شنبه 31 شهریور 1403

11 تیر 1396

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین اظهار کرد؛ اجرای طرح دانشنامه اربعین در هفته جاری

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین از آغاز اجرای طرح این دانشنامه از هفته جاری خبر داد و افزود: این طرح شامل مباحث مختلفی همچون تاریخ و سیره، قرآن و حدیث و ... است که به موضوع پیاده‌روی اربعین و جایگاه امام حسین در قرآن و روایات می‌پردازد.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین،‌ حسن حق‌پرست،‌ مسئول سایت فرهنگی اربعین و کارشناس بعثه مقام معظم رهبری، درباره دانشنامه اربعین که با عنوان ویکی‌اربعین در حال انجام است،‌ اظهار کرد: این طرح نیز مانند همه دانشنامه‌های آزاد با محورهای مختلف در حال انجام است، با این تفاوت که مباحث مربوط به آن در موضوع خاص اربعین مطرح می‌شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین با بیان این مطلب افزود: مباحثی که به اربعین مربوط باشد در این طرح نوشته و جمع‌آوری می‌شود. اگر مطالب مربوطه در سامانه‌های مجازی وجود داشته و برای عموم مردم قابل استفاده باشد، به صورت تخصصی و برای مردم عادی در این طرح قرار داده می‌شود.

حق‌پرست عنوان کرد: این دانشنامه به صورت تخصصی طراحی و ایجاد می‌شود و مانند دانشنامه‌هایی که در مباحث تخصصی فقه و حقوق ایجاد شده‌اند، است با این تفاوت که به صورت تخصصی‌تر به آن نگاه شده است. جایگاه امام حسین (ع) در قرآن و روایات و بررسی دیدگاه ادیان مختلف نسبت به این امام معصوم از موضوعاتی است که در این طرح مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و به صورت مستند در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

وی درباره محورهایی که طرح دانشنامه آزاد اربعین با آنها شروع می‌شود و کلید خواهد خورد، اظهار کرد: این محورها در موضوع قرآن و حدیث با رویکرد اربعین است. تاریخ و سیره با توجه به قیام امام حسین(ع) قسمت اعظم کار را تشکیل می‌دهد و قرار است به مباحث مربوط به اربعین پرداخته شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین از مباحث فرهنگی و اجتماعی اربعین در جامعه امروز به عنوان بخش دیگری از این دانشنامه آزاد یاد و بیان کرد: کلام و عقاید که شبهات مخاطبان درباره اربعین را پاسخ می‌دهد و تاریخ،‌ سیره، قرآن و حدیث که مباحث سیاسی را بیان می‌کند،‌ در قالب این دانشنامه ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات به صورت کلی مطرح می‌شود و هر کدام مباحث جزئی‌ترین نیز در زیرمجموعه خود را بیان می‌کند، افزود: برای مثال در حوزه تاریخ و سیره،‌ جایگاه امام حسین(ع) در مذاهب مختلف، نگاه به سیدالشهدا (ع) در ادیان دیگر، اولین زوار اربعین حسینی، شخصیت‌هایی که در راه‌اندازی جریان پیاده‌روی اربعین دخیل بودند و ...  به عنوان زیر مجوعه این موضوع کلی مطرح می‌شود.

حق‌پرست در ادامه این مطلب گفت: سابقه پیاده‌روی اربعین و اینکه از چه زمانی این سنت ایجاد شده است،‌ معارف مربوط به اربعین، زیارت جابربن عبدالله انصاری، مباحث مربوط به امام و قیام ایشان و ... از دیگر مباحث مطرح در این دانشنامه است.

این کارشناس بعثه مقام معظم رهبری همچنین به موضوع قرآن و حدیث اشاره و عنوان کرد: جایگاه امام در قرآن و روایات و ارائه مستندات شرعی پیاده‌روی اربعین نیز از دیگر مباحثی است که در این دانشنامه به آن پرداخته می‌شود.

مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعین درباره ارائه اسناد مربوط توضیح داد: اینکه سند پیاده‌روی اربعین و جایگاه مذهبی آن چیست،‌ موضوع این مبحث است. گاه یک پدیده اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و گاه موضوع به صورت درون‌دینی مطرح می‌شود که از دین منفک شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید مبحثی قابل قبول باشد.

وی با تاکید بر اینکه مستندات مانع از آن می‌شود که این جریان از سوی اهل تسنن به عنوان یک بدعت مطرح شود، گفت: دلایل و اسناد مربوط به این جریان بر اساس قرآن و روایات بیان می‌شود. بر این اساس اسناد این عمل به عنوان یک عمل اسلامی باید مورد بررسی و ارائه قرار گیرد.

حق‌پرست اظهار کرد: سرفصل‌ها و مدخل‌ها توسط هیئت علمی که برای این طرح تشکیل می‌شود جمع‌آوری خواهد شد. با تصویب مباحث،‌ موضوعات برای نگارش به محققان سپرده می‌شود و اگر از قبل موجود باشد،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر نباشد،‌ کسانی که متخصص این کار هستند و این مقالات و کتاب‌ها را می‌نویسند، به طرح مباحث می‌پردازند.

وی توضیح داد: کارهای این دانشنامه به مرور انجام می‌شود و ماندگار خواهد بود. بهره‌برداری هنگامی صورت می‌گیرد که مداخل این طرح نوشته و مطالب جمع‌آوری شود. به مرور زمان مطالب جدید نیز افزوده می‌شود و هر مطلب جدیدی که درباره اربعین و متناسب با این دانشنامه آزاد باشد، در آن مطرح خواهد شد.

مسئول دانشنامه اربعین با اشاره به اینکه کار زیر نظر هیئت علمی که معمولاً اعضای آن را افرادی که در حوزه اربعین اثر دارند تشکیل می‌دهند،‌ در پاسخ به اینکه طرح از چه زمانی شروع شده و در چه دوره‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: مباحث نظری این دانشنامه از دو،‌ سه ماه گذشته آغاز شده است و در هفته جاری به اجرا درمی‌آید.