شنبه 6 مرداد 1403

حجه الاسلام دکتر میر احمدی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری: اصول حرکت امام حسین در نهضت عاشور می تواند مبنا و نظام معنایی تمدن نوین اسلامی باشد.

در پیش نشست سومین همایش بین المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر که از سوی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین برگزار گردید چند تن از اساتید مقالات شان را ارائه کردند.


حجه الاسلام دکتر میر احمدی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری:

اصول حرکت امام حسین در نهضت عاشور می تواند مبنا و نظام معنایی تمدن نوین اسلامی باشد.

در پیش نشست سومین همایش بین المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر از سوی دانشگاه شهید بهشتی و کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین برگزار گردید در این نشست چند تن از اساتید مقالات شان را ارائه کردند.

 حجه الاسلام والمسلمین دکتر باباپور رئیس هیئت علمی همایش در ابتدای نشست  

 ایشان توضیح کوتاهی از اهداف این نشست و اقدام‌های انجام گرفته ارائه داد و گفت: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد هم اندیشی اهل فکر و فرهنگ و استفاده از ظرفیت اربعین، این همایش ها و نشست ها می‌تواند زمینه ساز رسیدن به اهداف بلند حرکت بزرگ اربعین باشد.

 وی اعلام داشت تا کنون بیش از ۵۰ مقاله از ۴ کشور دریافت گردید و تا ۲۰ اسفند فرصت ارسال مقاله وجود دارد.

اولین سخنران این نشست دکتر واعظی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی بود وی با بیان و تحلیل اربعین در متون دینی به تبیین نسبت اربعین و عاشورا و حکمت آن، گفت: در مضامین مکان‌ها و زمان‌هایی وجود دارند که خاص می‌باشند، یکی از این زمان‌ها اربعین می‌باشد و مفاد روایات این است که بلوغ و کمال انسان در استمرار عمل همراه با خلوص است. یعنی انجام عمل بدون مشروط سازی بلکه عمل باید مطلق و خالصانه باشد که این عمل در دو حالت خواهد بود:

۱_عمل اخلاقی

۲_عمل عبادی

با توجه به این مسئله قیام عاشورا کاملاً یک عمل و حرکت از خلوص محض برخوردار است این رویداد از هر نوع تعلق جداشده و با توجه به خالصانه بودن قیام عاشورا با اربعین به کمال می‌رسد، بدین شکل که با اربعین عاشورا تبدیل می‌شود به یک مسئله فراتاریخی، در امور متعارف دنیا وقتی یک میوه به کمال می‌رسد نهایتا پایان می‌یابد، اما عاشورا کمالش به اربعین است و هر بار تازه تر می‌شود مانند هر بار خواندن قرآن که یک نزول جدید است و هربار تکرار عاشورا و اربعین پیام جدیدی به انسان می‌دهد.

 دکتر مهدوی سمنون

رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی سخنران دیگر این مراسم بود که درباره اربعین و مقاومت اسلامی مباحثش را ارائه کرد 

وی گفت:مهم‌ترین مسئله جهان اسلام و بشریت در حال حاضر موضوع غزه و فلسطین است با پیش‌آمد موضوع غزه مسائل دیگر فرعی و در حاشیه قرار می‌گیرند. وی بیان داشت اگر پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)بودند نسبت به موضوع غزه چه واکنشی نشان می‌دادند و با اشاره به سخنان شهید مطهری در مورد شمر زمانه که همان‌صهیونیست‌ها می‌باشند اظهار داشت: تعبیر حضرت امام خمینی رحمت الله علیه که بیان کرده‌ غزه قلب جهان اسلام است.

با توجه به تمام جوانب دال مرکزی اربعین چیزی جز سفر حضرت زینب سلام الله علیها برای زنده نگه داشتن حرکت عاشورا و اهل بیت نیست و اما حالا دال مرکزی اربعین نسبت اربعین و غزه است

و پیشنهاد داشته که محورهای هایش‌ها و تولیدات و اثرها هم در همین قالب آورده شود تا ان شاءالله بتوانند همبستگی را در جهان اسلام و اربعین و غزه همراه کند.

مبارزان فلسطین از شعارهای عاشورا استفاده می‌کنند به همین دلیل است که در غزه امروز یک جامعه ایمانی شکل گرفته و یقیناً مقاومت فلسطینی‌ها در برابر جنایات صهیونیست‌ها متأثر از نهضت عاشورا و اربعین است.

 مقاله دکتر صادق زاده با موضوع "اربعین حسینی به مثابه رسانه جهانی" در چهار محور دیپلماسی: ۱_بیداری۲_وحدت۳_دفاعی۴_تربیتی ارائه کرد و بیان داشت اهمیت اربعین این است که اربعین رسانه پر قدرت عاشوراست و فریاد وحدت و یک سرمایه اجتماعی برای مسلمانان و جهان اسلام است.

و در پایان حجه الاسلام والمسلمین دکتر منصور میر احمدی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در مقاله‌ای با تحلیل محتوای روابط اجتماعی و رفتار و گفتار امام حسین علیه السلام، بیان کرد: هدف در تحلیل سخنان و رفتار امام از مدینه تا کربلا،کشف نظام معنایی این قیام و رسالت‌های گوناگون امام است که با مطالعه سخنان و رفتار امام با دوستان و دشمنان به اصولی دست می‌یابیم وی بیان داشت: اهم این اصول اخلاق اجتماعی امام عبارتند از: خدا باوری ،آگاهی بخشی،خیرخواهی،محبت و مهرورزی، وفای به عهد و قرار داده و احترام به انتخاب و آزادی دیگران. این اصول وقتی در کنار هم قرار بگیرند می‌توان به یک نظام معنایی خاص رسید

با توجه به تحلیل این مجموعه سخنان و رفتار کاملاً خداباوری عمیق و گسترده‌ای آشکار است و این عبودیت کاملاً در روابط اجتماعی وجود دارد و در رفتار امام آگاهی بخشی مشهود است و اهداف آشکار و مسیر واضح است که تماماً بر همین باور خدا محوریست و حتی خیرخواهی برای دشمنان در این اصل رفتاری خودشان پیدا و واضح است یا در شب عاشورا قبل از شروع جنگ و یا در روز عاشورا و حتی در وسط جنگ این محبت و مهرورزی که امام یک اصل قرار داده حتی به دشمنان هم نشان می‌دهد و این امر تناقض و ناسازگاری با اصل عزتمندی امام ندارد زیرا امام در عین محبت و مهرورزی جمله معروف هیهات من الذله را بیان می‌نمایند که اصل و تمام عزتمندی را آشکار می‌کند

استاد میراحمدی افزود؛ به طور کلی همه این ابعاد نشان از خدا محوری این حرکت است و اصول بیان‌گر ایجاد یک سبک خاص اخلاقی و اجتماعی می‌باشد حتی در اوج عملیات نظامی این الگوی اخلاقی حاکم است.

معاون امور بین‌الملل بعثه گفت: اصول حرکت نهضت عاشورا می تواند مبنا و نظام معنایی تمدن نوین اسلامی قرار گیرد.

این نشست صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی، مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان با حضور جمعی از اساتید و محققان برگزار شد و به صورت زنده از شبکه عبرات پخش گردید.