جمعه 30 شهریور 1403

گردهمایی اربعینی‌های اتباع افغانستان

این گردهمایی با هدف برسی موانع ، چالشها و مشکلات مهاجران افغانستانی برای تشرف در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق با حضور مسئولین هئیت های مذهبی افغانستانی و حجت السلام دکتر احمدی مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین برگزار شد .


به گزارش خبرگزاری الاربعین ؛ 
گردهمایی اربعینی‌های اتباع افغانستان با حضور هیئت‌های مذهبی مهاجرین افغانستان در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در روز یکشنبه ۲۹ مرداد برگزار شد .
این مراسم در ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد .
بعد از تلاوت قرآن کریم مداحی و شعرخوانی مداح افغانستانی جناب آقای نجفی حال و هوای اربعینی به جلسه داد .
اولین سخنران  حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن موسوی، مسئول دفتر نمایندگی مرکز تبیان در تهران بود که ضمن خوش آمد گویی به حضار از زحمات مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل در عزیمت زائران افغانستانی به سفر معنوی اربعین تقدیر و تشکر کرد . 
وی در ادامه به حضور ۵۰ هزار زائر افغانستانی در ایران که از مرز چذابه وارد کشور عراق می شوند اشاره داشت که با تمهیدات و اقدامات کشور ایران این امر محقق می شود . 
ایشان در ادامه به مشکلات و مسائلی از قبیل تاخیر در صدور ویزا کشور عراق اشاره داشت که باعث میشود زائران افغانستانی در مرز معطل بماند و در برخی از مواقع به دلیل عدم صدور ویزا زائر از مرز برگشته است و موفق به زیارت نشده اند . 
وی به یکی دیگر از مشکلات افغانستانی هایی که از ایران وارد کشور عراق میشوند اشاره کرد و گفت: زائر افغانستانی جهت زیارت ویزا میگیرد و وارد جمهوری اسلامی ایران می شود تا به زیارت برود وقتی وارد کشور عراق می شود بعد از آن نمی تواند به ایران برگردد و نداشتن ویزا برای برگشت به ایران مشکلاتی را برای زائران افغانستانی به وجود می آورد که درخواست می شود به این مسئله رسیدگی شود .
در ادامه برنامه گروه سرود اسراء که متشکل از نوجوانان و جوانان ایرانی و افغانستانی بود به اجرای سه قطعه زیبا اربعینی پرداختند.
سخنران بعدی مراسم آقای دکتر علیپور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اتباع افغانستانی که این عزیزان برادران و خواهران ما هم خانه ما هستند سخنان خود را آغاز کرد .
مدیر مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور گفت : اقدامات بسیار خوبی برای تسهیل در امر زیارت افغانستانی های عزیز صورت گرفته است که به ساماندهی اومور مهاجرین در زیارت اربعین منجر شده است انجام برنامه ریزی های ویژه چه برای افغانستانی های داخل کشور و چه مسافرانی که از افغانستان به ایران و سپس به عراق سفر میکنند .
علیپور از تشکیل کمیته منسجمی برای این منظور خبر داد که در آن قومیت و مذهبیت کنار خواهد رفت و زیارت اربعین ابا عبدالله الحسین علیه السلام به خوبی انجام میگیرد .
وی افزود به دلیل اهمیت زیارت اربعین این امر باید سهل و آسان و در عین حال ارزان برای زائر صورت بگیرید . در سالهای قبل کمی بی نظمی برای ورود و خروج زائران افغانستانی بود امسال مرزهای مشخص برای زائران افغانستانی تعیین شده است .
سخنران بعدی حجت الاسلام و المسلمین صالحی بودند که ضمن تشکر از دست اندر کاران ستاد و خادمان اربعین حسینی زائران حسین بن علی علیه السلام را شایسته تقدیر دانستند. 
در این مراسم از زحمات معاون اسبق فرهنگی اداره کل اتباع و مهاجرین وزارت کشور در ۳۷ سال خدمت در حوزه اتباع با هدایایی تقدیر و قدردانی شد.

پایان پیام/