دوشنبه 26 شهریور 1403

همایش «غزه نماد مظلومیت و اقتدار حسینی» در مشهد مقدس برگزار شد.

همایش «غزه نماد مظلومیت و اقتدار حسینی» با حضور اندیشمندان ادیان الهی و مذاهب اسلامی با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و بعثه مقام معظم رهبری، روز شنبه (20 مرداد) در تالار شیخ طبرسی آستان قدس رضوی برگزار شد.


همایش «غزه نماد مظلومیت و اقتدار حسینی» با حضور اندیشمندان ادیان الهی و مذاهب اسلامی با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و بعثه مقام معظم رهبری، روز شنبه (20 مرداد) در تالار شیخ طبرسی آستان قدس رضوی برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در جمع شرکت کنندگان در این همایش با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: ملت مظلوم فلسطین و ساکنان غزه عالی‌ترین اقتدار را نشان داده‌اند و با وجود تحریم‌ها و فراهم نبودن آب و غذا در مقابل ظلم ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط با بیان اینکه مردم فلسطین در اوج مظلومیت هستند، افزود: صحنه‌های ظلم و جنایت رژیم غاصب اسرائیل وجدان‌ها را بیدار کرده است و رژیم صهیونیستی بداند مظلومیت فلسطین، بساط ظلم و جور را برخواهد چید. 

 

شرق و غرب نمی‌توانند باعث افتراق ما شود

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و امام‌جمعه سنندج نیز با بیان اینکه امام حسین (ع) به قربانگاه رفت تا دین اسلام زنده بماند، گفت: اسلام یک کلمه طیبه است و دشمنان بدانند که عمرشان به اتمام رسیده و دیگر، اقتداری ندارند.

ماموستا محمدامین راستی، تصریح کرد: شرق و غرب نمی‌توانند باعث افتراق ما شوند؛ چراکه ما یک اصل به نام توحید داریم و زیر سایه آن اتحادمان را حفظ می کنیم و در مقابل ظلم ظالمان با هم متحد می شویم. 

همه ادیان الهی با ظلم مخالف‌اند و حامی مظلومین‌اند
عضو سازمان جهانی زرتشتیان دیگر سخنران این همایش بود که به زندگی پیروان تمامی ادیان آسمانی در سرزمین ایران در کنار هم و با صلح و آرامش اشاره کرد.


موبد دکتر مهربان پولادی، گفت: انسان‌هایی که خدای بزرگ را فراموش کنند، نیروهای اهریمنی را جایگزین نیروی الهی کرده‌اند و از همین رو کارهایی انجام می‌دهند که بر خلاف نظام هستی است، همانند ظلمی که در فلسطین بر مردم این سرزمین می‌شود.
وی افزود: همه ادیان الهی با ظلم مخالف‌اند و حامی مظلومین هستند، افرادی که جنگ و خونریزی را گسترش می‌دهند، نیروهای شیطانی قوی دارند.

 

غزه و حماس یک تفکر و اندیشه هستند

مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مجلس خبرگان رهبری، نیز از دیگر سخنرانان این مراسم با اشاره به سیر تاریخی دشمنی صهیونیست‌ها نسبت به اسلام گفت: ما اذعان داریم که مردم فلسطین پیروز هستند، زیرا بر این باوریم که کشته شدن مردم دلیلی بر شکست آنان نیست وخون پاک انسان‌های معصوم به ثمر خواهد نشست.

مولوی نذیر احمد سلامی با اشاره به اینکه غزه یک سرزمین نیست و حماس و جهاد اسلامی نیز یک حزب نیست، افزود: غزه و حماس یک تفکر و اندیشه هستند و با از بین بردن افراد هیچ گاه اندیشه و فکر از بین نمی‌رود. 

صلح جوهره عالم هستی است 
استاد معارف دین یهود نیز در ادامه این همایش با اشاره به ایمکه همه ادیان با ظلم و ستم مخالف هستند، اظهار داشت: در تورات آمده است، همه انسان‌ها با هم برابرند و تبعیض و ظلم منتفی است، تمامی ادیان نیز بر این نکته اذعان دارند که همه با شکلی واحد آفریده شده‌اند.
دکتر آرش بابائی در ادامه خاطرنشان کرد: واژه صلح به معنای سلام و سلامتی است و بیش از ۱۰۰ بار در تورات و کتب اهل عتیق آمده است که نشان‌دهنده اهمیت صلح در دین یهود است.

وی تصریح کرد: در عرفان یهود، صلح به‌مثابه جوهره عالم هستی است و ذات و لقب خداوند صلح است، در مورد عدالت نیز در کتاب تورات آمده است که عدالت را دنبال کنید و قانون عدالت برای همگان یکسان است، ما بر این باور هستیم که هیچ دینی، ظلم را برنمی‌تابد.

وقایع غزه در این عصر در واقع تکرار حادثه کربلا است

آخوند کمال غراوی نماینده اهل سنت استان گلستان در مجلس خبرگان نیز با بیان اینکه شهادت امام حسین (ع) از جانب جبرئیل خبر داده شده و در روایات اهل سنت از طریق ام السلمه روایت شده است، گفت: قیام حسینی یک حرکت الهی برای اصلاح و احیا امت پیامبر (ص) بود.

وی افزود: حرکت امام خمینی (ره) در عصر حاضر نیز برگرفته از حرکت امام حسین (ع) و برای احیا و اصلاح بود و بر همین اساس مقام معظم رهبری وقتی ندای کمک به مردم غزه را سر دادند همه آزادی خواهان جهان لبیک گفتند چون در ادامه همان حرکت امام حسین (ع) است. تشنگی و قحطی غزه ما را به یاد تشنگی امام و اصحاب ایشان در کربلا می اندازد.

 

مقاومت غزه، استمرار نهضت عاشور است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسن زمانی استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش، به تبیین مقاومت غزه از منظر قرآن پرداخت و گفت: قیام ملت فلسطین و مقاومت غزه استمرار نهضت عاشوراست زیرا عاشورا یک پدیده و حادثه تاریخی نبود بلکه جریان نبرد بین حق و باطل بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی، در ادامه با اشاره به آیه 146 سوره آل‌عمران، تصریح کرد: در این آیه آمده است: چه بسیار رخ‌ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرود نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند، که) خدا صابران را دوست می‌دارد.

وی ادامه داد: در واقع حضور علمای ادیان مختلف در این همایش پیامی دارد که نبرد، نبرد دو دین اسلام و یهود نیست بلکه نبرد بین حق و باطل است و از همین رو شاهد هستیم که تمامی ادیان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند و ظلم را محکوم می‌کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که فلسطین مظهر مظلومیت و اقتدار است، گفت: ما معتقدیم که مظلومیت و شهادت و اقتدار و عزت همواره از آن مسلمانان بوده و هست.
به گفته وی، در جریان نهضت عاشورا نام امام حسین (ع) برای همیشه در تاریخ ماند و درخشید و جریان‌ساز شد، شهادت افتخار است و خون شهدا مشعل انقلاب را روشن‌تر کرده است.

 

  • #کربلا_طریق_الاقصی