پنج شنبه 29 شهریور 1403

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی:

باید میراث‌دار اربعین باشیم و نباید آن را در سطح مناسک معمولی بدانیم

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: این امکان وجود دارد که اربعین به یک حرکت جهانی برای معرفی قرآن و اسلام تبدیل شود اما نباید توقع داشت تمام مشکلاتی که در جهان وجود دارد را با اربعین حل کنیم و این افزایش انتظارات نیز آسیب هایی دارد.


حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در آیین اختتامیه رویداد بین‌المللی «نحن ابناءالحسین علیه‌السلام» که صبح امروز چهارشنبه 28 شهریور در سالن اجتماعات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) قم برگزار شد بیان کرد: خبرگزاری ابنا در مناسبت‌های مذهبی یک تریبون خوب و فعال است، باید از مدیریت و همکاران این خبرگزاری تشکر کنیم که در معرفت افزایی در خصوص اربعین در طول سال، فعال است.

وی با بیان اینکه اربعین به مثابه یک رسانه بزرگ و قدسی کارکرد‌های آموزشی، اطلاع رسانی و همه ارزش‌های خبری شامل شمولیت و شگفتی در اربعین وجود دارد، اظهار کرد: جنبه‌های آموزشی شامل معرفت افزایی، آگاهی بخشی و مقابله با افکار انحرافی در اربعین موجود است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اهل بیت (ع) نشست‌های متعددی را در اربعین با مهمانانی از کشور‌های مختلف برگزار کرد. در این زمینه نیاز به حضور نخبگان و فرهیختگان برای تقویت جنبه نظری در اربعین داریم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی افزود: اهل بیت (ع) با تاکید بر اینکه نباید مناسک اربعین را همچون مناسک‌های معمول دیگر بدانیم وگرنه به اهداف تمدنی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند نمی‌رسیم، تصریح کرد: حضور اندیشمندانی که از طریق مجمع جهانی اهل بیت (ع) و بنیاد عاشورا در اربعین حضور پیدا کردند ارزشمند است.

وی گفت: همواره شاهد هجمه‌های زیادی به مبانی و اساس اربعین هستیم که پاسخ‌های روشنی در این خصوص وجود دارد و باید در دفاع از اربعین شاهد بازتولید، تبیین خوب و جذاب اربعین با پشتوانه‌های نظری باشیم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین اظهار داشت: بخشی از کار‌های سخت افزایی در خصوص اربعین صورت گرفته است و نیاز به تولید فکر و نظریه پردازی و تبیین ابعاد مختلف اربعین برای تقویت بعد نرم افزاری آن داریم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را در شکل‌گیری حرکت اربعین مورد توجه قرار داد و گفت: تجلی نقش حضرت زینب (س) در اربعین سال ۶۱ بود و ما نباید بخش تاریخی را فراموش کنیم. ما باید میراث‌دار آن باشیم و نباید اربعین را در سطح مناسک معمولی بدانیم.

وی افزود: این امکان وجود دارد که اربعین به یک حرکت جهانی برای معرفی قرآن و اسلام تبدیل شود، اما نباید توقع داشت تمام مشکلاتی که در جهان وجود دارد را با اربعین حل کنیم و این افزایش انتظارات نیز آسیب‌هایی دارد.

گفتنی است، رویداد بین‌المللی نحن ابناءالحسین علیه‌السلام از سوی خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت (ع) ـ ابنا به مناسبت اربعین حسینی و در قالب‌های عکس، سلفی، عکس‌نگاشت، کلیپ، مستند، مستند گزارشی، مصاحبه، پادکست و تولید محتوا با هوش مصنوعی؛ تدارک دیده شد که با استقبال گسترده از سوی پیروان اهل‌بیت (ع) در داخل و خارج کشور همراه گردید.

 

  • #کربلا_طریق_الاقصی