شنبه 31 شهریور 1403

08 مهر 1399

12 میلیون کودک یمنی از نیازهای اولیه خود محرومند/ یمن را فراموش نکنیم

همایش بین المللی «شب یمن» ساعتی پیش با حضور دکتر حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و حضور مجازی دکتر مسعود شجره، رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و و جمعی از شاعران و اندیشمندان آغاز شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین؛ همایش بین المللی «شب یمن» ساعتی پیش با حضور دکتر حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل  و حضور مجازی دکتر مسعود شجره، رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و و جمعی از شاعران و اندیشمندان آغاز شد.

بخش آغازین این برنامه تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط سید مصطفی حسینی، قاری بین المللی کشورمان بود.

در ادامه سیاحی، نماینده کمیته فرهنگی ستاد اربعین به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این مراسم هر ساله در کربلای معلی، برگزار می‌شد به پاس مردم مقاوم یمن، اما امسال به خاطر  بیماری کرونا و لزوم رعایت مسائل بهداشتی که نتوانستیم حضور پیدا کنیم، در پایتخت جمهوری اسلامی ایران، میزبان عزیزان هستیم.

بخش بعدی این برنامه اجرای برنامه شاعر آیینی و جوان فلسطینی، «منعم محمد» و مرثیه خوانی با موضوع حوادث عاشورا و در وصف حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود.

سخنرانی دکتر شجره، رییس کمیسیون حقوق بشر لندن، به زبان انگلیسی بخش دیگر این برنامه بود.

وی عنوان کرد: در ابتدا متمایلم از برگزار کنندگان برای برگزاری این رویداد مهم تشکر کنم که به بررسی یکی از مهم ترین مسائل زمان ما یعنی جناتی که از سال 2015 در یمن اتفاق می افتد و تأثیراتی بر زندگی مردم یمن دارد می پردازد. و نیز از این که به حقیر افتخار دادید که با شما سخن بگویم سپاسگزارم.

دکتر شجره افزود: اما بدون هیچ مقدمه ای می خواهم تأکید کنم که بدون شک بحران یمن بزرگترین بحرانی است که امروزه جامعه­ای در جهان با آن مواجه شده است. ما می دانیم که محافظه کارانه ترین تخمین این است که 24 میلیون انسان در یمن به کمک های غذایی، آب و نیازهای اولیه که برای زنده ماندن لازم است، محتاج هستند. این یعنی 80 درصد جمعیت کشور. تصور کنید که 80 درصد جمعیت که فقیرترین ملت در خاورمیانه هم هستند با این شقاوت ها مواجه اند و از جانب چه کسانی؟ از جانب کسانی که یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه خلیج فارس هستند و با کمک و حمایت دیگران مانند امارات، در واقع عربستان که خط مقدم این خشونت ها و قساوت ها است. ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی هم همه حامی این جریانند. اکنون ما می دانیم و شواهد بسیاری وجود دارد که اسرائیل هم در این قضیه دخیل است. در واقع خلبانان اسرائیلی به بمباران می پردازند و از عملیات های نظامی حمایت می کنند. این خیلی ظالمانه و بیدادگرانه است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی خاطرنشان کرد: شما دارید در مورد کم برخوردارترین و فقیرترین جامعه در منطقه صحبت می کنید. این مردم در حال حاضر، حتی نمی توانند از خودشان مراقبت کنند تا چه رسد که بخواهند با این تجهیزاتی که از همه جای عالم در کنار هم گرد آمده و پیچیده ترین سلاح ها را استفاده می کند مقابله کنند. نتیجه چیست؟

وی افزود: نتیجه این است که 12 میلیون کودک یمنی از اساسی ترین نیازهای روزانه شان محروم شده اند. آن ها دسترسی به مدرسه و بیمارستان ندارند. 50 درصد بیمارستان ها در کشور یمن، هیچ فعالیتی ندارند. دکترها و پرستارها حقوقی دریافت نمی کنند. از رسیدن غذا، دارو و نیازهای اولیه مردم ممانعت می شود. و بالاتر از همه این ها کرونا در حال گسترش است. و عربستان سعودی و هم پیمانان آن ها بریتانیا، امارات، و اسرائیل مانع از ورود غذا و دارو به یمن می شوند. کرونا و بیماریهای دیگر هم وجود دارند.

وی همچنین تصریح کرد: واقعاً غیرقابل باور است که در جامعه امروز که اگر یک خودکار درجایی بیفتد همه عالم از آن با خبر می شوند و همه شروع به داد و فریاد می کنند و می گویند چرا هیچ کس کاری نمی کند، چطور می شود که از 2015 تاکنون هیچ کس کاری نکرده است؟ چرا هیچ کس برای این یورش بی رحمانه بر انسان های بیگناه معمولی بازخواست نمی شود؟  17 هزار و پانصد شهروند بی گناه کشته شده اند. این آمارهایی که من می دهم محافظه کارانه ترین آمارهاست. آمارهایی هم هستند که عددهای بسیار بزرگتری را نشان می دهند. اما این چیزی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند. حداقل 17000 شهروند بیگناه کشته شده اند. بچه ها از رفتن به مدرسه منع شده اند. بچه ها از غذا منع شده است. این مسأله دائما در حال تکرار و تکرار و تکرار است.

دکتر شجره خاطرنشان کرد: چگونه است جوامع بین المللی، همه این قهرمانان حقوق بشر، ایالات متحده که مجسمه آزادی دارد و مثلا تلاش می کند تا دموکراسی را برای همه جهان به ارمغان بیاورد؟ سازمان ملل؟ فایده این ها چیست؟ فایده دادگاه بین المللی چیست؟ فایده سازمان های بین المللی چیست؟ اگر ناتوانند که از شهروندان عادی یمنی حمایت کنند. و برای اینکه این لیست تکمیل شود اخیراً شنیدیم که چند دانشجو در ایالات متحده به اتهام جمع آوری خمس برای تهیه غذا و دارو برای مردم مظلوم یمن دستگیر شده اند و به آن ها گفته شده است که این امری غیرقانونی است. فروش سلاح و دادن آن به دولت عربستان سعودی برای کشتن مردم غیرقانونی نیست اما فرستادن دارو برای شهروندان بیگناه و غیرنظامی غیرقانونی است. این یک فاجعه است. این دورویی است. مردم باید ایالات متحده را قضاوت کنند نه رسانه ها و تبلیغات خودشان و نه بر اساس دروغ پراکنی و خبرهای جعلی. مردم باید آمریکا را بر مبنای یمن قضاوت کنند. مردم نباید اسلام عربستان را بر اساس آنچه که می گویند، بر اساس قرآن هایی که در جهان توزیع می کنند قضاوت کنند، بلکه باید آن ها را بر اساس آنچه که در یمن انجام می دهند قضاوت کنند. یمن اکنون در واقع معیار قضاوت انسانیت در سرتاسر جهان است و معیار قضاوت بی رحمی هایی که در سراسر دنیا اتفاق می افتد و این که چه کسانی این جنایات را مرتکب می شوند. برادران و خواهران گرامی من، وقت زیادی ندارم که بیش از این توضیح بدهم و البته نیازی هم به توضیح بیشتر نیست.

وی در پایان گفت: ما هر روز ناعدالتی و وحشی گری که اتفاق می افتد را مشاهده می کنیم. آنچه که می ماند وظیفه ما است که برای یمنی های بدون سلاح و تریبون بایستیم و بگوییم که ما ساکت نخواهیم ماند. ما قیام خواهیم کرد. ما برای عدالت قیام خواهیم کرد. و ما کسانی که این جنایات را مرتکب می شوند، مسئول خواهیم دانست. خواهشمندم، لطفاً یمن را فراموش نکنید. یمن را فقط در کنفرانس ها بیاد نیاورید. یمن را فقط زمانی که مردم در حال کشته شدن هستند بیاد نیاورید. آن ها را هر روز و هر شب و هر زمانی که دعا می کنید بیاد بیاورید.

برای آنان دعا کنید و برای آنان سخن بگویید و برای آنان قیام کنید.

بسیار متشکرم

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

اجرای دو قطعه در مدح ائمه اطهار(ع) توسط گروه سرود سفیر عشق از شهر مقدس قم نیز دیگر برنامه بخش اول این همایش بود.