شنبه 31 شهریور 1403

07 مهر 1399

دفاع مقدس و نهضت حسینی وجه تشابه بسیاری دارند/ عاشورا، یک حادثه الهام بخش ابدی است

همانطور که در روایات بیان شده و به تعبیر مقام معظم رهبری، عاشورا در یک روز اتفاق نیفتاد بلکه این حادثه الهام بخش بود، فرهنگ آفرین بود و جریانی را در تاریخ اسلام رقم زد که آثارش هنوز جلوه گری می کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه امام صادق (ع)، در نشست «اربعین و دفاع مقدس»  عنوان کرد: ضمن درود به ارواح طیبه همه شهدا، شهدای صدر اسلام، شهدا کربلا، شهدای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و با گرامی داشتن یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، که با شهادت خود شرایط جدیدی را در مقاومت منطقه  و تداوم حرکت ایستادگی رقم زدند، به بررسی موضوع «دفاع مقدس، تجلی گاه ارزش های نهضت حسینی» می پردازیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با حماسه عظیم سیدالشهدا(ع)، همانطور که در روایات بیان شده و به تعبیر مقام معظم رهبری، عاشورا در یک  روز اتفاق نیفتاد بلکه این حادثه الهام بخش بود، فرهنگ آفرین بود و جریانی را در تاریخ اسلام رقم زد که آثارش هنوز جلوه گری می کند.

حجت الاسلام و المسلمین نگارش، افزود: امروز اگر دفاع مقدس، ایستادگی و مقابله با باطل در دنیا مطرح می شود، به برکت وجود همان فرهنگ عاشورا و ایستادگی است که سیدالشهدا(ع) شرایط آن را رقم زد و فضای و ایستادگی را به بشریت آموخت. با اندکی توجه در موضوع دفاع مقدس، وجوه تشابه بسیاری را میان نهضت امام حسین(ع) و دفاع مقدس مشاهده می کنیم.

 وی با بیان اینکه امروز در خصوص دفاع مقدس آنچه ما شاهد آن هستیم، تجلی مبازه با باطل است، یعنی حق طلبی و مبارزه با باطل در دفاع ما مشهود است، در حادثه عاشورا نیز همین اتفاق رقم خورد و امام حسین(ع) حق طلبی کرد و در مقابل باطل ایستادگی کرد برای رضا خدا و وجود مبارم امام حسین حق طلبی کرد و در مقابل با باطل ابستاد برای رضای خدا.  در جنگ 8 ساله نیز شاهد بودیم که این اتفاق فقط برای رضا خدا و حق طلبی رخ داد.

رئیس پژوهشگاه امام صادق (ع) با اشاره به سخنی از شهید مطهری، خاطرنشان کرد: تعبیر شهید مطهری درباره قیام و اینکه قیام اگر برای رضای خدا باشد، می تواند تاثیرگذار باشد، بسیار تعبیر بلندی است، اینکه می فرمایند، اگر قیام خالصا الی الله باشد،  عظمت پیدا می کند، اگر امروز عظمت نهضت امام حسین(ع) مطرح است، به جهت وجهه الهی و خلوصی است که در وجود مقدس امام حسین (ع) و صحابه باوفایشان مطرح بود، همین اتفاق، در باره رزمندگان ما هم به چشم می خورد، آن ها برای رضای خدا مبارزه می کردند.

 وی افزود: یکی دیگر از وجه تشابه حادثه کربلا و جنگ 8 ساله ما، بحث عدم ترس و هراس بود، ما در حادثه کربلا شاهدیم که قدرت معنوی عظیمی  در اصحاب حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشت و در نقطه مقابل این قدرت معنوی، ترس و هراس عظیمی بود که در لشگر دشمن وجود داشت. همین امر در دفاع مقدس نیز به چشم می خورد، آنجایی که رزمندگان اسلام به خاطر کسب رضای الهی چنان قدرت معنوی پیدا میکردند که  شب های عملیات را با احوالی غیر قابل توصیف می گذراندند.

حجت الاسلام نگارش با اشاره به وضعیت شب های عملیات در زمان جنگ ایران و عراق، گفت: وضعیت عرفانی و حال و وضع رزمندگان اسلام، سرشار از عشق بود و مناجات، این حالت عارفانه ای که بچه ها داشتند، برگرفته از حادثه عظیم عاشورا  است، همانطور که در روایات خواندیم، به برکت وجود امام حسین(ع) در شب عاشورا، همین حالات به چشم می خورد، زمانی که حضرت امام حسین(ع) می فرمایند، من بیعتم را برداشتم، عکس العمل صحابه ایشان دیدنی است.بنابراین وجه تشابه دیگر دفاع مقدس و نهضت حسینی در این  نکته نهفته است.

وی عنوان کرد: تعبیر حضرت امام (ره) که می فرمایند، اگر سیدالشهدا(ع) نبود، نهضت دفاع مقدس پیش نمی رفت، این ایستادگی و  تبلور مقاومت درطول تاریخ تاثیر گذار بوده و امروز به برکت همین نهضت، در عارق، سوره و فلسطین، مبارزه با باطل شکل می گیرد.  امرز ما می بینیم که شهادت طلبی و شوق به شهادت جلوه گیری می کند، این شوق پیر و جوان نمی شناسد، در حادثه عاشورا هم همین طور بود، همه گرو های سنی در مصاف با باطل شرکت می کردند.

رئیس پژوهشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: این فرهنگ عاشورایی و دفاع از حریم ارزش های اسلام ناب را ما اکنون هم شاهد هستیم و اگر این اتفاق تداوم و استمرار داشته باشد، شاهد آثار بیشتر سلوک عاشورایی هستیم و اثر ایستادگی ها دوچندان خواهد شد.