پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

10 مهر 1396

راهکار صحیح استفاده از نذورات حسینی

به منظور کاهش حساسیت‌ها و پرهیز از دلخوری از سوی مردم عراق که میزبان زوار حسینی در پیاده‌روی اربعین هستند، کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اعلام شماره کارتی، راهی برای رفع این مسائل پیش پای علاقه‌مندان به فرهنگ حسینی قرار داده است.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، طی سال‌های اخیر آن چنان به بُعد خدماتی ـ رفاهی پیاده‌روی اربعین، اسکان و اطعام زوار توجه شده است که در برخی موارد شاهد دور شدن این حرکت عظیم از اهداف و مقصد اصلی آن هستیم. 
شاید به نظر این چنین نیاید ولی نتیجه این روند سبب به وجود آمدن نوعی رقابت میان موکب‌داران ایرانی و عراقی و از سوی دیگر سبب ایجاد دلخوری و ناخوشایندی عراقی‌ها شده است. این رویکرد با آنچه به عنوان روح باید در حرکت عظیم اربعین جاری باشد، در تضاد قرار دارد. 
از سوی دیگر زوار با شناسایی از پیش صورت گرفته موکب‌ها و امکانات آنها به طی مسیر پیاده‌روی اربعین اقدام می‌کنند. این روند نیز در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است که جلوه ناخوشایندی برای ایرانیان به همراه دارد و از سوی دیگر هدف انسان‌ساز بودن اربعین را زیر سو‌ال می‌برد. 
در اینجا باید به خاطر داشته باشیم که مردم عراق میزبان ما هستند و ما تنها نقش پشتیبان آنان را ایفا می‌کنیم، در نتیجه باید از ایرانیزه شدن این مراسم بپرهیزیم و از این موضوع که چنین اقداماتی  حالت دخالت به خود بگیرد،‌ پرهیز کنیم. 
راهبری و هدایت از جمله لازمه‌های این سیر و سلوک معنوی است و این واقعه به غیر از سیاستگذاری، سرمایه‌گذاری و اقدام مستمر و غنی در حوزه فرهنگ روی نمی‌دهد؛ چرا که بستر هر حرکتی که میل و اراده موفقیت و سعادت دارد نباید به غیر از فرهنگ باشد. 
در این راستا باید مبلغ اهمیت و حساسیت‌های یاد شده باشیم و شناخت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کشور و فعالیت‌های آن می‌تواند راه‌گشا باشد. به همین منظور این کمیته شماره کارت ١٦١٣-٧٠٩٢-١٢١١-٦٢٧٤ را به منظور واریز نذورات نقدی اعلام می‌کند. حتی می‌توان وسایلی که بی‌استفاده مانده است را در این راه ارائه کرد تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 
دبیرخانه این کمیته به نشانی میدان انقلاب، ضلع شمال شرقی، جنب بانک شهر، پلاك٤٦، طبقه دوم واقع شده است.