یکشنبه 15 مهر 1403

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تبیین کرد

راهی که شهید نصرالله از امام حسین(ع) آموخت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش بین‌المللی اربعین، نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی، با اشاره به اینکه فدا کردن جان راهی است که شهید سید حسن نصرالله از جدشان امام حسین(ع) آموختند، گفت: یاران امام حسین(ع) ظرفیت‌های بزرگ تربیتی هستند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز یکشنبه هشتم مهرماه در هفتمین همایش بین‌المللی اربعین که با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، شهادت سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب‌الله را تسلیت گفت و اظهار کرد: این شهید هم مزد جهاد را گرفت و هم با عزتمندی تمام زیست و مصداق حسینی بودن، حسینی زیستن و حسینی به ملاقات خدا رفتن بود.

وی با توجه به اینکه در دانشگاه علامه طباطبایی این همایش برگزار می‌شود و موضوعات تربیتی است، چند خاطره از علامه طباطبایی که اثر تربیتی دارد مطرح کرد و گفت: ایشان علامه بودند ولی بیشتر سکوت می‌کردند و تا زمانی که کسی سؤال نمی‌کرد علامه لب به سخن نمی‌گشود و متفکر و با وقار می‌نشست. یکی از ویژگی‌های علامه این بود که اگر مسئله‌ای را نمی‌دانستند با صراحت می‌گفتند نمی‌دانم. یعنی تا برایشان مطلبی روشن نبود جواب نمی‌دانند. ایشان اجازه نمی‌دادند کسی پشت سرشان حرکت کند. اگر کسی در خیابان سؤال داشت و به این ایشان می‌رسید کنار پیاده‌رو می‌ایستادند، پاسخ می‌دادند و می‌فرمودند دیگر سؤالی ندارید و خوش نداشتند کسی پشت سر ایشان به راه بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در خصوص شهید سید حسن نصرالله نیز گفت: شهید سید حسن نصرالله ویژگی‌های فراوانی داشت. مهم‌ترین ویژگی ایشان ولایت‌مداری بود. خصلت ولایت‌مداری را ایشان سال‌هایی که در نجف و در خدمت علامه سید باقر صدر بود کسب کرد. مرحوم صدر فرموده بود که در امام خمینی ذوب شوید و دستورات و فرامین ایشان را فرابگیرید کمااینکه ایشان در اسلام ذوب شده است.

ولایت‌مداری و صراحت لهجه شهید نصرالله

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: دیگر ویژگی‌ ایشان بعد از ولایت‌مداری، صراحت لهجه بود. بسیاری از افراد به خاطر سیاسی بازی حرفشان را نمی‌زنند اما ایشان صریح بود، تواضع داشت، خلوص داشت و در رابطه با مدیریت کار دفاع و جهاد تدبیر خارق‌العاده‌ای داشتند.

وی با اشاره به ارادت سید حسن نصرالله به سید عباس موسوی، گفت: رژیم کودک‌کش فکر می‌کرد با از بین بردن فیزیکی مسئولان حزب‌الله، حزب‌الله از بین می‌رود؛ این جزو کوته‌نظری‌هایشان است کمااینکه حاکمان بنی امیه نیز فکر می‌کردند با از بین بردن فیزیکی امام حسین(ع) کار تمام می‌شود اما اکنون هزار و ۴۰۰ سال از عاشورا می‌گذرد و ما در دانشگاه از امام حسین(ع) سخن می‌گوییم؛ یعنی زاویه‌ای باز و نوری به جهان متلعلع می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: سید عباس موسوی که شهید سید حسن نصرالله به عنوان استاد از ایشان یاد می‌کند با خانواده خود در مسیر حرکت می‌کردند که هلیکوپتر اسرائیل آنها را هدف قرار می‌دهد. اکنون در لبنان بارگاهی برای ایشان ساخته شده و مرتب نماز جماعت در آنجا برگزار می‌شود و مرکز نور شده است؛ با شهادت کار تمام نمی‌شود بلکه مجموعه فعال و روشنگر نه فقط برای مردم لبنان بلکه برای مردم جهان ایجاد می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته از شرق تا غرب عالم همه داغدار و ناراحت این سید مقاومت هستند که از ذریه امام حسین(ع) است. امیدواریم خداوند خون ایشان را موجب پیروزی امت اسلامی بر رژیم کودک‌کش صهیونیستی قرار دهد.

وی به ظرفیت‌هایی که اربعین در بُعد تربیتی و الهیاتی دارد نیز اشاره کرد و گفت: خود امام حسین(ع)، راه امام حسین(ع) و یاران ایشان ظرفیت‌های بزرگی هستند و هر کجای جهان اسلام باشند خورشیدی هستند که می‌درخشند اما اکنون در کنار خورشید امام حسین(ع) متأسفانه یاران ایشان کمتر مطرح می‌شود. راه امام حسین(ع) راه روشن و روشنگر در طول تاریخ است. اولین ظرفیت تربیتی یاران امام حسین(ع) اخلاص آنهاست. امام حسین(ع) برای آنکه اخلاص یارانش را بشناسد چند بار غربالگری کرد و بعد در آخر فرمود هر کسی بدهکاری دارد همراه ما نباشد. اخلاص درس بزرگی است که اگر اخلاص باشد انسان پیروز می‌شود و اگر اخلاص نداشته باشد این عدم اخلاص بیچارگی دارد.

وحدت و همگرایی در دفاع از حق

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب وحدت و همگرایی در دفاع از حق را از جنبه‌های تربیتی اربعین برشمرد و گفت: فدا کردن جان راهی است که شهید سید حسن نصرالله از جدشان امام حسین(ع) آموختند و برای حمایت از حق انجام دادند. حق گرایی از دیگر آموزه‌های اربعین است. امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که از هدایت درس نگیرد حتماً گرفتار گمراهی می‌شود. بسیاری از کشورها سلاح‌هایشان از حزب‌الله بیشتر است اما حزب‌الله از حق دفاع کرد.

وی افزود: از دیگر آموزه‌های تربیتی اربعین، حسینی ماندن با اکسیر عشق به قرآن و نماز است. امام حسین(ع) فقط از دشمن دو درخواست داشت؛ یکی اینکه یک شب به ما فرصت دهید تا نماز و قرآن بخوانیم و دوم اینکه این کودک من را بگیرید، آبش دهید و به من باز گردانید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هشدار داد که جهان اسلامی که اکنون ساکت هستند و از حق دفاع نمی‌کنند حتماً گرفتار ظلمت‌ باطل خواهند شد و گفت: جهاد تبیین و تبدیل تهدید به فرصت از دیگر آموزه‌های یاران امام حسین(ع) است که در مسیر کاخ یزید محقق شد. حفظ روحیه و کنترل شرایط بحرانی نیز از دیگر اقدامات حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا بود و این برای ما درس‌آموز است. 

  • #کربلا_طریق_الاقصی