شنبه 31 شهریور 1403

11 شهریور 1396

ارتباطی فراتر از زبان و ملیت در پیاده روی جهانی اربعین

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق با تأکید بر اینکه تفاوت زبان نتوانسته تأثیرات فرهنگی اربعین را کاهش دهد، گفت: یک نگاه جهانی به راه پیمایی اربعین در حال شکل گرفتن است. نگاهی به غیر از شیعه بودن و حتی مذهبی بودن.


حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق به تشریح وضعیت حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی و تأثیر این حضور در روابط فرهنگی دو کشور پرداخت و در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان عراقی از زائران ایرانی گله ای داشته اند؟ گفت: طبیعتاً گله هایی هست. مثل عدم رعایت ضوابط و قوانین عراق یکی از گلایه های مسئولان عراقی است. البته وضعیت سال به سال بهتر می شود و زائران هر سال نسبت به قوانین و مقررات عراق بیشتر و بهتر توجیه شده بیشتر قوانین را رعایت می کنند.

وی با تأکید بر اینکه دریافت گذرنامه و ویزا ضابطه کشور عراق است، گفت: همانطور که ما دوست داریم قوانین کشور ما رعایت شود آنها هم همین توقع را دارند و امیدواریم سال جاری همه زائران قوانین را رعایت کنند و کسی بدون ویزا راهی مرزها نشود.

حجت الاسلام اباذری در پاسخ به این سؤال که آیا تفاوت زبانی مردم ایران عراق تأثیرات فرهنگی اربعین را کم کرده است؟ گفت: خیر. اصلاً اربعین مقوله ای است که زبان عربی و فارسی در آن معنی ندارد و تأثیرات خود را می گذارد چون مربوط به دل و سلوک افراد است نه زبان. زائران همه کشورها در مراسم اربعین به خوبی با هم ارتباط برقرار می کنند. خیلی دیده شده که زائر ایرانی عربی بلد نیست و زائر عراقی فارسی بلد نیست اما مسیری را با هم پیاده رفته اند، شب را در موکبی خوابیده اند و زیارت کرده اند و دوست شده اند و ندیدیم کسی بگوید چون زبان بلد نیستیم نتوانستیم ارتباط بگیریم.

تلاش برای آموختن زبان فارسی

وی از تلاش زائران ایرانی اربعین برای آموختن عربی و تلاش موکب داران عراقی برای آموختن فارسی سخن گفت و اظهار کرد: زوار ما در حال آموختن کلمات عربی هستند، مردم عراق هم در حال آموختن فارسی. پس از مراسم اربعین سال گذشته یکی از موکب داران عراقی به رایزنی فرهنگی ایران مراجعه کرد و از ما خواست دوره آموزش زبان فارسی را برای آنها برگزار کنیم. وقتی سؤال کردیم چرا می خواهید فارسی یاد بگیرید؟ گفتند برای اینکه بتوانیم به زائران ایرانی بهتر خدمت کنیم. دفتری را هم تهیه کرده بود و برخی کلمات فارسی را در آن نوشته بود. مثلاً نوشته بود «خوونه داریم»، «بیفرمایید»، «منزل ما آماده پذیرایی زائر است»، «آب، غذا، شام، ناهار». این دفتر به حدی جالب بود که آن را کپی کرده و در رایزنی فرهنگی ایران در عراق نگه داشته‌ام.

پیاده روی اربعین در دنیا دارد صاحب صدا می شود

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در پاسخ به این سؤال که آینده پیاده روی اربعین را چگونه می‌بینید؟ گفت: یک نگاه جهانی به راه پیمایی اربعین در حال شکل گرفتن است. نگاهی که به غیر از شیعه بودن و حتی مذهبی بودن است. پیاده روی اربعین در دنیا دارد صاحب صدا می شود. اگر بتوانیم خصوصیات اربعین را به دنیا معرفی کنیم و به جهانیان بگوییم که تعدادي از انسان ها قیامی را به وجود آوردند با این هدف که زیر باز زور نروند، خواسته ای داشتند و برای خواسته های خود مقابل زورگویان زمان خود چگونه ایستادند دنیا خواهد فهمید حسین(ع) برای همه جهان حرف برای گرفتن دارد.

وی تصریح کرد: اگر خوب بتوانیم اربعین را به دنیا معرفی کنیم مطمئن باشید که مورد توجه جهانیان قرار خواهدگرفت. البته باید آفت ها و حاشیه ها را کم‌تر و نقاط مشترک را بیشتر کنیم. دشمنان هم کارهای زیادی در حال انجام دارند و نباید اجازه بهره برداری سوء به دشمنان بدهیم. دو ملت ایران و عراق باید هشیارانه و فعالانه اربعین آرام و بدون حاشیه ای را رقم بزنند.

حجت الاسلام اباذری در پایان سخنانش به بیان خاطره ای از اربعین حسینی پرداخت و عنوان کرد: در اربعین سال گذشته چند جوان ایرانی برای استراحت وارد یکی از موکب های عراقی می شوند. هنگام خارج شدن از این موکب یکی از این جوانان متوجه می شود که انگشترش نیست و به کمک دوستانش شروع می کنند به گشتن موکب اما انگشتر را پیدا نمی کنند. موکب دار عراقی از آنها سؤال می کند که آیا اتفاقی افتاده اما جوانان ایرانی عنوان می کنند که چیز خاصی نیست. اما موکب دار عراقی اصرار می کند و می گوید که باید ما بدانیم چه اتفاقی افتاده و جوانان ایرانی می گویند که یکی از دوستان ما انگشترش را گم کرده است. مسئولان موکب عراقی تمام موکب را می گردند اما انگشتر پیدا نمی شود. جوانان ایرانی می خواستند خداحافظی کنند و می گویند که گم شدن انگشتر چیز مهمی نیست و اتفاقی است که افتاده اما موکب داران عراقی اجازه خارج شدن از موکب را به آنها نمی دهند و می گویند که کسی که وارد این موکب شد نباید چیزی از او گم شود و زنگ می زنند به یک عراقی که فروشنده انگشتر بوده و او با تعداد زیادی انگشتر به موکب می آید هر چه جوانان ایرانی اصرار می کنند که ما نمی خواهیم شما متضرر شوید و گم شدن انگشتر مسئله مهمی نیست، موکب داران عراقی نمی پذیرند و از او می خواهند که یک انگشتر به جای انگشتر گم شده خود بردارد و تأکید می کنند زائری که وارد این موکب می شود نباید چیزی از او کم شود، نباید به او بد بگذرد و باید همه امکانات برای او فراهم باشد.