چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

03 آبان 1396

پیشبرد اهداف اربعین با برخورداری از روح مبانی علمی

معاون وزیر آموزش عالی و تربیت کشور عراق در دوهمین همایش علمی و بین‌المللی اربعین بر استفاده از روح مبانی علمی در پیشبرد اهداف اربعین تاکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین،‌ معاون وزیر آموزش عالی و تربیت کشور عراق در دومين همايش علمي و بين‌المللي اربعين حسيني كه امروز در كربلاي معلی آغاز شد، با ابلاغ سلام وزیر آموزش عالی عراق گفت: وزیر آموزش عالی از برگزاری این همایش بسیار خرسند شد و مراتب تقدیر و قدردانی خود را اعلام کرد.

وی افزود: زیارت اربعین امروزه در میان مسلمانان و شیعیان جهان جایگاه خاصی دارد. امروز با تلاش‌های بی دریغ نیروهای مسلح، بسیج مردمی در عراق و حمایت‌های ملت و جمهوری اسلامی ایران، امنیت خوبی در عراق حاکم شده است و برگزاری دومین همایش علمی اربعین به یمن همین امنیت در کربلای معلی در حال برگزاری است.

معاون وزیر آموزش عالی ادامه داد: در این همایش به بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اربعین پرداخته می‌شود تا ابعاد تربیتی روحی و روانشناختی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که چگونه میلیون‌ها انسان به صورت یک حرکت خودجوش و منسجم در یک زمان و مکان خاص به سوی کربلا راهی می‌شوند.

وی اظهار کرد: اربعین آثار بسیار زیادی برای شیعیان جهان داشته است و این اجتماع پیام‌های زیادی را برای مسلمانان دارد که باید قدردان آن باشیم و از آن به خوبی بهره بگیریم. امروز حوزویان و دانشگاهیان که جامعه علمی را تشکیل می‌دهند باید برای تحقق اهداف بزرگ زیارت اربعین تلاش جدی انجام دهند و در راستای تبیین اهداف حضرت سیدالشهدا(ع) و نهضت ایشان گام برداریم.

معاون وزیر آموزش عالی یادآور شد: امروزه اصلاح جامعه اسلامی از طریق تربیت فرهنگی و دینی و مبارزه با انحرافات انجام می‌شود و وظیفه داریم برای مبارزه با انحرافات به تبیین علمی و جامعه‌شناختی اربعین بپردازیم. هم اینک تسامح عقیده اسلامی، رفتار نیکو، تربیت جامعه و تحقق اسلام ناب محمدی(ص) در اربعین صورت می‌گیرد. راهپیمایی بزرگ اربعین نشان دهنده روح تسامح و بعد اجتماعی این قضیه است که از طریق اعزام میلیون‌ها انسان به وقوع می‌پیوندد.

وی گفت: امروزه محبت و عشق به اهل بیت(ع) در اربعین حسینی و در کربلا خودنمایی می‌کند و از بعد فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی و مداقه است. احیای ارزش‌های اسلامی، دینی، اخلاق و آداب معنوی در اربعین به نمایش گذاشته می‌شود. زائران با حضور میلیونی خود در اجتماع عظیم اربعین، خود را متخلق به اخلاق محمدی(ص) و اسلامی می‌کنند.

معاون وزیر آموزش عالی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی که از مراجع عظام تقلید است، امروز برای احیای شعار حسینی در عراق تلاش‌های فراوانی دارد که باید قدردان تلاش‌های ایشان باشیم و امیدواریم در این همایش علمی به صورت دقیق‌تر موضوعات مختلف اربعین حسینی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. برای رونق بخشیدن به ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اربعین باید تحقیقات علمی بیشتری انجام بگیرد و دانشگاه‌ها وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش دارند. حوزه‌های علمیه نیز باید همگام با دانشگاهیان این موضوع علمی را مورد مطالعه قرار دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاهیان باید در بعد مسائل علمی و با برخورداری روح علمی برای پیشبرد اهداف زیارتی اربعین گام اساسی بردارند و در یک فضای علمی برای تحقق اهداف امام حسین(ع) تلاش کنند تا از طریق دور شدن از غلو و اغراق و توجه به بعد فرهنگی و دینی این راهپیمایی و جنبش علمی خودنمایی کند.

معاون وزیر آموزش عالی گفت: دومین همایش علمی اربعین بهترین انگیزه معنوی برای تلاش‌های علمی ایران و عراق و حوزه علمیه و دانشگاه این دو کشور است که فرهیختگان و بزرگان دو نهاد علمی با هم‌اندیشی و همفکری می‌توانند راهکارهای عملی را ارائه کنند. انقلاب امام حسین(ع) درس فداکاری و تربیت را به پیروان خود می‌دهد و امیدواریم این تلاش‌ها که نیروهای دانشگاهی در این باره انجام می‌دهند آثار و برکاتش را در جامعه بگذارد.