دوشنبه 26 شهریور 1403

در بعثه مقام معظم رهبری در تهران

نشست مشترک ستاد فرهنگی اربعین برگزار شد.

نشست مشترک مسئولان ستاد فرهنگی اربعین با حضور مسئولان ایران و عراق چهارشنبه 30 خرداد به میزبانی بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.


 این نشست که از ساعت ۷ صبح با حضور مسئولان و نمایندگان اعضای ستاد فرهنگی اربعین(کمیته های فرهنگی ایران و عراق)آغاز شد و تا ساعت ۱۷ ادامه یافت.

در این نشست ده گروه این ستاد که شامل:گروه رصد، شورای علمی،گروه کودک، گروه نوجوان، گروه قرآن و عترت، گروه بانوان،گروه مقاومت و ایثار ، شورای فضای مجازی، شورای مراسم،ستاد ملی اربعین دانشگاهیان می باشند، هر یک از این گروه ها طرح و برنامه خود را برای موسم اربعین ۱۴۰۳ ارائه و مورد بررسی قرار دادند و بسیاری از آنها را نهایی کردند.

حجت الاسلام «حمید احمدی» رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام والمسلمین « سید حمیدحسینی» مسئول فرهنگی اربعین در عراق، حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و رییس ستاد فرهنگی اربعین و مسئولان کارگروه های مختلف ستاد فرهنگی اربعین در نشست امروز این ستاد شرکت داشتند.

پس از استماع برنامه های کارگروهای مختلف این ستاد برای موسم اربعین در سال جاری، حجت الاسلام احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از برنامه های فرهنگی پیش بینی شده برای ایام اربعین ابراز خرسندی کرد و از همه اعضا و روسای کارگروه های مختلف این ستاد خواست با تمام توان برای اجرای موفق این برنامه ها تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط از ۶۰ عنوان رساله و پایان نامه دانشجویی در دانشگاه ها با موضوع اربعین دفاع شده است، روند همکاری های علمی و دانشگاهی میان دو کشور را در این زمینه کار ارزشمندی دانست که نیازمند تقویت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مسئول فرهنگی اربعین در عراق نیز ضرورت توسعه و تقویت اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در مورد اربعین را مورد تاکید قرار داد و خواستار فرهنگ سازی و آموزش این برنامه ها از جمله در حوزه زنان، کودکان و نوجوانان و عرصه های پژوهشی در طول سال به افراد علاقمند در عراق شد.

وی گفت: موسم اربعین ظرفیت عظیمی را در اختیار شیعیان و همه مسلمانان قرار داده است تا در زمینه فرهنگ سازی و آموزش اسلامی آحاد جامعه به ویژه در حوزه هایی مانند زنان، کودکان و نوجوانان از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام حسینی همچنین پیشنهاد کرد که کمیته علمی اربعین با حضور نمایندگان دو کشور به منظور تقویت ارتباطات دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی ایران و عراق هر چه سریعتر تشکیل شود.

حجت الاسلام اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق هم پس از دریافت گزارش اعضای کارگروه ها درباره زنان، قرآن، امور بین الملل، علمی و مطالعاتی ، رصد، کودکان و نوجوانان در موسم اربعین تصریح کرد: هر اقدامی در این زمینه ها که به گسترش فرهنگ و ارزش های موردنظر اهل بیت (ع) منجر شود، باید مورد حمایت قرار گیرد.

برگزاری همایش جهانی خانواده، برگزاری چندین محفل و شب شعر با حضور شاعرانی از کشورهای مختلف جهان، انتشار کتاب سفرنامه اربعین، اعزام بیش از یکصد قاری ممتاز قرآن کریم از ایران و کشورهای مختلف به مراسم اربعین، تجلیل از قاریان ممتاز قرآن، ایجاد کتابخانه کودک در موکب ها، برگزاری پویش خاطره نویسی اربعین، ایجاد مرکز پایش و رصد علمی تحولات اربعین، حمایت از آثار برتر دانشگاهی در این حوزه ، راه اندازی چندین موکب ویژه زائران خارجی، برگزاری همایش های ملی و بین المللی قبل و حین موسم، اجرای ویژه برنامه های مقاومت و تکریم موکب‌داران، تجلیل از خانواده شهدا و برگزاری اختتامیه هشتمین سوگواره «عبرات» از جمله برنامه های امسال ستاد فرهنگی اربعین حسینی در سال جاری است که از سوی مسئولان کارگروه های مختلف آن در جلسه امروز اعلام و نهایی شد.