جمعه 30 شهریور 1403

24 مرداد 1395

پيش‌بيني تردد بيش از ۲ميليون نفر از مرز مهران در ايام اربعين

مراسم بزرگ راهپيمايي اربعين در راه است و امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود بيش از دوميليون نفر از مرز مهران تردد داشته باشند.


استان ايلام به‌دليل نزديكي به كشور عراق و داشتن 420 كيلومتر مرز مشترك با اين كشور يك استان بااهميت در روابط مختلف با كشور عراق است.

نزديكي پايانه مرزي مهران به شهرهاي مذهبي عراق مانند كربلا و نجف كه تنها از مرز مهران تا كربلا 240 كيلومتر و از مهران تا نجف 180 كيلومتر فاصله وجود دارد سبب مي‌شود كه زائران تمايل بيشتري براي تردد از اين مرز را داشته باشند.

اما با توجه به اينكه افراد زيادي در مراسم راهپيمايي بزرگ اربعين حضور پيدا مي‌كنند لازم است تا زيرساختهاي لازم در پايانه مرزي مهران فراهم شود تا با مشكلي مواجه نشود.

پايانه مرزي مهران در سال گذشته دچار تحول هاي بسياري شد به‌گونه‌اي كه تعداد گيتهاي تردد در اين پايانه از 18 عدد به نزديك 100 عدد رسيد.

تردد زائران عتبات عاليات از طريق پايانه مرزي مهران تنها به زائران ايراني ختم نمي‌شود بلكه بسياري از زائران خارجي نيز ترجيح مي‌دهند از طريق پايانه مرزي مهران به عتبات عاليات مشرف شوند، در سال گذشته تردد زائران خارجي به مرزهاي استان خوزستان واگذار شد اما باز هم بسياري از زائران خارجي به‌ويژه تبعه افغانستان مايل به تردد از پايانه مرزي مهران بودند.

در شرايط عادي روزانه بيش از پنج هزار نفر از طريق پايانه مرزي مهران بين دو كشور ايران و عراق تردد دارند و در كنار آن بيش از 600 كاميون از انواع كالاها نيز وارد پايانه مرزي مهران مي‌شود.

در بررسيهايي كه انجام شده است عمده مشكلات در پايانه مرزي مهران مشكلات جاده‌اي از شهر مهران تا ايلام است كه مسئولان در تلاش هستند تا اين محور را به يك محور امن براي تردد زائران و مردم تبديل كنند، در حال حاضر يكي از خطرناكترين محورهاي ارتباطي استان ايلام محور ايلام ــ مهران است كه بر اساس اعلامهاي پليس راه استان ميزان تلفات جاده‌اي در اين محور امسال كاهش پيدا كرده است.

در دو سال گذشته كه مراسم اربعين با حضور گسترده مردم و دوستداران اهل بيت (ع) برگزار مي‌شود بيش از چهار ميليون نفر از طريق پايانه مرزي مهران تردد داشته‌اند كه هر بار نيز مردم مهران‌، ايلام، دهلران، دره‌شهر، ملكشاهي، ايوان، سيروان، چرداول، بدره و آبدانان به‌خوبي از اين زائران گرانقدر استقبال و پذيرايي كرده‌اند.

مردم ولايتمدار استان ايلام حتي با آب گرم و نمك پاهاي خسته مسافران ديار كربلا را شستشو داده و خانه‌هاي خود را براي اقامت زائران خالي مي‌كنند.

در اربعين سال گذشته نزديك به 70 درصد زائران اربعين از طريق پايانه مرزي مهران تردد داشته‌اند و امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود كه بيش از دو ميليون نفر از اين پايانه تردد داشته باشند.

نماينده ولي‌فقيه در استان ايلام اظهار داشت: برگزاري مراسم اربعين و حضور زائران عتبات عاليات در استان ايلام اين استان را از غربت و بن‌بست بودن نجات داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدنقي لطفي افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم كه امسال شاهد حضور جمعيتي بيشتر از سالهاي گذشته باشيم و مردم استان در پذيرايي و استقبال از زائران سنگ تمام گذاشته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: يكي از موضوعاتي كه همواره مورد توجه مسئولان و از خواسته‌هاي مهم مردم بوده است اتصال استان ايلام به شبكه ريلي است و در اين صورت بسياري از مشكلات جاده‌اي استان برطرف مي‌شود.

رئيس پليس راه استان ايلام معتقد است كه جاده‌هاي استان ايلام براي پذيرش حجم بالاي زائران اربعين بايد چهاربانده شود.

سرهنگ محسن ناصري اظهار داشت: جاده‌هاي استان ايلام بايد به‌صورت جدي مورد توجه قرار بگيرند و روكش آسفالت و خط‌كشي از حداقل اقداماتي است كه بايد در محورهاي مواصلاتي استان انجام شود.

وي عنوان كرد: ما با تشكيل گروه‌هاي تلفيقي و با همكاري اداره كل راه و شهرسازي به‌دنبال برطرف كردن مشكلات حاصل از رانش و ريزش كوه در محورهاي ارتباطي هستيم.

رئيس پليس راه استان ايلام خاطرنشان كرد: فراخواندن 70 هزار دستگاه اتوبوس به استان ايلام سبب بروز مشكلاتي در استان شد و سبب شد كه جاده‌هاي استان قفل شود.