دوشنبه 26 شهریور 1403

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین:

غدیر اعلام یک نظام اندیشگی و رهبری وحکمرانی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است.

حجه‌الاسلام حمید احمدی در مراسم غدیر که با حضور جمعی از فرهیختگان و روحانیون اتباع افغانستاتی مقیم قم برگزار شد طی سخنانی به شرح واقعه غدیر در متن حوادث حجه‌الوداع پرداختند.


رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین: غدیر اعلام یک نظام اندیشگی و رهبری وحکمرانی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است.

حجه‌الاسلام حمید احمدی در مراسم غدیر که با حضور جمعی از فرهیختگان و روحانیون اتباع افغانستاتی مقیم قم برگزار شد طی سخنانی به شرح واقعه غدیر در متن حوادث حجه‌الوداع پرداخت و گفت: 

فهم و درک یک واقعه و رخداد سیاسی و اجتماعی نیازمند شناخت محیط و ادبیاتی است که واقعه در ظرف آن رخ‌داده است. پیامبر خدا در سال دهم هجری با بسیج مسلمانان اعم از مستطیع و غیر مستطیع حتی افراد کم توان شکوه حج و اقتدار امت اسلامی را به نمایش گذاشت. در این سفر علاوه بر آموز‌ه‌های معنوی و عبادی حج، جنبه های اجتماعی و سیاسی حج در آن برجسته و در فراز قرار دارد. 

ایراد خطبه در عرفات و منا از سوی پیامبر خدا که به صورت ضمنی و صریح خبر از ترک این جهان‌ می‌دهد، نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد که بعد پیامبر چه خواهد شد؟ این نگرانی هنگامی قابل درک است که توجه شود این سرزمین بیش از ۳۰۰ سال دولت و حکومت نداشته است و تجربه دولت را در حافظه تاریخی و فرهنگی خود ندارد و با ساز و کار انتقال دولت هم ناآشناست. اکثریت قریب به اتفاق این جمعیت که از حجاز آن روز هستند اولین بار دولت را در دولت نبوی تجربه کردند. 

در سال نهم هجری یعنی حجه البرائه امام علی بن ابی‌طالب به نمایندگی از پیامبر خدا، پایان حکومت قبیله‌ای و سیطره دولت مرکزی را بر سراسر شبه جزیره را اعلام می‌کند و یک دوره کوتاه انتقال از وضع موجود تا به توسعه قلمرو حکومت در همه اضلاع جامعه آن روز را بر اساس آموزه‌های وحیانی اعلام می‌دارد. 

این نگرانی و امر مهم با شجاعت و تدبیر پیامبر و یار صادقش امام علی در سال نهم هجری انجام گرفت. 

در سال دهم فرایند انتقال قدرت و آینده رهبری دینی جامعه و نیزحکمرانی بر اساس آموزه‌های اسلامی به امر وحی با تدبیر پیامبر به عنوان حلقه تکمیلی و تمام کننده نظام اندیشی و اجتماعی و سیاسی که از آن به نظام امامت و ولایت تعبیر می‌شود انجام گرفت. ابلاغ این امر مهم که عدمش به تعبیر قرآن کریم برابر با انجام نگرفتن امر رسالت است در منزلگاه غدیر خم که در نزدیکی جحفه واقع شده است بیان و اعلام شد و لذا بدان نامیده شد. 

از طرفی این واقعه پاسخی بود از سوی پیامبر خدا و به امر خداوند به نگرانی مردم درباره فردای دولت نوبنیاد اسلامی مدینه که آن روز بر کل حجاز چترش گسترده شده بود. اما با پاسخی ژرف اندیشانه به نیازهای عمیق جامعه در همه ابعاد دینی، اجتماعی و سیاسی که باید بر اساس اصول اسلامی راهبری و هدایت شود. یعنی رکن رکین دیانت محمدی، که اصل امامت است. این اصل استمرار و صیانت رسالت نبوی است که با انجام آن رسالت به کمال می‌رسد و دیانت محمدی دوامش تضمین و به اتمام خواهد رسید. 

حجت‌الاسلام احمدی با قرائت متن بخش‌هایی از خطبه پیامبر در منا و غدیر و بررسی سند و فهم اهل ادب و سیاست از مفاد و ظواهر کلام‌پیامبر در آن روز وقوع واقعه و نیز در دوره معاصر آن، برداشت‌های تاویل گرایانه از صاحبان اندیشه‌های پسینی در این رخداد را غیر‌منصفانه خواند و با استناد به کتاب کفایه الطالب اثر محمد بن یوسف  گنجی شافعی از علمای قرن هفتم اهل سنت ، به بررسی سند خطبه غدیر و فهم و درک شاعر برجسته عرب ، حسان بن ثابت پرداخت و گفت این برداشت که در همان جلسه بعد سخنان پیامبرخدا سروده ومورد تایید پیامبر قرار گرفت تصریح دارد که پیامبر، علی را امام و هادی جامعه و مسلمانان قرار داده است. 

وی گفت، استناد حضرت امیر علیه السلام به این خطبه در روز اول ورود با کوفه در هنگام زمامداری اش دلیل دیگری بر برداشت شیعیان از این خطبه است و مساله دیگر اعتراف برخی و نویسندگان اهل سنت به این‌که یکی از دلایل شورش مردم در عراق و حجاز علیه عثمان، باز‌خوانی خطبه پیامبر از سوی یکی از شخصیت‌های آن ایام بوده است. این امر بیانگر آن است که مردم دوره و عصر امام علی و پیامبر علیهما‌السلام فهم و درک شان از سخنان و واقعه غدیر صرفا اعلام اهمیت دوستی و محبت علی علیه‌السلام نبوده است بلکه بسیار فراتر و ژرفتر از توجیهاتی است که بعد برای فرار از عمل عده ای، بدان توسل جستند.