرد و گفت: امام حسین(ع) برای یک طایفه، قوم و ملت خاص نیست و در راه انسانیت شهید شد.
حسن بیاتانی از شاعران حاضر در این نشست نیز با اشاره به موضوع مهدویت به ویژه در اجتماع اربعین، خواستار توجه بیشتر شاعران عرب به موضوع منجی عالم بشریت در سروده‌های آنان شد.
سعید پاشازاده از جمله شاعرانی بود که در این نشست درباره نوحه‌سرایی سخن گفت و با تاکید بر اینکه باید نوحه‌های اربعین از حماسه و شور حسینی برخوردار باشد، گفت: اتحاد ملت ایران و عراق و توجه به مدافعان حرم از بهترین مضامین برای نوحه‌سرایی درباره اربعین است.
حضور متعاقب شاعران حسینی عراق در ایران و تشکیل یک مجمع مشترک میان شاعران آیینی ایران، عراق و دیگر کشورهای اسلامی در کربلا از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود. پایان‌بخش این نشست، شعرخوانی شاعران عراق و ایران بود.