جمعه 30 شهریور 1403

13 آبان 1395

عضو خبرگان رهبري: پياده روي ميليوني اربعين ضد توسعه مد نظر دنياي غرب است

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي،با بيان اين كه زيارت اربعين و پياده روي ميليوني در اين مراسم، ضد توسعه مد نظر دنياي غرب است، گفت: تمام توسعه گرايان دنياي غرب با مراسم پياده روي اربعين مشكل دارند و براي آن مشكل ايجاد مي كنند و از سوي ديگر جبهه نفاق دنياي اسلام در لباس وهابيت و ... نيز مخالف آن است.


حجت الاسلام و المسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري، در دومين همايش ملي اربعين كه با موضوع بررسي ظرفيت هاي فرهنگي و تمدني كنگره عظيم حسيني و در محل تالار سوره شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: عاشورا حادثه با عظمتي به مقياس كل تاريخ است كه يك تحول اساسي را در جامعه انساني و تاريخ بشريت ايجاد كرد.

وي با بيان اين كه عاشورا يك بستر سازي براي هجرت انسان از ولايت باطل به سوي ولايت حق است، گفت: بعد از آن كه پس از رحلت پيامبر(ص) فسادي در جامعه اسلامي پديدار شد، امام حسين(ع) به اصلاح جامعه اقدام كردند و واقعا مصلح واقعي سيدالشهداء(س) است و نه يك مشت لمپن سياسي دنياي امروز كه خيال مي كنند مصلح جهاني هستند؛ مصلح واقعي بودن، فداكاري مثل عاشورا مي خواهد.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به حركت ميليوني زائران اربعين حسيني در برگزاري پياده روي بزرگ اين مراسم، گفت: زيارت، راهي براي ورود به فهم واقعه عاشورا و حركتي به سمت شناخت صحيح امام در مقياس فردي و اجتماعي است.

وي با بيان اين كه دولت باطل بني اميه، پرده اي بر حقيقت ولايت و امامت و حقيقت اميرالمؤمنين امام علي(ع) انداخته بود، گفت: امام حسين(ع) دانستند كه اين حجاب ظلماني، تنها با حركت خود امام برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با بيان اين كه يكي از حقايقي كه حول محور عاشورا شكل گرفت، زيارت بود، گفت: زيارت، تجديد عهد با امام است؛ و زيارت امام حسين(ع) با سفر حج مقايسه مي شد، چرا كه همانگونه كه سفر حج امت سازي مي كند، زيارت امام حسين(ع) و حضور ميليوني در آن نيز، يك نوع امت سازي است و در برخ روايات نيز ثواب آن، از يك حج و يا بيشتر شمرده شده است.

وي با بيان اين كه اصولا، اصل مسئله امت سازي، حول محور امام و ولايت شكل مي گيرد، گفت: زيارت يك سفر معنوي همه جانبه الي ا... و حركت به سمت امام است كه مي تواند محور تشكيل جامعه اسلامي و امت اسلام باشد.

اين استاد حوزه علميه با بيان اين كه جامعه مؤمنين حول محور امام معصوم جمع شده و بر همين اساس به يكديگر محبت مي كنند، گفت: در جامعه اسلامي واقعي، هويت هاي قومي و قبيله اي و رنگ پوست و نژاد و زبان از بين مي رود و همه در پرتو امام معصوم، همدلي و همگرايي در راه توحيد را رقم مي زنند.

وي با بيان اين كه امروزه بسياري از كشورهاي دنيا به مسئله توسعه صنعت توريسم تأكيد دارند كه اين تأكيد بيشتر از آنكه براي امور اقتصادي باشد، براي انتقال فرهنگي و تأثيرگذاري در اين حوزه است، اظهار داشت: پياده روي اربعين يك فرصت بي نظير براي ما محسوب مي شود و ظرفيت دارد كه اين راهپيمايي ميليوني، تبديل به تجمع نه فقط امت اسلام، كه تبديل به تجمع همه موحدين عالم شود و از اين روست كه ما بايد همه موحدان عالم را به اين اجتماع عظيم دعوت كنيم.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با بيان اين كه زيارت اربعين و پياده روي ميليوني در اين مراسم، ضد توسعه مد نظر دنياي غرب است، گفت: تمام توسعه گرايان دنياي غرب با مراسم پياده روي اربعين مشكل دارند و براي آن مشكل ايجاد مي كنند و از سوي ديگر جبهه نفاق دنياي اسلام در لباس وهابيت و ... نيز مخالف آن است.

وي با بيان اين كه اگرچه زيارت اربعين و حضور ميليوني مردم در مراسم پياده روي آن با مراسم حج مقايسه ميشود، اما رقابتي با حج واقعي ندارد، گفت: اربعين گسترش فرهنگ عاشورا براي ساختن جامعه منتظر مهدوي است و از اين روست كه قطعا جبهه دشمنان اسلام و تشيع، منحل كردن مراسم اربعين را در دستور كار قرار داده و خواهند داد و براي اين منظور از ابزارهايي چون ايجاد اختلافات قومي و مذهبي و ... استفاده خواهند كرد و از اين روست كه ما بايد همواره مراقب دسيسه هاي دشمنان باشيم.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي با بيان اين كه مراسم پياده روي اربعين، ظرفيت محور شدن نه تنها براي امت اسلام، كه براي موحدان عالم را دارد، گفت: اين كه مي بينيم ايران و عراق كه چند سال پيش ۸ سال تمام با هم جنگيدند و امروز مانند دو برادر در كنار هم هستند، نشان از ظرفيت عظيم فرهنگ عاشورا و امام حسين(ع) براي ايجاد پيوند و همگرايي بين مردم دارد كه بايد از اين تجربه موفق در بين ديگر ملت هاي موحد دنيا هم استفاده كنيم.

حجت الاسلام و المسلمن ميرباقري در پايان با تقدير از برگزاري همايش ملي اربعين، گفت: تحولي كه امروز در عقل عملي شيعيان پيدا شده و در قالب پياده روي بزرگ اربعين ظهور و بروز كرده، بايد در عقل نظري محققان و پژوهشگران مورد تحليل و بررسي قرار گيرد تا مقدمه اي براي ساختن جامعه منتظر مهدوي شود.