شنبه 31 شهریور 1403

08 مرداد 1396

صالحی مطرح کرد؛ تبدیل اربعین به تظاهرات عظیم هویتی شیعه

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اربعین به یک تظاهرات عظیم هویتی شیعه تبدیل شده و بهترین و نمایان‌ترین کار در حوزه تشیع، اربعین است و هر چه این حوزه بیشتر پالایش شود، نماد شیعی در معرفی به جهان اسلام موفق‌تر خواهد بود.


سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در چهارمین نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: کارها وفعالیتهایی که انجام می‌دهیم چند گونه است  که برخی از آنها به صورت وظیفه‌ای‌، بخشنامه‌ای، تکلیف اداری و سازمانی انجام می‌شود، برخی هم نیاز به انگیزه ویژه دارد وکار دلی است  که همراه با کار فرد خود راتغذیه روحی وروانی می کند که اربعین از جمله حوزه‌های فعالیت دلی است.

صالحی ادامه داد: این رویکرد از چند جهت دارای اهمیت است؛ نخست اینکه تعظیم شعائر انقلابی و دارای ارزش و جایگاهی مهم است. نکته دوم آن که چنین رویکردی ارزش کار جمعی را می‌رساند که خدمت به زوار حسینی و حائز ارزش و افتخار است وخدمت به زائر حسینی یک مدال ویک ارزش است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته سوم این است که چنین اقدامی اهمیت قابل توجهی دارد، اتفاق وپدیده اربعین تبدیل شده به معرفی هویت عظیم شیعه یعنی اربعین به یک تظاهرات عظیم هویتی شیعه تبدیل شده است. این رویکرد برای اربعین اهمیت بسیار دارد؛ از این منظر که افراد باید برای ارتقای هویت شیعی تلاش کنند.  بهترین ونمایان ترین شیعه اربعین است .

صالحی همچنین یادآور شد: در اربعین صرفاً با یک رویکرد عبادی و بحث اجتماعی مواجه نیستیم، بلکه جنبه، هویت و فرهنگ این کار نیز باید مد نظر قرار گیرد. بهترین و نمایان‌ترین جلوه اجتماعی شیعه ، اربعین است و هر چه این حوزه بیشتر پالایش شود، نماد شیعی در معرفی به جهان اسلام موفق‌تر خواهد بود.

وی گفت: اربعین صرفاً پیاده‌روی نیست، اربعین صرفا یک زیارت نیست بلکه حضور اجتماعی جمعیتی مظلوم و زخم دیده‌ تاریخ است که می‌خواهد در این جریان، آرمان ها ی خود را به جهانیان معرفی کند.

نکته دیگر آن که در این جریان، حضور میلیون‌ها زائر ایرانی را داریم که فرصتی کم‌نظیر را ایجاد می‌کند. اربعین فرصت خودسازی اجتماعی است، همانند اعتکاف فرصت جدید معنوی عبادی و روحی برای میلیون‌ها زائر ایرانی ایجاد می‌کند و هر چه آمادگی بیشتر باشد، بهره‌وری ارتقاء می‌یابد.

صالحی ادامه داد: آنچه در این حوزه مهم است حوزه خدمات فرهنگی به زائران است که جان‌مایه اصلی کاردرکناردیگر خدمات  است.

این موضوع دو زاویه اصلی دارد؛ نخست آن که خدمات فرهنگی به زائران را مورد نظر دارد و دوم،اینکه به مستندسازی، تصویرسازی این حضورها وثبت وماندگاری این لحظه ها بپردازد. وی گفت: این اقدام برای کسانی که این جریان را ندیده یا کمتر دیده‌اند، حائز اهمیت و دارای پیام است.

ایشان در ادامه فرمودند اربعین نباید دولتی باشد، بلکه باید استعداد مردمی را در خدمت اربعین قرار داد نه اینکه صرفا توقع ازنهادهای دولتی را ارتقاء دهیم .

چگونه می توان استعدادهای مردم را به این اتفاق وصل کنیم که حس کنند این اتقاف از دلشان جوشیده است وباید ادامه دهند

نهادها وموسسه ها باید حلقه اتصال این جهشها وحرکنهای مردمی باشند .

در این راستا مثلا در حوزه فرهنگ وهنرباید حضورظرفیت‌های فرهنگی مردمی مانند انجمن‌های ادبی وهنری را افزایش دهیم و برای تحقق‌ بخشیدن به این خواسته، در حمایت از اربعین تلاش کنیم.

صالحی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در جریان عظیم اربعین و فعالیت‌های فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند، آن است که وقتی مسئولان فرهنگی در کنار این کار قرار می‌گیرند، انتظار حسن سلیقه در تولید محصولات فرهنگی بیشتر می‌شود. کاری که با این عظمت اتفاق می‌افتد باید ارزنده و آراسته باشد؛ البته بین آراستگی و پرهزینه بودن تفاوت است. محصول‌های فرهنگی نباید از نظر محتوا و فرم دچار بدسلیقگی باشند و کنترل کیفی سلیقه محتوایی و فرمی از وظایف نهادهای دولتی است.

ایشان در پایان در خصوص دیپلماسی ارتباط فرهنگی با شیعیان عراق اشاراتی داشتند .