پنج شنبه 30 فروردین 1403

02 آذر 1393

راه‌اندازی ايستگاه های فرهنگی اربعين در بين راه نجف تا كربلا

حجت‌الاسلام دکتر حمید احمدی: هدف از تشكیل این ستاد نمایش عزت و اقتدار شیعه و برگزاری آبرومندانه این همایش عظیم جهانی است و امسال شاهد تحول خوبی در عرصه فرهنگی و خدماتی در ایران و عراق خواهیم بود.


نخستين جلسه ستاد فرهنگی اربعين با حضور حجت الاسلام احمدی، حجت الاسلام اباذری رايزن فرهنگی ايران در عراق، حجت الاسلام احساني كارشناس مسؤول نمايندگي بعثه مقام رهبري و جمعي از نمايندگان نهادها و موسسات در محل نمايندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق تشكیل شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام احسانی ضمن خیرمقدم به مهمانان، گفت: تمام ظرفیت‌های نمایندگی بعثه آماده خدمات رسانی فرهنگی در ایام اربعین هستند.

سپس حجت‌الاسلام حمید احمدی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این ستاد گفت: هدف از تشكیل این ستاد نمایش عزت و اقتدار شیعه و برگزاری آبرومندانه این همایش عظیم جهانی است و امسال شاهد تحول خوبی در عرصه فرهنگی و خدماتی در ایران و عراق خواهیم بود.

وی خاطرنشان كرد: ستاد فرهنگی اربعین با همكاری ۲۶ نهاد، مؤسسه و سازمان‌های مردم نهاد آغاز به كار كرده و این ستاد اقداماتی برای ایجاد هماهنگی‌هایی و هم افزایی فرهنگی در حوزه مراسم اربعین انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام احمدی از تولید محصولات فرهنگی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی ویژه اربعین خبر داد و گفت: با كمك مراكز فرهنگی محصولات مختلف فرهنگی آماده و در حال چاپ هستند.

مسؤول ستاد فرهنگی اربعین تصریح كرد: تعداد قابل توجهی بسته فرهنگی شامل محصولاتی چون كتاب‌های ادعیه، پرچم، شال، بروشور و غیره نیز مورد تقاضای زائران اربعین بود كه با كمك مؤسسات مختلف این محصولات در حال آماده‌سازی است. برپایی نمایشگاه و بخش فرهنگی در شش موكب بین راه از جمله دیگر برنامه هایی بود كه احمدی از آنها یاد كرد.

وی از راه‌اندازی پرتال ویژه مباحث فرهنگی اربعین خبر داد و گفت: این پرتال طی هفته آینده با هدف اطلاع‌رسانی دینی در خصوص اربعین به صورت رسمی كار خود را آغاز می‌كند.

حجت الاسلام احمدی از تهیه كلیپ و فیلم مورد نیاز پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: همچنین مداحی‌های مناسبی به زبانهای عربی و فارسی و از مداحان مشهور ايران و عراق جمع آوري شده كه در قالب فلش مموري و لوح فشرده در اختيار همه مواكب بقرار می‌گیرد.

مسؤول ستاد فرهنگی اربعین همچنین از همكاری با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز خبر داد و گفت: این سازمان علاوه بر چاپ قرآن، مفاتیح و ادعیه برای زائران از تمام امامزادگان مسیر عبور زائران اربعین در ایران را به عنوان پایگاه‌هایی برای ارائه خدمت به مردم و توزیع بسته‌های فرهنگی در اختیار ستاد قرار داده است.

در ادامه حجت الاسلام اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق نیز گزارشی از فضای فرهنگی اربعین و عراق ارائه كرد.

وی همچنین از راه اندازی ایستگاههای ویژه فرهنگی خبر داد و گفت: هماهنگونه كه ایستگاه‌های خدمات رسانی در بین راه نجف تا كربلا وجود دارد، با هماهنگی ستاد تصمیم داریم چند ایستگاه نیز مخصوص فعالیت‌های فرهنگی در بین راه نجف به كربلا و بصره به ناصریه راه اندازی شود كه پیش بینی می‌شود تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

در ادامه هر یك از نمایندگان موسسات و نهادهای فرهنگی، گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه كردند.