یکشنبه 15 مهر 1403

صدور سند مسافرتی خادم برای اتباع غیرایرانی مجاز مقیم جمهوری اسلامی ایران

در راستای تسهیل سفر زیارتی اربعین امام حسین علیه السلام، برای همه اتباع غیرایرانی مجاز مقیم جمهوری اسلامی ایران، «سند مسافرتی خادم» صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند.


در راستای تسهیل سفر زیارتی اربعین امام حسین علیه السلام، برای همه اتباع غیرایرانی مجاز مقیم جمهوری اسلامی ایران، «سند مسافرتی خادم» صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند.

"روادید زیارتی" صرفاً برای اتباع ایرانی صادر خواهد شد و طبق قانون امکان صدور گذرنامه زیارتی برای اتباع غیرایرانی، حتی کسانی که در ایران متولد شدند، وجود ندارد اما برای همه اتباع غیرایرانی مجاز مقیم کشور، «سند مسافرتی خادم» صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند.

این سند برخلاف "گذرنامه زیارتی" که در همه ایام سال قابل استفاده است، صرفاً برای سفر اربعین و در ایام ماه محرم و تنها در یک سال اعتبار دارد.

رئیس اداره گذرنامه فراجا شرایط حضور اتباع غیرایرانی مجاز مقیم کشور در مراسم اربعین امام حسین عليه السلام و سفر به عتبات عالیات را تشریح کرد و درباره شیوه دریافت «سند مسافرتی خادم» گفت: 

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات مهاجرت وزارت کشور و "دفاتر کفالت اتباع" درخواست خود را ثبت کنند که با هماهنگی پلیس سند مذکور صادر خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که «سند مسافرتی خادم» فقط برای اتباع مجاز و قانونی صادر می‌شود و برای اتباع غیرمجاز چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

"سازمان ملی مهاجرت" پیش از این در اطلاعیه‌ای با اشاره به فعال شدن سایت «سهما» برای ثبت نام این گروه از زائران اعلام کرد: در ثبت‌نام غیرحضوری، هزینه ثبت نام ۱۰ هزار تومان، هزینه صدور سند خادم فراجا ۱۰۰ هزار تومان، بیمه اربعین ۱۰۰ هزار تومان، هزینه توزیع سند تردد ۳۰ هزار تومان و مبلغ کل شرکت در طرح ۲۴۰ هزار تومان است.

در این اطلاعیه آمده است: در ثبت‌نام حضوری هزینه ثبت نام در دفاتر کفالت ۳۰ هزار تومان، هزینه صدور سند خادم فراجا ۱۰۰ هزار تومان، هزینه بیمه اربعین ۱۰۰ هزار تومان، هزینه چاپ و صدور بیمه‌نامه ۲۰ هزار تومان و مبلغ کل ثبت نام حضوری ۲۵۰ هزار تومان است. 

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که بدون داشتن بیمه، به زائران اجازه عبور از مرز داده نخواهد شد.

  • #کربلا_طریق_الاقصی