جمعه 30 شهریور 1403

22 مهر 1402 - 13:47

برگزاری نشست علمی مقایسه پیاده روی اربعین با سایر زیارت های پیاده جهان معاصر

ارائه پژوهش (مقایسه پیاده روی اربعین با سایر زیارت های پیاده جهان معاصر )با ارائه جناب دکتر محمد رضا پویافر در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.


برگزاری نشست علمی مقایسه پیاده روی اربعین با سایر زیارت های پیاده جهان معاصر

به همت گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت نشست علمی «مقایسه پیاده‌روی اربعین با سایر زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» با سخنرانی دکتر محمدرضا پویافر روز شنبه ، 22 مهر 1402 در سالن جلسات پژوهشکده برگزار شد.

دکتر محمدرضا پویافر. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین که صاحب تحقیقاتی در حوزه جامعه‌شناسی دین و نیز جامعه‌‌شناسی زیارت است، در نشست علمی «مقایسه پیاده‌روی اربعین با سایر زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» نخست توضیحاتی درباره برخی پژوهش‌هایی که در حوزه اربعین داشته ارائه کرد. ایشان در همین زمینه گزارشی از کتاب‌های «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» و نیز «آیین نیکی: مطالعه جامعه‌شناختی خیر دینی در آیین پیاده‌روی اربعین» داد.

وی در ادامه در مقدمه‌ای به این موضوع پرداخت که مطالعات و پیمایش‌های دینداری در حوزه جامعه‌شناسی در سه بعد قابل بررسی و پژوهش است. وی این ابعاد را بعد شناختی، بعد عمل دینی و بعد تجربه و عواطف دانست.

ایشان سپس با بیان این موضوع که ما در جهان زیارت‌هایی داریم که بخشی از عمل زیارت با پیاده‌روی و طی کردن مسیر زیارت محقق می‌شود، به معرفی و بیان ویژگی‌های هفت مورد از این نوع آئین‌های زیارتی در جهان پرداخت. این موارد عبارت بودند از: مراسم زیارتی کومبه میلا در هند، آئین زیارتی شیکاگو در ژاپن، مسیر زیارت جاده سانتیاگو در اسپانیا، زیارتگاه فاطیما در پرتغال، مراسم ویافرانسیجنا در ایتالیا، مراسم گوادالوپ در مکزیک؛ مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق.

ایشان در پایان ضمن بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های اربعین با دیگر مراسم‌های زیارتی، مهترین تمایز و ویژگی این مراسم با دیگر زیاره‌های پیاده در جهان را تکثر امیر خیر دینی در این مراسم دانست و در همین رابطه مستنداتی ارائه کرد.