جمعه 30 شهریور 1403

17 آبان 1395

زيارت اربعين؛ يك ظرفيت تربيتي بي نظير

روزنامه خراسان در شماره يكشنبه 16 آبان با درج يادداشتي به قلم علي صفوي شاملو، مي نويسد: هر چه زمان مي گذرد، ميدان هاي مقابله جديدي در برابر جبهه حق گشوده مي شود و هجمه ها و حمله ها با شكل ها و قالب هايي نو به نو در برابر تفكر توحيدي قد علم مي كنند.


در ادامه اين مطلب مي خوانيم: 5 سال پيش، فضاي مجازي با عمق نفوذ امروزين وجود نداشت، شبكه هاي اجتماعي به عمق خلوت هاي جوانان راه نبرده بودند و شبكه فساد پراكني و شبهه انگيزي به وسعت و وضوح امروز در سطح جامعه فعال نبود.

لطف خداوند متعال ايجاب مي كند كه در هنگام شدت يافتن فتنه ها، جلوه هاي جديدي از نصرت و ظفر خود را براي اصحاب حق نمايان كند و زمينه هاي تازه اي براي ظهور حقايق الهي در زمين فراهم نمايد و بي شك «زيارت اربعين»، يكي از ويژه ترين اين جلوه هاست.

چه بسيار انسان هاي به ظاهر گناهكار و آلوده اي كه با يك زيارت اباعبدا... (عليه السلام)، متحول و متعبد به آداب شريعت مي شوند كه نمونه هاي متعدد آن را همه ما ديده يا شنيده ايم و بي شك بهترين فرصت براي ايجاد اين تحول معنوي، زيارت اربعين است. هر انسان غافل و دنيا زده اي در برابر اين سيل عظيم انساني و اين اقيانوس بي پايان اظهار ارادت به ساحت ابا عبدا...(عليه السلام)، بي شك وادار به تفكر مي شود و به جست و جوي سرّ اين حركت عظيم مي پردازد و راهي براي سوار شدن به سفينة الحسين در برابرش گشوده مي شود.

اما وظيفه ما در اين ميان چيست؟ ما كه عمري از سفره امام حسين(عليه السلام) رزق و روزي مادي و معنوي گرفته ايم و زيبايي اين پياده روي ملكوتي را با اعماق جان حس كرده ايم.

كمترين انجام وظيفه و اداي دين ما، متصل كردن حداقل يك نفر به اين دستگاه عظيم است. در بين اطرافيان همه ما، هستند كساني كه به ظاهر چندان مذهبي و متخلق به آداب ديني نيستند و ارتباطات و آشنايي هاي كافي هم براي انجام اين سفر ندارند. (از مراحل تهيه ويزا و بليت، تا فرايند عبور از مرز، اسكان در عراق، اتفاقات چند روزه پياده روي و...) اما اوصاف زيارت اربعين را شنيده اند و حداقل كنجكاوي شان تحريك شده است.

بسياري از اين نزديكان، بعد از يك تعارف ما، اگر بدانند در سفر مي توانند با ما همراه باشند، تصميم مي گيرند و راهي مي شوند. اين همراهي ممكن است براي ما اندكي زحمت و وقت گذاشتن داشته باشد، اما در بسياري موارد، زندگي افرادي را متحول مي كند و مسير ارتباط با اباعبدا...(ع) و بندگي خداوند متعال را برايشان مي گشايد و اين يعني «ظرفيت تربيتي ويژه اربعين». با اين نگاه، چه خوب است كه شعار و محور زيارت امسال همه ما، اين جمله باشد: «هر زائر اربعين يك نفر را با خود همراه مي كند».

از همين الان بايد شروع كنيم. دوست و همكلاسي و فاميل و همسايه و... هر كسي كه با او صميميت و رفاقتي داريم، مخصوصاً اگر قدري آلوده گناهان و انحرافات است، مي تواند همراه ما در سفر اربعين باشد. به ياد داشته باشيم اين فرموده گرانسنگ پيامبر مكرم اسلام(صلي ا... عليه و آله و سلم) را كه: «اگر يك انسان به دست تو هدايت شود، براي تو از تمام آنچه آفتاب بر او مي تابد بهتر است».

*منبع: روزنامه خراسان ،16 آبان 1395