پنج شنبه 29 شهریور 1403

زیارت جامعه، ترجمان روح بلند هیئت کامله انسان!

امام هادی (علیه‌السّلام) دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد(ع) است. در سوم ماه رجب سال ۲۵۴ق به شهادت رسید.


زیارت جامعه، ترجمان روح بلند هیئت کامله انسان!

 

 

◇زمانه‌ای خشن که در آتش کینه و جدال و منازعات قومی جامعه ای را به کینه‌ها گرفتار ساخته است. روزگاری که زمامداران خشونت طلب، با خوف و خفت و فساد همه حیات و جامعه را تیره و مکدر کرده اند!

حاکمان با بی‌تدبیری و عالمان با دنیاگرایی و اصحاب قلم و اندیشه با بی‌مسئولیتی، هر روز بر ناشکیبایی قومی، طایفه‌ای و فرقه ای دامن زده و وضع را بدانجا رساندند که حکمرانان متصلب و بی‌خرد عباسی به جانبداری از فومی و ترس از قوم دیگر ناگزیر به تغییر مرکز حکمرانی از بغداد به سامرا شدند. 

در چنین جامعه‌ای که زمامداران همه مسائل کشور را با برق تیغ‌های شمشیرها و قدرت بازوان مسلمانانی عاری از معارف و معنویت چاره‌جویی می‌کنند.

و آسودگی‌شان را با عیاشی و فساد برابر دانسته و امنیت و بقای خود را در تفرقه و چندپاره‌گی ملت می‌جویند و حفظ تنش را در جامعه راهکار این مقصد دانسته و به کمک عالم نمایانان درباری و زورمداران و دولت‌مردان عاری از دیانت، هر روز با طرح مباحثی خشک و بی‌روح در کلام و امور اعتقادی و فرقه سازی به مجادلات و تنازعات بی‌حاصل دامن زده تا معنویت و ظرائف و لطائف دینی که مغناطیس ربایش قلوب و روح‌های تشنه حقیت ایمان و اسلام را خسته و محروم از دامن مردان خدا و دین خدا نمایند و در زمانه‌ای که قلوب و اندیشه های بی‌غش و عاری از دغل و تباهی متوجه مرقد پاک و آستان بلند حضرت سیدالشهدا علیه السلام و دیگر امامان پاک امت است. حکومت به شدت عمل و عناد با این بارگاه‌های نورانی به تخریب و قتل روی آورده است.

 از دگر سو بر اندیشه ها و صاحبان خرد ناب و مفسران و هادیان طریقت محمدی سخت گرفتند تا مردم از ساحت پاک ایشان معرفتی کسب ننمایند و هر گوته ارتباط و تعامل علمی و معنوی اجتماع بزرگ اسلامی را با میراث‌دار معنویت و دانش و هدایت محمدی سد کردند. 

اما او به امر خداوند امان و امام جامعه است و برگزیده پیامبر خدا برای اتصال امت با خالق و ملک با ملکوت و سیراب کردن‌شان از چشمه‌سار همیشه جاری علوم آل الله است. 

او هادی فرزانه ، هوشمند ، پاک و پاکیزه کاروان بزرگ ولایت است. 

چو جد بزرگوارش علی بن حسین علیهماالسلام برای ابلاغ پیام و روح دیانت محمدی ، ادبیات خاصی بر‌می‌گزیند که بسی هوشمندانه و تشخیص درست از نیاز زمانه و زندگی مردم در آن روز و دیگر روزگاران تا به امروز و فرداست. 

ادبیات و گفتمان معنویت در قالب دعا و زیارت نامه!

آیین و آداب دینی شیعی با ادبیات غنی و رازگونه و جذاب، مفاهیم بلندی از آموزه های دینی و اخلاقی و معنویت و عرفان اسلامی را به همراه دارد. متون زیارات بر جای مانده از امامان شیعه عليهم السلام اسناد حقانیت معرفت ناب و دستور سلوک معنوی و انسانی است که ترجمان روح بلند آن بزرگان و هیئت کامله انسان یعنی آل‌الله است. 

امام هادی علیه السلام در فضای خفقان و بسته و خشن و فرقه گرایی خود ساخته حکومت و منازعات فرعی و بی‌ثمر، برای ابلاغ و بیان معارف متعالی اسلام از ادبیات و قالب زیارت بهره جستند و به تبیین توحید ، نبوت ، امامت و ولایت پرداختند و در همین ادبیات و قالب به طرح اندیشه سیاسی شیعه که کانون آن امام معصوم است؛ به جهاد فکری و معرفتی پرداختند و در ایجاد و گسترش فرهنگ معنوی دعا ، مناجات و زیارت و تقویت پیوندهای روحی مردم با خداوند و اولیائش تلاشی وافر و جهادی شایسته نمودند.

 زیارت جامعه کبیره از این ذخایر و تراث معنوی متعالی و قدسی امام و ره‌آورد این رهیافت و اندیشه از امام علی الهادی علیه السلام است. 

که سروده عارفانه‌ای از قلب و اندیشه پاک در باریابی به حریم های قدسی مرقدهای نورانی انشا و توصیه و تعلیم فرمودند. 

زیارتی که منشور ولایت ، امامت و توحید است و در آستان‌های همه امامان، آن میراث‌داران فرهنگ و رسالت محمدی بهترین و کامل ترین عهدنامه و مناجات و زمزمه‌های عاشقانه است. زیارتی جامع در بازخوانی و تجدید عهد و سند تولی و تبری و ترنم و سروش نغمه های آسمانی و تجلی بخش عکس مه‌رویان بستان خداست. 

آن خیالاتی که دام اولیاست/

عکس مه‌رویان بستان خداست.

امروز این تراث گرانسنگ و منشور جاوید ولایت و عهدنامه مودت و ارادت به آستان‌های عز و کرامت آل‌الله از آن امام فرزانه و جوان شهید ، پاک ، رهنما و هادی خلق به سوی خالق در اختیار ماست و همه مفتخریم و بدان مباهات می‌کنیم که این زیارت نامه زبور عاشقانه‌های ما به ساحت این خاندان کرم ،عزت ، علم ، معنای حیات و صاحبان فضیلت‌‌های نورانی است.

●اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ.

حمید احمدی

                                                                           ۲۴دی‌ماه ۱۴۰۲

سالروز شهادت‌امام هادی علیه السلام