پنج شنبه 29 شهریور 1403

مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» در قم برگزار شد/ رونمایی از پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان+فیلم

مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.


 مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» به همراه رونمایی از «پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور جهان»، صبح امروز چهارشنبه ـ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ـ در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله «رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور و جمعی از فرهیختگان و اصحاب رسانه، حضور داشتند.

آیت الله رمضانی در این مراسم با اشاره به بعد تمدنی اربعین اظهار کرد: امروزه اربعین یک پدیده بزرگ و یک پدیده تمدنی است. اگر نگاه تمدنی به اربعین داشته باشیم، آن وقت وظیفه اصحاب رسانه و هنرمندان، وظیفه پررنگی خواهد بود. امسال ۲۱ میلیون زائر از ۱۰۰ ملیت در اربعین، حضور پیدا کردند. هر جا که فرصتی باشد، دشمن برای تحریف آن تلاش می کند و ما حتما در آینده با یک سری تحریف ها در خصوص اربعین مواجه خواهیم بود، لذا باید با روایت گری صحیح از اربعین، جایی برای تحریف آن باقی نگذاریم.

وی، سلوک الی الله و سلوک توحیدی یکی از ویژگی های تمدن اربعینی، سلوک الی الله و سلوک توحیدی است که انسان را عدالت خواه  تربیت می کند. اگر بخواهیم پدیده تمدنی اربعین، جلوه گیری کند، باید سبک زندگی اهل بیتی آموزش داده شود و برای تحقق عدالت هزینه بدهیم. نمی توان از اربعین سخن گفت و از غزه و کودکان و زنانی که در آنجا به شهادت می رسند، سخن نگفت و در برابر ظلم ایستادگی نکرد.

اربعین؛ یک رسانه بزرگ و قدسی

حجت الاسلام و المسلمین «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین در بخش دیگری از مراسم با اشاره به ابعاد رسانه ای پدیده اربعین اظهار کرد: خبرگزاری ابنا در مناسبت های مذهبی یک تریبون خوب و فعال است، باید از مدیریت و همکاران این خبرگزاری تشکر کنیم که در زمینه معرفت افزایی در خصوص اربعین در طول سال، فعال است. اربعین به مثابه یک رسانه بزرگ و قدسی است که کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی را دارد و همه ارزش های خبری شامل شمولیت و شگفتی در اربعین، موجود است.

 وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نشست های متعددی را در اربعین با مهمانانی از کشورهای مختلف برگزار کرد. ما نیاز به حضور نخبگان و فرهیختگان برای تقویت جنبه نظری در اربعین داریم. ما نباید اربعین را مناسکی همچون مناسک های معمول دیگر بدانیم و گرنه به اهداف تمدنی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، نمی رسیم.

«حسن صدرایی عارف» مدیر مسئول خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا با اشاره به آثار رسیده به رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ اثر از افراد مختلف و از شش کشور به دبیرخانه این رویداد رسید، آثار از سوی هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت و ۴۰ اثر منتخب شد که هدایایی تقدیم صاحبان این آثار می شود.

وی ادامه داد: ما سال آینده دومین دوره این رویداد را با گستره جغرافیایی بزرگ تر و به صورت قوی تر، برگزار خواهیم کرد. امروز از پوستر ویژه اربعین در ۶۳ کشور رونمایی می کنیم، سال گذشته از کتابچه اربعین در ۴۰ کشور رونمایی کردیم و امیدواریم که سال آینده از پوستر اربعین در ۱۱۰ کشور رونمایی کنیم.

تقدیر از خادمان فرهنگی اربعین

در بخش دیگری از مراسم که با اجرای خانم دکتر «زینب جابر» مجری توانمند صدا و سیما، برگزار شد، از استاد «مسعود نجابتی» مدیر هنری، طراح و خوشنویس به عنوان یکی از خادمان فرهنگی برجسته اربعین، تقدیر به عمل آمد که «مهدی حسینی» رئیس حوزه هنری قم به نمایندگی از این استاد در مراسم حضور یافت.

اهدای هدایا به جمعی از برگزیدگان رویداد بین‌المللی نحن ابناءالحسین علیه‌السلام از بخش های پایانی مراسم اختتامیه این رویداد بود. همچنین از برخی فعالان فرهنگی و هنری اربعین از جمله شیخ «محمد مویگا»، آقایان «امیر حسامی نژاد» و «محمدرضا کمیلی» و همچنین خانم دکتر «زینب جابر» نیز تقدیر بعمل آمد.

گفتنی است که رویداد بین‌المللی نحن ابناءالحسین علیه‌السلام از سوی خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) ـ ابنا به مناسبت اربعین حسینی و در قالب‌های عکس، سلفی، عکس‌نگاشت، کلیپ، مستند، مستند گزارشی، مصاحبه، پادکست و تولید محتوا با هوش مصنوعی؛ تدارک دیده شد. این رویداد با استقبال گسترده از سوی پیروان اهل‌بیت(ع) در داخل و خارج کشور همراه گردید./ابنا

 

  • #کربلا_طریق_الاقصی