یکشنبه 15 مهر 1403

مصاحبه رسانه مردمی اربعین با رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین

رساندن صدای مردم غزه به جهانیان از مسیر اربعین

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین: جوهره و ماهیت نهضت عاشورا دفاع از حق و مقابله با ظلم است. انکار این امر انکار اساسی حرکت و قلب ماهیت آن است. لذا حفظ و بالندگی این نهضت بزرگ الهی، حفظ این عنصر و رکن اساسی آن است.


حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، در مصاحبه با رسانه مردمی اربعین به بیان اقدامات جهانی شدن اربعین، رساندن صدای مردم غزه به جهانیان از مسیر اربعین و بهره‌گیری از اشتراکات فرهنگی برای دوستی و نزدیکی بین ملت‌های حاضر در پیاده روی اربعین پرداخت.

کمیته فرهنگی چه برنامه‌های برای تعمیق در جریان اربعین در درون و بیرون از کشور انجام می‌دهد؟

اربعین یک حرکت بزرگ فرهنگی و فرا ملی و فرا مذهبی و جهانی است و پیشران تمدن اسلامی است. اولین گام و وظیفه، صیانت از این حرکت و حفظ بالندگی آن است.

گام دوم جهانی شدن این حرکت است لازمه‌اش این است که گفتمان حسینی که مبتنی بر الهیات نجات و امید است جهانی شود. لذا نیازمند تولید ادبیات هستیم که حضور اصحاب رسانه و هنر و فرهیختگان به عنوان ‌کنش‌گران این عرصه ضرورت می‌یابد.

بنابراین یکی از اقدام‌های موثر در تعمیق و صیانت این حرکت بزرگ، به صحنه آوردن فرهیختگان و نخبگان و اهالی هنر و رسانه است که ستاد فرهنگی اربعین) کمیته‌های فرهنگی ایران و عراق(همت جدی در این حوزه به عمل آورده است از جمله ارتباط‌ات موثر بین دانشگاهیان و نخبگان ایران و عراق و شروع توسعه این تعامل با کشورهای دیگر است. پیش‌‌نیاز این تعامل اعتمادسازی و امکان اقدام مشترک بوده که الحمدلله با موفقیت زیادی همراه بوده است.

گام دیگر ایجاد مفاهمه و درک مشترک است که بدون این، اقدام و همکاری‌های مشترک ممکن نخواهد بود. برای این‌که چنین اتفاقی رخ بدهد اقدام‌ها و برنامه‌های زیر به اجرا درآمد:

۱.تبادل هئیت هایی از فعالان و کنشگران فرهنگی و اجتماعی و هنری و ادبی به ویژه در حوزه اربعین همانند شاعران، دانشجویان، علما و اساتید دانشگاه‌ها و موکب‌داران و اصحاب رسانه که ده‌ها هئیت از عراق و ترکیه و استرالیا و اروپا به ایران آمده و از ایران به عراق اعزام شده و در جلسات، نشست‌ها و هم اندیشی‌ها شرکت کردند.

۲. برگزاری ده‌ها نشست و همایش علمی و فرهنگی با مشارکت فعال دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در موضوعات مختلف، همانند جهانی شدن اربعین، اربعین تمدنی، اربعین و آرمان‌شهر مهدوی، معرفت و رسالت حسینی، اربعین و فرهنگ مقاومت، اربعین و سبک زندگی اسلامی، اربعین و رسانه و…

۳. برگزاری نشست‌های متعدد با مشارکت اصحاب هنر و رسانه در ایران و عراق.

۴. حمایت از تولید آثار هنری و ادبی و علمی؛ مهم‌ترین رهاورد این سیاست تولید و نشر بیش از هزار جلد کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف در ظرف ۱۰ سال گذشته است. تولید و نشر ده‌ها سفرنامه و تولید نشر آلبوم های متعدد عکس از سوی عکاسان برجسته و جوان و حمایت از تولیدات رسانه ای مثل فیلم و کلیپ و مستند و…

۵. برگزاری سوگواره‌ها و جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی از آثار هنری وادبی در موضوعات مختلف همانند سوگواره بین المللی عبرات که هشتمین دوره آن امسال برگزار می‌شود. و جشنواره جایزه جهانی اربعین از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جایزه کتاب اربعین.

۶. دعوت از اصحاب رسانه جهان برای انعکاس رخدادهای این حرکت بزرگ از سوی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام.

۷. دعوت از شخصیت‌های متنفذ و موثر جهانی برای شرکت در مراسم اربعین که شخصیت‌هایی که تا کنون در سال‌‌های مختلف دعوت شدند.

۸. برگزاری نشست‌های هم اندیشی و مهارتی برای اصحاب هنر و مستند سازان و خبرنگاران که هر ساله در شهرهای مختلف برگزار شد.

اقدام دیگر برای تعمیق این حرکت حفظ و ایجاد نشاط معنوی و بصیرت افزایی برای زائران است که ستاد برنامه‌های زیر را به اجرا در آورده است:

۱.اعزام جمعی از قاریان ممتاز و بین‌المللی از ایران و کشورهای دیگر با همکاری شورای قرآن و برپایی صدها محافل قرانی با همکاری دارالقران عتبه‌های مقدس.

۲. برپایی مراسم عزاداری با اعزام ده‌ها سخنران و مداح برجسته کشور و برگزاری صدها مراسم با شکوه در هر سال.

۳. ساماندهی و اعزام هزاران مبلغ و مبلغه‌ها برای مراسم.

۴. اعزام صدها راوی.

۵. اعزام صدها مربی کودک و نوجوان.

۶. حمایت از ده‌ها موکب فرهنگی و رسانه‌ای و کودک.

۷. اجرای ویژه برنامه‌ها برای بانوان با اعزام ده‌ها اساتید خانم در هرسال.

امروز مظلومیت مردم غزه یادآور وقایع عاشورا است. برای رساندن صدای مظلومیت آنان از طریق مسیر اربعین چه برنامه‌ای دارید؟

جوهره و ماهیت نهضت عاشورا دفاع از حق و مقابله با ظلم است. انکار این امر انکار اساسی حرکت و قلب ماهیت آن است. لذا حفظ و بالندگی این نهضت بزرگ الهی، حفظ این عنصر و رکن اساسی آن است. کربلا و عاشورا همیشه برای پیروان اهل بیت پیامبر و همه آزادیخواهان و مسلمانان رمز مقاومت و حریت و دفاع از مظلوم بوده است. امروز در هر اجتماع عاشورایی و اربعینی و هر تجمعی که به نام و یاد حسین بن علی علیه السلام تشکیل و بر پا می‌شود باید این وجه غالب و برجسته باشد.

از طرفی امروز تمجع و حرکت بزرگ اربعین یک رسانه مهم و رسا و موثر در دفاع از مظلومان و مقابله با ستمگران و متجاوزان به حقوق انسانی است. و هیچ انسان منصف و دارای وجدان سالمی در جهان نمی تواند نسبت به ظلم آشکار و بی حد و جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم مقاوم و مظلوم غزه و فلسطین بی تفاوت باشد. خیزش جهانی در جهان غرب و جهان اسلام گویای همین امر است.

ستاد فرهنگی اربعین بر اساس وظیفه انسانی و اسلامی و مطابق سیاست اصولی که از ابتدای تشکیل بر آن تصریح کرده است و مراسم اربعین را فرصتی برای اعلام حمایت و دفاع از فلسطین و مقاومت اسلامی دانسته برای تبیین حقانیت مبارزات فلسطین و مقاومت تلاش داشته است اما شرایط اسف‌بار مردم تحت ستم و ظلم و تجاوز وحشیانه رژیم اشغال‌گر صهیونیستی و دفاع از اقدام شجاعانه فرزندان رشید غزه در عملیات طوفان الاقصی، ایجاب می‌کند که از فرصت این اجتماع و حرکت بزرگ الهی اقدام‌های گسترده‌تر انجام‌گیرد.

شعار «کربلا طریق الاقصی»

رویکرد و نشان مراسم با انتخاب شعار اربعین امسال روشن گردیده است. این شعار بیانگر رویکرد و جهت‌گیری اقدام‌ها و برنامه‌هاست لذا تلاش داریم اول اینکه این حرکت مواج از ابراز نفرت به رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت غزه و فلسطین باشد.

دوم اینکه مساله تبیین حقانیت مقاومت و نژادپرستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی برای زائران انجام گیرد.

در این امر نقش نخبگان و اصحاب رسانه بسیار مهم است. لذا در کربلا نشست‌های متعدد در موضوع مقاومت غزه مظلوم با مدیریت مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم السلام با حضور علمای شیعه و سنی و اساتید دانشگاه ها و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار می‌شود.

گروه‌های حامی مقاومت همایش نداء الاقصی را برگزار می‌کند. نشست‌ها و وبینارهای متعددی در عرصه بین‌الملل در موسم و بعد آن برنامه ریزی شده است. همایش بین‌المللی اربعین و فرهنگ مقاومت به همت دانشگاه‌های کرمان و کمیته فرهنگی در مهرماه با حضور شخصیت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

روز ۱۷ صفر روز اربعین و مقاومت اسلامی نامگذاری شده که ویژه برنامه‌هایی تدارک دیده شده است:

_ نمادهای مقاومت غزه مقاوم و مظلوم تهیه و توزیع خواهد شد.

_ موکب نداء الاقصی هم برپا خواهد بود.

_ نمایشگاه های متعدد از عکس و آثار تجسمی از مبارزات و مظلومیت غزه و جنایات رژیم صهیونیستی از سوی گروه های مردمی برپا می شود.

_ جمعی از شخصیت‌های برجسته حامی مقاومت برای تبیین و طرح مقاومت و غزه به مراسم دعوت شدند.

_ محافل قرانی و شعر ویژه غزه و فلسطین در موسم برگزار می‌شود.

_ مبلغان و مبلغ‌ها و راویان توجیه شدند که رویکرد تبلیغی‌شان مقاومت و تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت و دفاع از حق مردم فلسطین و غزه باشد.

جلسات هماهنگی با همه نهادها و سازمان‌های فعال در عرصه بین الملل برگزار شد و تقسیم کار انجام گرفت و برنامه هایی با تعیین اولویت‌ها همانند اعزام مبلغان و تولیدات محصولات و.. تعیین شد.

تا چه میزان به نزدیکی و دوستی ملت‌های حاضر در پیاده‌روی اربعین از طریق اشتراکات فرهنگی پرداختید؟

در این راستا، تحکیم مودت بین مردم ایران و عراق با اقدام‌های زیر انجام شده است:

_حمایت از برپایی موکب‌های مشترک.

_ اجرای طرح تکریم از موکب‌داران و منازل اسکان زائران با تهیه و اهدای بسته‌های تکریم که تا کنون بیش از پنج هزار موکب از سوی مردم ایران تکریم گردید.

_ اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری و مراسم مشترک و…

در پایان گفتنی است مقامات عراقی پیش‌بینی کرده‌اند که شمار زائران اربعین امسال به ۲۳ میلیون زائر برسد لذا اقدامات بسیاری برای راهپیمایی عظیم اربعین برای انجام هماهنگی ها و تامین نیاز های زائران حسینی مورد نیاز است.

 

  • #کربلا_طریق_الاقصی